Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 14 van 14

Onderwerp: rare tik in het blok

  1. Naar Boven | #1
    kevinvheuven's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2012
    Laatst Online
    19-06-13 om 12:08
    Locatie
    milheeze
    Leeftijd
    29
    Berichten
    29
    Topics
    10
    Auto
    Peugeot 306 xsi
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: rare tik in het blok

    hallo allemaal.

    ik heb een vraag over mijn 2.0 8v xsi
    als ik op trek en ik kom in een hoger toerental boven de 3000 hoor ik een zwaar tikkend geluid wat kan het zijn ik zat zelf te denken aan krakas lager schalen hebben jullie eenig idee wat het kan zijn
    gr

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Reactie via pb ook hier maar even bij gezet:


    Hoi Kevin,

    Haha dat is niet ooit geweest maar bijna wekelijks dat we auto's ombouwen met andere aandrijving in het vooronder.

    Een ratel bij hogere toeren kan een heel simpel iets zijn maar ook een hele speurtocht worden.
    Een oliepomp met ketting kan zoiets ook veroorzaken, klepveren slap (veer springt dan op en neer), drijfstanglager, lagerschalen (wat je zei) kunnen dat ook doen.
    Maar het kan ook iets met de uitlaat zijn. Schotje in de kat los of een hitteschild wat trilt. Omdat de auto eigenlijk rond de motor is ingebouwd kunnen geluiden heel ergens ander klinken dan waar het vandaan komt.
    Ik zou eerst je uitlaat nakijken en of het probleem niet daar vandaan komt. Ook even goed luisteren of het de kleppen zijn (schroevendraaier tegen je oor met het handvat en dan de punt op de kleppendeksel boven de kleppen. Eventuele tikken hoor je dan goed)
    Kortom er kunnen veel oorzaken zijn die ik niet zo kan achterhalen. Daarvoor zou ik echt de motor moeten horen lopen.

    Succes en bij vragen hoor ik het wel.

    Gr, Den


    Oorspronkelijk geplaatst door kevinvheuven



    Hallo cabbie306,

    ik heb een vraag: ik zag toevallig dat jij ooit een keer een ander blok in een cabrio hebt gelegd.
    Nou is mijn vraag: ik hoor als ik wat hoger in de toeren komen een ratelend geluid in het blok.
    Ik denk dat het de lager schalen zijn maar wat denk jij ?
    mvg kevin

    ========== Post samengevoegd op 12:10 ========== De vorige post was op 12:06 ==========

    Vul maar aan jongens.
    Waar komt een ratel vandaan ? Eigenlijk alles wat los zit of draait

    - druklager
    - drukgroep
    - koppelingsplaten
    - bouten vliegwiel

  3. Naar Boven | #3
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cabbie306 Bekijk Berichten


    Vul maar aan jongens.
    Waar komt een ratel vandaan ?

    - druklager
    - drukgroep
    - koppelingsplaten
    - bouten vliegwiel
    Autogereedschap.com , dus uit mijn doppendoos


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Haha, bestel jij ook daar ?

    Goede vent hoor, Sacco

    Heb daar mn migger besteld en nog wat troep

  6. Naar Boven | #5
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou beginnen om de peillstok eruit te trekken, en kijken hoeveel olie er nog in zit. Wanneer heeft de auto zijn laatste goede grote beurt gehad? Hoe is de rest van het onderhoud verlopen? Ik denk, maar iik hoop het niet voor je, dat het de lagerschalen zijn.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Goed idee, Fer..

    Lagerschalen zijn een ramp, als het zo is. Je kunt ze testen door alle olie eruit te laten lopen en goed te kijken naar koperkleurige stukjes ijzer of je filter opensnijden en dan kijken of daar troep in zit. Even met een magneetje erdoor, plakken ze vast en weet je genoeg :-(
    Meestal hoor je het met lagerschalen wel aan de loop van de motor hoor. Dan klinkt het altijd ruw.
    Misschien dat een goede grote beurt ook de oplossing biedt.

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Kijk,

    De motor begint te tikken onder vollast, en boven de 3000 rpm. Ik ga met die feiten onmiddelijk denken aan lagerschalen. Hierbij hoop ik dan dat het de big end schalen zijn. Deze heb je voor een eurootje of 50 wel nieuw, en ze zijn relatief makkeliijk te vervangen: carter eraf, en 1 voor 1 de drijfstang lossen, en de lagerschalen verwisselen. Het is vooraf verstandig om een oliespoel/flush aan de olie toe te voegen, en daarna de boel te vervangen, en dan alles te verversen.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  9. Naar Boven | #8
    Andre46's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2013
    Laatst Online
    23-05-13 om 09:05
    Berichten
    8
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Even een zuiver hypothetische vraag: maar zou je bijvoorbeeld ook simpelweg hier een Peugeot 107 als donor autootje kunnen kopen waar wellicht wat onderdelen op zitten die je nog kan gebruiken? Die zijn niet zo duur en qua techniek moet het niet heel ver van elkaar afliggen toch?
    Laatst gewijzigd door Andre46; 23-05-13 om 09:05.
    3-0-6

  10. Naar Boven | #9
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    06-03-19 om 18:45
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    107 = Toyota techniek...
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  11. Naar Boven | #10
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    23-04-19 om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cabbie306 Bekijk Berichten
    Goed idee, Fer..

    Lagerschalen zijn een ramp, als het zo is. Je kunt ze testen door alle olie eruit te laten lopen en goed te kijken naar koperkleurige stukjes ijzer of je filter opensnijden en dan kijken of daar troep in zit. Even met een magneetje erdoor, plakken ze vast en weet je genoeg :-(
    Lagerschalen zijn witmetaal en dat bestaat uit tin of antimoon met koper.
    Geen magneet doet daar iets mee.....

  12. Naar Boven | #11
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    De lagerschalen wel ja, maar heb het altijd zo getest en sterke magneet trekt ze echt wel aan. Al is het alleen maar om te zien dat er iets van vijlsel inzit.
    Het gaat ook niet om de stukjes zelf, vaak is de krukas ook beschadigd (deze stukjes komen ook los) en de krukas is wel magnetisch en door de wisselwerking kun je mengelingen krijgen van metalen die samengesmolten zijn.

    Het is ook geen onfeilbare methode maar vaak net genoeg om eventuele schade te ontdekken...

    Verder kijken kan altijd nog en is zeker aan te raden, daarom ook de filter opensnijden

    Wel een mooie aanvulling ;-)

  13. Naar Boven | #12
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    11-12-18 om 15:41
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heeft een 2.0 8v hydrolische of mechanische klepstoters? met de hydrolische versies (in andere auto's in ieder geval) wil het nog wel eens een verstoppinkje zijn waardoor ze niet genoeg olie krijgen, dan wil een motorflush nog wel eens helpen.

  14. Naar Boven | #13
    kevinvheuven's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2012
    Laatst Online
    19-06-13 om 12:08
    Locatie
    milheeze
    Leeftijd
    29
    Berichten
    29
    Topics
    10
    Auto
    Peugeot 306 xsi
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hallo hij loopt nou stationair hij heeft de zelfee tik als ik voor heen in hoge toeren kwam ik zullen dan het de lager schalen zijn en wat is moter flusch en waar kan ik dat halen gr kevin

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9100 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

  15. Naar Boven | #14
    306Jos's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2012
    Laatst Online
    07-09-15 om 16:25
    Locatie
    gennep
    Leeftijd
    28
    Berichten
    549
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    motor flush kun je gewoon bij een automaterialen zaak halen, dit zorgt dat de olie (volgens mij) er beter uitloopt.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Rare problemen
    Door FaNuCeDeX in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 13-09-12, 12:12
  2. ProblemCar - 306 met rare problemen
    Door RoelG in forum Electronica
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 03-09-12, 09:01
  3. Een beetje rare vraag..
    Door ramon in forum Project Showcase
    Reacties: 39
    Laatste bericht: 22-07-12, 16:34
  4. (Fuchsia Freak) - rare tuningsclub's op summermaxx 2007
    Door Team306Tuning in forum Team306Tuning cafe
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (30Zes) - Rare piep in de boxen zomaar :S
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.