Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 3 van 3

Onderwerp: 306 1.6 motor 2 kleppen per cilinder uit half 1998

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    11-05-13 om 23:37
    Leeftijd
    49
    Berichten
    12
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: 306 1.6 motor 2 kleppen per cilinder uit half 1998

    Hallo Allemaal


    Even een berichtje
    Een jaar terug heb ik deze auto gekocht met weinig kilometers op de teller
    Zouden er 95.000 gewezen moeten zijn
    Ook volgens NAP
    Maar volgens mij is er gerotzooid of met de NAP
    Of de vorige eigenaar heeft gereden met teller kabel los.
    Achteraf zijn er diverse zaken waarvan ik zeg , dit kan niet bij een Peugeot met zoweinig kilometers.

    Maar nu terug komen op de motor

    Vermoed dat de kop er uit ligt .
    En hij verbruikt ontzettend veel olie , wel een liter per kilometer .
    De radiateur is lek , rechts boven waar de dikke slang er op zit .
    Het gaat dus om het plastic deel , iemand vertelde mij dat dit ook op lekke kop kan duiden
    Verders is het toerental aldoor variabel , dan schiet hij naar de 2000 toeren en dan weer 900.
    En hij gooid een deel van de koelvloeistof er uit via het expansie vat.


    Een hele klus denk


    vr groet

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Lijkt me inderdaad een lekke koppakking, kunnen meerdere oorzaken zijn.
    Radiator aansluiting kapot heeft niets met de koppakking te maken, waarschijnlijk is gewoon de slangklem te hard aangedraaid of de slang lek.
    Een liter per kilometer ? Kun je ongeveer 4,5 kilometer rijden haha. Dat kan heel goed zijn dat de klepseals versleten zijn.

    Tellerkabel los gaat niet, auto start dan niet. Controle systeem.
    Denk zelf dat een keer de motor warm is geworden of met een koude motor te hard gereden. Heeft de wagen een trekhaak ?
    Dan zou het ook kunnen zijn dat ze met zware ladingen en een koude motor gereden hebben. Vooral voor een 1.6 is dat een aanslag.
    Toerental kan vervuiling zijn of enkel een reset (vervuiling in het gasklephuis)
    Kvs eruit gooien is ook meestal een lekke koppakking.

    Al met al een hele klus en ik denk dat een ruilkop interessanter is, koprevisie of een ruilmotor.
    Laat deze dingen eerst checken door een garage

    1) uitlaatgas sniffer in het kvs tankje (koppakking lek tussen uitlaat en kvs)
    2) compressie op de cilinders meten (staat van de afsluiting van de kleppen en klepseals)
    3) cilinderlektest (of het probleem zit in de zuigerveren)
    4) Mayo in de vuldop ? Met een aansteker het einde van de pijlstok warm maken, knetteren is lek bij de koppakking van de kvs naar olie kanaal
    5) als je de olie aftapt en je vind koperkleurige schilfers zijn ook de lagers kapot. Oliefilter opensnijden kan ook.

    Als de lagers kapot zijn is een complete revisie noodzakelijk of een ruilmotor.
    Is dat niet zo is het verstandig om het blok eruit te halen om de speling te meten. Enkel om er zeker van te zijn.
    Anders enkel een koprevisie (ik reviseer ze zonder nieuwe kleppen voor 300, met alle pakkingen erbij kom je ongeveer op een 500 uit. Er zitten dan nieuwe kopbouten bij, klepseals worden vervangen, kleppen opnieuw inslijpen, veren worden gecheckt. Kleppen moet je ongeveer op een 15 per stuk rekenen.

    Complete revisie van het blok moet je denken aan 1500 tot 1700 euro, ruilmotor kun je al vinden voor 600 (staat is vaak onbekend dus je weet niet of het 100% is)

  3. Naar Boven | #3
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    11-12-18 om 15:41
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het is mogelijk dat er gerotzooid is met de NAP, dat gebeurd nog best regelmatig, dit HOEFT niet per se zo te zijn. Als een auto slecht onderhouden is, dan kan bij die KM stand best de motor er slecht aan toe zijn, hoewel de motor erg ziek lijkt, kan het best alleen de koppakking zijn.

  4.  
     

 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. zware motor problemen. Cilinder 1 en 4 11 bar, 2 en 3 3 bar.
    Door Edwin van de Stouwe in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 10-05-13, 13:06
  2. 306 Breack uit 1998 met 1.6 8 kleppen motor
    Door Harry in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 27-10-12, 18:16
  3. Stuurhuis cilinder 306 2.0 XSI 8v
    Door Renaud in forum Onderstel
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 13-03-12, 10:26
  4. bougie uit cilinder 2 geblazen
    Door brommie in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 31-12-11, 07:12
  5. Cilinder 2 werkt niet mee, waarschijnlijk injector
    Door FearlessRacing in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 07-11-11, 11:44

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.