Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: spanning distributieriem 2.0 s16

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    26-05-18 om 22:20
    Locatie
    Putte
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: spanning distributieriem 2.0 s16

    beste,
    aangezien de onderhoudshistorie van mijn nieuwe 306 s16 niet bekend is wil ik voor de zekerheid de distributieriem vervangen incl. de waterpomp en rollen.
    Het vervangen op zich is niet zo'n probleem ik zit alleen een beetje met de spanning van de riem in mijn gedachten, ik heb dit ooit gedaan bij een 1,6 blok en hierbij stond in de haynes een trucje met een gewicht waarmee je de riem op spanning zet. Nu vond ik dat toch maar wat gevoelswerk in plaats van een precieze afstelling, dit geldt mijn inziens ook voor de regel dat je de riem een kwartslag moet kunnen draaien. dit gaat op veel verschillende spanningen, afhankelijk van hoe hard je knijpt enzo. Hebben jullie een goede manier om de riem op de juiste spanning te zetten?

    alvast bedankt,
    Iwan

    p.s. het betreft een: XU10J4L/Z blok uit een 306 2,0 s16

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dan kom je toch uit op een riemspanningsmeter

    ff naar onderen scrollen
    http://www.automotivetools.be/produc...istory=related


  3. Naar Boven | #3
    marco 306xs's Schermafbeelding
    keurslager

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    08-06-17 om 23:50
    Locatie
    Delfgauw
    Leeftijd
    42
    Berichten
    345
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die meter lijkt veel op het originele gereeschap van Peugeot.
    Alleen is die digitaal.
    Daily car 306 xs 1.8 16v
    Funn car 106 rallye 1.3

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die is natuurlijk 10x zuiverder EN 10x zo duur
    Snap nog niet hoe dat werkt met die Hertzmeter.
    Lijkt op pianostemmen

    Die in de link werkt lekker makkelijk en die is dan weer 10x zo zuiver als uit de losse pols


  6. Naar Boven | #5
    marco 306xs's Schermafbeelding
    keurslager

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    08-06-17 om 23:50
    Locatie
    Delfgauw
    Leeftijd
    42
    Berichten
    345
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Werking er van is vrij simpel.
    je slalomd de riem tussen de 2 buitenste pennen/nokken,
    dan draai je de middelste versteller aan.
    Op een gegeven moment kan je de middelste versteller niet meer aandraaien (of in ieder geval gaat het heel zwaar).
    Als hij niet meer verder aangedraaid kan worden (omdat de riem zijn uiterste rek spanning heeft bereikt) zal hij waarschijnlijk doorslippen tijdens het aandraaien. (en dan kan je de waarde aflezen op de draaiknop)

    Bij een originele spannings meter (dat ding wat door Peugeot geleverd wordt) werkt dat iets anders.
    Je monteerd de tester op je distr snaar (er op schuiven en dan goed aandraaien tot de middelste pen door slipt),
    Aan de "peugeot tester" zit er dan alleen een digitaal schermpje aan vast waar je dan de waarde kan aflezen.
    Staat de riem dan te slap of te strak,dan kan je gewoon de spanrol weer los draaien en goed afstellen op de juiste spanning zonder eerst weer de spannings meter los te hoeven maken.
    Dat kan bij de tester in de link niet.
    Daar moet je eerst de tester zo te zien los maken,riem strakker of losser zetten,vervolgens weer de tester monteren om dan te kijken of de spanning goed staat.
    Hij is dus iets "moeilijker" in gebruik en waarschijnlijk ook iets minder nauwkeurig.

    Bij de Peugeot versie zitten er gewoon een aantal druk plaatjes in de meter die bij een bepaalde riem spanning een bepaalde riem druk kunnen weer geven.

    @Iwanvc,ik zal morgen even voor je op zoek gaan naar de officieele afstel waarden.

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Kijk, weer wat geleerd.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marco 306xs Bekijk Berichten
    ik zal morgen even voor je op zoek gaan naar de officiŽle afstel waarden.
    Waar moet deze gemeten worden ?
    Langste stuk snaar en dan in het midden?
    Bij de spanrol ?
    Bij de waterpomp ?

    Verkeerde plek meten dan kun je net zo goed met je vingers aan de gang gaan toch ?


  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    26-05-18 om 22:20
    Locatie
    Putte
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    @marco,
    bedankt alvast, in de haynes spreken ze over "seem" units, is dit dezelfde schaal als op de meter de bengel voorstelt?

  9. Naar Boven | #8
    marco 306xs's Schermafbeelding
    keurslager

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    08-06-17 om 23:50
    Locatie
    Delfgauw
    Leeftijd
    42
    Berichten
    345
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marco 306xs Bekijk Berichten

    @Iwanvc,ik zal morgen even voor je op zoek gaan naar de officieele afstel waarden.
    Iwanvc,zou je mij de laatste 8 cijfers van je chassis nummer via een PB kunnen/willen sturen???
    Dan kan ik exact uitzoeken wat de riemspanning is.
    Daily car 306 xs 1.8 16v
    Funn car 106 rallye 1.3

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    26-05-18 om 22:20
    Locatie
    Putte
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    allemaal bedankt voor de input,
    door omstandigheden is het helaas geen s16 geworden maar een XSI (ook prima) met recentelijk vervangen distr. riem.

    groeten Iwan


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. spanning vanaf contactslot
    Door The.experT in forum Electronica
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 05-06-11, 12:50
  2. spanning banden 306
    Door henkiehengel in forum Exterieur
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 02-09-09, 19:18
  3. geen spanning op relaiskast
    Door rcvandijk in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 13-08-09, 15:23
  4. (kris) - constante spanning
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (Zitz) - Geschakelde Spanning Weg!
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.