Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 5 van 5

Onderwerp: Trilling bij optrekken en overige problemen..

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    02-04-12 om 22:53
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Trilling bij optrekken en overige problemen..

    Beste 306-ers,

    Enkele tijd geleden heb ik een peugeot 306 diesel gekocht van bouwjaar 1997. Het nieuwere model. Deze wagen kon ik voor een goed prijsje kopen van iemand vanwege een aantal mankementen. Dit kwam voor mij mooi uit aangezien ik goede ervaringen heb met dit model (mijn eerste auto).

    Nu wil ik, voordat ik besluit om naar de garage te stappen, graag jullie advies inwinnen over de mankementen. Wellicht dat ik e.e.a. zelf kan repareren daar ik (redelijk) handig ben.

    Het gaat om het volgende.

    De kachel gaat niet uit bij het draaien van de schakelaar naar de 0-stand. Zodra ik deze hoger zet, blaast de kachel wel harder, maar zodra ik deze uit probeer te draaien hoor ik wel een soort klep sluiten, maar er blijft lucht stromen.

    Het tweede mankement betreft een rilling die ik voel elke keer dat ik optrek in alle versnellingen. Het voelt alsof het van de banden komt, maar zodra ik op constante snelheid blijf of de versnelling in zn vrij zet, dan rolt de auto normaal door.

    Het derde mankement betreft de temperatuurmeter die op 75 graden blijft staan, zelfs na 150 km snelweg rijden. Kan dit misschien te maken hebben met het feit dat de kachel gedurende de rit aan staat?

    Ik hoop van jullie zinvolle antwoorden te mogen ontvangen en alvast bedankt voor jullie moeite.

    Groet,
    Anton Willems

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 16:54
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hoi Anton,

    Dat de kachel blijft blazen is volgens mij normaal. Deze wordt nooit voor 100% afgesloten. Heeft mijn 306 ook net als de 406 en 106 die wij thuis gehad hebben.

    Er blijft zogezegd een klein briesje uit komen.

    Dat trillen zou ik niet kunnen verklaren. Logisch denkend zou ik zeggen de motorsteunen daar het weg gaat bij constante snelheid en bij ontkoppelde motor.

    De temperatuur zou ik me niet direct zorgen om maken. Zou de fan niet continu aan staan?

  3. Naar Boven | #3
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    1-De kachel gaat niet uit bij het draaien van de schakelaar naar de 0-stand. Zodra ik deze hoger zet, blaast de kachel wel harder, maar zodra ik deze uit probeer te draaien hoor ik wel een soort klep sluiten, maar er blijft lucht stromen.

    A-Dat komt waarschijnlijk door de rijwind, de fan draait dan zonder aandrijving.

    2-Het tweede mankement betreft een rilling die ik voel elke keer dat ik optrek in alle versnellingen. Het voelt alsof het van de banden komt, maar zodra ik op constante snelheid blijf of de versnelling in zn vrij zet, dan rolt de auto normaal door.

    A-Mogelijk zijn de draagarmrubbers van de voortrein niet fris meer, niet zo gek bij een 15 jaar oude diesel...
    Is geen dure of heel erg moeilijke klus..

    3-Het derde mankement betreft de temperatuurmeter die op 75 graden blijft staan, zelfs na 150 km snelweg rijden. Kan dit misschien te maken hebben met het feit dat de kachel gedurende de rit aan staat?

    A-Nee, de temperatuur wordt geregeld door de thermostaat, bij normaal rijden heeft de kachel daar geen invloed op.
    Ik ben nu aan mijn 3e 306 diesel bezig, en ook deze geeft += 80 graden aan, een eigenaardigheid van het merk/type lijkt me.
    Verder nooit 1 probleem met de koeling gehad, capaciteit is overbemeten.

    Bij geen van deze 3 "problemen"zou ik me erg druk maken....

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    02-04-12 om 22:53
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hartelijk dank voor de reacties.

    Ik ben gerustgesteld, echter het probleem met de aanjager betreft niet een klein briesje dat eruit komt. Ik denk dat er net zoveel uit komt als op de middelste stand.

    Ik heb de autoradio er net even uitgehaald om te kijken of er misschien iets is met de schakelaar. Daar lijkt niets vreemds mee aan de hand te zijn. Zodra ik de schakelaar naar de circulatiestand draai, dan staat deze op volle kracht. Als ik m dan weer op de ventilatiestand zet, dan hoor ik n klep rechts bij het handschoenenvakje sluiten, maar blijft er toch nog redelijk krachtig blazen. Het maakt niet uit of ik rijd of stil sta.

    Waar zou het aan kunnen liggen. Ik zou als tijdelijke oplossing ook wel een zekering er uit willen trekken, alleen heb ik geen instructieboekje of een schema in de auto liggen.

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

  6. Naar Boven | #5
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Aan een schakelaar in het schakelpaneeltje kan je niks zien....
    Meestal is de kachelweerstand defect of half defect.
    Waar die zit hangt af van of de auto airco heeft.
    Wil je de fan uitschakelen, zou ik even de stekker lostrekken: verwijder het paneeltje bij de voeten van de bijrijder, dan zie je de fan zo zitten.
    Meestal is het zekering 21 (links onder het stuur zit de zekeringenkast)


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Schokkend remmen en trilling in stuur
    Door davie1970 in forum Onderstel
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 30-08-11, 10:27
  2. trilling bij hoge RPM
    Door coffeecup in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 02-03-10, 22:15
  3. Optrekken
    Door Goliath in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 15-02-10, 19:58
  4. (gerard1963) - trilling / geluid motor
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.