Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 22

Onderwerp: eerst te veel druk en nu te weinig druk in me koelsysteem ?

  1. Naar Boven | #1
    peug306je's Schermafbeelding
    monteurtje

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    14-06-12 om 14:27
    Locatie
    Tijnje ( Friesland )
    Leeftijd
    46
    Berichten
    125
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 XT Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: eerst te veel druk en nu te weinig druk in me koelsysteem ?

    hallo

    nadat ik het probleem had dat me auto te warm werd en heel veel druk opbouwden , heb ik dus een paar dagen geleden me cil.kop laten vlakken en een nieuwe koppakking er tussen gedaan maar nu bouwt me koelsysteem helemaal geen druk meer op waardoor me temp meter dus 100 graden aan geeft als ik rij , en ja ik weet dat het volgens sommige mensen dat geen kwaad kan maar ik word er erg nerveus van als de meter te hoog staat !

    ik weet dat er wel iets druk op moet staan omdat de druk het kook punt verlaagd , als ik een stuk heb gereden en de meter geeft 95 a 100 graden aan dan kan ik gewoon met radiateur dop eraf draaien zonder dat er lucht of koelvloeistof er uit komt , en dat hoort wel volgens mij ?

    ik heb het volgende vervangen :

    kop laten vlakken en aflaten persen
    koppakking + kop bouten
    kleppen gesteld ( 15 / 30 )
    waterpomp
    thermostaat
    Blauwe temperatuur sensor

    heeft iemand een idee wat het kan zijn of iemand die dit ook heeft mee gemaakt ?

    ik hoor het graag zodat ik weer met een gerust hart in de auto kan rijden !
    Laatst gewijzigd door peug306je; 24-03-12 om 21:09.
    Foto's van de peug 306 http://www.306forum.nl/members/peug306je-albums-peugeot-306-xt.html
    Dagelijkse auto : Peugeot 306 1.6 8V XT break 88 PK ( POWERRRRRRRR )
    2e auto Als hobby project : Vw Golf type 1 Met type 2 1.8 GTI motor 122 PK

  2. Naar Boven | #2
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou eens kijken of de boel wel netjes ontlucht is. Als er lucht in zit word hij ook te warm

  3. Naar Boven | #3
    peug306je's Schermafbeelding
    monteurtje

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    14-06-12 om 14:27
    Locatie
    Tijnje ( Friesland )
    Leeftijd
    46
    Berichten
    125
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 XT Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    nou meer lucht krijg ik niet uit ??!!! volgens mij zit er niks meer in ??

    maar als het lucht is zou hij wel druk moeten opbouwen juist . en heb geen geborrel in me kachel slangen kachel word lekker warm , maar het geen wat hij niet doet is druk opbouwen ?
    Foto's van de peug 306 http://www.306forum.nl/album.php?albumid=8
    Dagelijkse auto : Peugeot 306 1.6 8V XT break 88 PK ( POWERRRRRRRR )
    2e auto Als hobby project : Vw Golf type 1 Met type 2 1.8 GTI motor 122 PK

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Druk verhoogT het kookpunt....

  6. Naar Boven | #5
    peug306je's Schermafbeelding
    monteurtje

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    14-06-12 om 14:27
    Locatie
    Tijnje ( Friesland )
    Leeftijd
    46
    Berichten
    125
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 XT Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Graag het rode lezen !!



    Koelvloeistof en Antivries

    Iedere verbrandingsmotor moet gekoeld worden. Hier zijn twee manieren voorGeforceerde) luchtkoeling en VloeistofkoelingIn de vloeistofgekoelde verbrandingsmotor wordt de warmte afgevoerd door een circulerend koelmiddel op mono-ethyleenglycol basis. Hierin onderscheiden we twee soorten:

    Koelvloeistoffen.
    Antivriessoorten.

    Er is een gebruiksduur van antivries en koelvloeistoffen. De belangrijkste reden om koelvloeistoffen en antivriesmengsels te vervangen is de afnemende corrosiebescherming. De bescherming tegen bevriezing loopt nauwelijks of niet terug.

    Antivries.
    Antivries heeft als basis ethyleenglycol met als toevoeging Anti-corrosie componenten, antischuimdopes en een kleurstof. Ethyleenglycol verlaagt het vriespunt en verhoogt tegelijkertijd het kookpunt. Door het koelsysteem onder druk te zetten, kan men het kookpunt nog verder verhogen.
    De zo samengestelde antivries geeft een uitstekende bescherming tegen bevriezing en beschermd bovendien het koelsysteem tegen corrosie. Antivries verdampt niet en tast geen rubber aan.

    Mengen
    Antivries is meestal geen kant en klaar product, maar moet in een bepaalde verhouding gemengd worden met water. De mengverhouding bepaalt tot hoeveel graden onder nul het koelsysteem beveiligd is. Bij voorkeur mengen met gedemineraliseerd water.
    Antivries mag het gehele jaar in het koelsysteem blijven.

    Koelvloeistoffen
    Koelvloeistof is meestal een kant en klaar product dat zonder menging met water direct in het koelsysteem kan worden gebruikt. Koelvloeistof alleen mengen met gedemineraliseerd water i.v.m. het hoge zoutgehalte en de vorming van ketelsteen en kalkaanslag bij het gebruik van leiding water. Koelvloeistof bestaat uit 40 procent antivries en gedemineraliseerd water, zodat de motor beschermd wordt tegen bevriezing van 25 tot 35 graden Celsius. Koelvloeistof biedt een langdurige bescherming tegen corrosie. Koelvloeistoffen kunnen zowel in een open als gesloten koelsysteem het gehele jaar door blijven zitten.

    Milieu onvriendelijk
    Koelvloeistof is een milieu onvriendelijke vloeistof.

    HygiŽne en gezondheid
    Koelvloeistoffen en antivries zijn schadelijk bij inname door de mond. In voorkomend geval de mond spoelen met water, water laten drinken, niet laten braken en arts raadplegen. Contact met de ogen en de huid dient vermeden te worden. Gebeurd dit toch, dan overvloedig spoelen met schoon water.
    Foto's van de peug 306 http://www.306forum.nl/album.php?albumid=8
    Dagelijkse auto : Peugeot 306 1.6 8V XT break 88 PK ( POWERRRRRRRR )
    2e auto Als hobby project : Vw Golf type 1 Met type 2 1.8 GTI motor 122 PK

  7. Naar Boven | #6
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    als alles netjes warm word kan ik me nog 1 ding bedenken en dat is je thermostaat die niet ver genoeg opengaat of een radiateur die verstopt zit.

  8. Naar Boven | #7
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik begrijp niet waarom het Antivries aangehaald word in de rode tekst.
    Er zit toch koelvloeistof in schreef je ?
    Als je die 2 hebt gemengd kun je idd problemen verwachten.


  9. Naar Boven | #8
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Antivries of koelvloeistof heeft IMO niks met het "probleem "te maken, koelvloeistof is ook niks anders als water+antivries (ethyleenglycol) +dopes.
    Er lijkt in het koelsysteem een fout aanwezig zoals:
    Lucht
    Blokkering van een waterkanaal (juiste koppakking?)
    Verkeerde thermostaat
    Sensor defect , waardoor verkeerde temp. aanwijzing

    Enzovoort....

  10. Naar Boven | #9
    peug306je's Schermafbeelding
    monteurtje

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    14-06-12 om 14:27
    Locatie
    Tijnje ( Friesland )
    Leeftijd
    46
    Berichten
    125
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 XT Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel Bekijk Berichten
    Ik begrijp niet waarom het Antivries aangehaald word in de rode tekst.
    Er zit toch koelvloeistof in schreef je ?
    Als je die 2 hebt gemengd kun je idd problemen verwachten.
    sorry maar het is niet rot bedoeld !
    maar als ik zo je antwoorden lees dan krijg ik het idee dat je totaal geen technische achtergrond heb ??

    in koelvloeistof zit antivries daardoor bevriest je koelwater niet in de winter

    maar ik heb alles vervangen behalve de radiateur , dus ik denk dan toch echt dat het probleem daar in moet zitten omdat ik niks anders zelf kan bedenken en ik hier ook geen andere antwoorden krijg van mensen die di probleem kennen of mee hebben gemaakt

    ik zat zelf gisteravond nog te denken aan de radiateur dop ? dat die niet goed afsluit ?

    ========== Post samengevoegd op 10:41 ========== De vorige post was op 10:35 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keezx Bekijk Berichten
    Antivries of koelvloeistof heeft IMO niks met het "probleem "te maken, koelvloeistof is ook niks anders als water+antivries (ethyleenglycol) +dopes.
    Er lijkt in het koelsysteem een fout aanwezig zoals:
    Lucht
    Blokkering van een waterkanaal (juiste koppakking?)
    Verkeerde thermostaat
    Sensor defect , waardoor verkeerde temp. aanwijzing

    Enzovoort....
    al deze ding zijn vervangen en de koppakking is de zelfde als die er af kwam alleen deze is wel heel ()

    thermostaat lijkt me wel doe goeie want hij loopt eerst op tot voorbij de 90 graden en dan zie je de temp weer terug lopen en dan weer op lopen maar dan naar de 100 graden en daar blijft hij staan tot dat ik in snelheid afzak naar 90 a 100 km/h dan zakt de temp ook naar 90 graden ga ik weer harder rijden dan gaat de temp ook weer omhoog naar 100 graden , dus de enige 2 dingen die ik kan bedenken zijn ,, de radiateur en de radiateur dop ??!!
    Foto's van de peug 306 http://www.306forum.nl/album.php?albumid=8
    Dagelijkse auto : Peugeot 306 1.6 8V XT break 88 PK ( POWERRRRRRRR )
    2e auto Als hobby project : Vw Golf type 1 Met type 2 1.8 GTI motor 122 PK

  11. Naar Boven | #10
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peug306je Bekijk Berichten
    sorry maar het is niet rot bedoeld !
    maar als ik zo je antwoorden lees dan krijg ik het idee dat je totaal geen technische achtergrond heb ??
    HeHe, de eerste die me door heeft
    Daarom zoek ik ook info op fora

    Zonder gekheid, er zijn al aardig wat ideeŽn beschreven door andere leden.


  12. Naar Boven | #11
    Tim
    Tim's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    28-12-15 om 23:05
    Locatie
    Tilburg
    Leeftijd
    27
    Berichten
    224
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 106 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / TU3JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heb je zelf de koppakking vervangen?
    Zo ja dan neem ik aan dat de verkeerde koppakking zoals hierboven wordt beschreven weg valt want die ga je toch met elkaar vergelijken.
    De thermostaat en de sensor heb je die bij een Peugeot dealer gehaald of een automaterialen zaak?
    -Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
    -Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk

  13. Naar Boven | #12
    peug306je's Schermafbeelding
    monteurtje

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    14-06-12 om 14:27
    Locatie
    Tijnje ( Friesland )
    Leeftijd
    46
    Berichten
    125
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 XT Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tim Bekijk Berichten
    Heb je zelf de koppakking vervangen?
    Zo ja dan neem ik aan dat de verkeerde koppakking zoals hierboven wordt beschreven weg valt want die ga je toch met elkaar vergelijken.
    De thermostaat en de sensor heb je die bij een Peugeot dealer gehaald of een automaterialen zaak?
    ja de koppakking heb ik zelf vernieuwd omdat ik zelf automonteur ben en ja natuurlijk heb ik ze vergeleken en alle gaten en kanalen kwamen met elkaar over dus dat is het niet

    de thermostaat en sensor komen bij de peugeot dealer weg ( klant van ons dus extra korting !)

    dus het enige wat er volgens mij over blijft is de radiateur of de dop

    ja ik weet het ik ben zelf auto monteur maar ik wil het altijd zeker zijn dat het niks anders kan wezen want onnodig dingen vervangen heb ik een hekel aan en vind ik zonden van me geld !!

    ========== Post samengevoegd op 13:16 ========== De vorige post was op 13:12 ==========

    alleen wat ik raar vind is dat me koelsysteem dus totaal geen druk op bouwt ?!!

    ook dit is een probleem van me temp die te hoog is , het lijkt wel of er ergens lucht weg loopt uit me koelsysteem ? daarom dacht ik aan me radiateur dop ??

    want ik kom net terug van boodschappen doen en de auto is echt warm ( temp geeft 95 graden aan ) en ik kan zo de radiateur dop er af draaien zonder dat er wat gebeurt geen gesis en geen ge spuit van koelvloeistof wat normaal wel zou moeten gebeuren
    Foto's van de peug 306 http://www.306forum.nl/album.php?albumid=8
    Dagelijkse auto : Peugeot 306 1.6 8V XT break 88 PK ( POWERRRRRRRR )
    2e auto Als hobby project : Vw Golf type 1 Met type 2 1.8 GTI motor 122 PK

  14. Naar Boven | #13
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een te hoge temperatuur door een dichtzittende radiateur is bij een oudere auto goed mogelijk, maar dat wordt dan eerst merkbaar bij zwaardere belasting van de motor, zoals een kar trekken of zoiets.

  15. Naar Boven | #14
    peug306je's Schermafbeelding
    monteurtje

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    14-06-12 om 14:27
    Locatie
    Tijnje ( Friesland )
    Leeftijd
    46
    Berichten
    125
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 XT Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keezx Bekijk Berichten
    Een te hoge temperatuur door een dichtzittende radiateur is bij een oudere auto goed mogelijk, maar dat wordt dan eerst merkbaar bij zwaardere belasting van de motor, zoals een kar trekken of zoiets.
    heb er geen kar of wat dan ook er achter , dus dan blijft er volgens jouw alleen de radiateur dop over ?

    want als ik in me bovenste slang knijp dan hoor ik het lucht er uit komen bij de radiateur dop lijkt me niet te kloppen geloof ik ?!
    Foto's van de peug 306 http://www.306forum.nl/album.php?albumid=8
    Dagelijkse auto : Peugeot 306 1.6 8V XT break 88 PK ( POWERRRRRRRR )
    2e auto Als hobby project : Vw Golf type 1 Met type 2 1.8 GTI motor 122 PK

  16. Naar Boven | #15
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2008
    Laatst Online
    18-03-13 om 18:17
    Berichten
    63
    Topics
    0
    Auto
    Peugeot 306 Break
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    ik denk inderdaad dat het je radiateurdop is, als die niet goed afsluit kan het systeem geen druk opbouwen
    gewoon vernieuwen dat ding, koop hem wel bij de peugeot dealer, kost ook daar weinig en is veel beter van kwaliteit
    ik had er eerst eentje uit een automateriaal-zaak, die draaide gewoon door en sloot niet goed af ( en gaf dezelfde problemen die jij beschrijft ... )


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Olie lekkage, over/onder druk?!
    Door Patrick 306 Cabriolet in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 22-03-12, 10:01
  2. (jeroenbreuer) - Olie druk, wat is normaal?
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.