Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 37

Onderwerp: Temperatuur meter staat iets te hoog ?

  1. Naar Boven | #1
    peug306je's Schermafbeelding
    monteurtje

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    14-06-12 om 14:27
    Locatie
    Tijnje ( Friesland )
    Leeftijd
    46
    Berichten
    125
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 XT Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Temperatuur meter staat iets te hoog ?

    Hallo

    Ik heb zins vandaag een peugeot 306 1.6 break bj 1998

    mijn vorige auto was een bmw 518 i bj 1990

    ik moet zeggen dat de peugeot erg voldoet !

    maar ik heb het volgende probleem ( denk ik )

    als ik rond de 90 km/h rij dan staan me temp meter ongeveer op 90 graden maar als ik 130 km/h rij dan staat ie erg dicht tegen de 100 graden ( het streepje na de 90 ) en als ik dan weer wat zachter ga rijden dan zakt hij ook weer en ga ik boven de 130 dan loopt de temp meter ook op volgens mij klopt dit niet waar moet de temp meter gewoon op staan en blijven staan ???

    heeft iemand dit als een mee gemaakt en wat was de oplossing want ik heb geen zin om van alles te veranderen/vernieuwen terwijl het misschien zo hoort of dat het een klein dingetje is bv een temp sensor of zo

    ik hoor graag van jullie !!!

    gr mike

  2. Naar Boven | #2
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    25-06-19 om 23:15
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Opzich een normale reactie, ik zou me pas druk gaan maken als de wagen in het rood gaat komen (130 en een 1,6 is hard werken)

    Mocht je het echt niet vertrouwen kan je de thermostaat vervangen, is een karweitje van 30min en kost je hooguit 15 euro voor de thermostaat en een paar liter koelvloeistof.

  3. Naar Boven | #3
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    08-07-19 om 23:54
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.703
    Topics
    361
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als jij het in 30 min doet jeroen, wil je dan mijn thermostaat vervangen bij de audi

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    25-06-19 om 23:15
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    haha, jij hebt een 2,8 :P ff wat anders dan een 1.6

  6. Naar Boven | #5
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:17
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.605
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk Berichten
    Opzich een normale reactie, ik zou me pas druk gaan maken als de wagen in het rood gaat komen (130 en een 1,6 is hard werken)

    Mocht je het echt niet vertrouwen kan je de thermostaat vervangen, is een karweitje van 30min en kost je hooguit 15 euro voor de thermostaat en een paar liter koelvloeistof.
    Weggegooide tijd & geld.
    Als de temperatuur bij 90 gr. okee is en bij sneller rijden (grotere belasting motor) stijgt, zal een andere thermostaat daar niets aan veranderen.
    Hier moet je het zoeken in een radiateur die het niet mee aankan of een waterpomp met beschadigde schoepen, de koelcapaciteit schiet tekort.

  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij een 1.6 is het inderdaad raadzaam om even te gaan zoeken als de temp onder normale omstandigheden boven de 90 komt. Een thermostaat zou ik dan wel even meenemen als je daadwerkelijk de radiateur en/of de waterpomp gaat wisselen. Je kunt het beste eerst even de radiateur aan de buitenkant inspecteren. Als daar groene sporen oid omheen zitten, en de gaasjes zijn aangetast dan zou dit een oorzaak kunnen zijn. Hoe ziet je koelvloeistof eruit? Bruin of troebel? Hou er dan rekening mee dat de doorstroming verminderd kan zijn, en er wat verschoond/vervangen moet worden.

    Algemeen; de TU 8v motor in de 306 moet gewoon rond de 90 staan (88 tot 92). Daarboven of beneden is niet goed.
    Bij de 16v en met name de S-16 en de RFS is het vrij normaal als die oploopt tot een graadje of 100. Deze motoren houden wel van een beetje warmte. Neemt niet weg dat je wel heel erg moet oppassen als die boven de 100 komt en niet onmiddelijk terug naar de 90 geblazen wordt, want anders blaas je de koppakking eruit of de kop krom.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  8. Naar Boven | #7
    daobra's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    20-07-17 om 18:01
    Locatie
    Haarlem
    Leeftijd
    42
    Berichten
    96
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP
    Kleur
    zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hallo, mijn 1.6 heeft ook last van wisselende temperaturen, erg rustig rijden geeft zo'n 80 graden maar harder rijden, zeg 140 brengt de temp zeker naar 100 graden. De auto heeft 140k op de teller en ik zie dat er heel lichte sporen van koelvloeistof lekkage is bij de koppakking. Waarschijnlijk gaat dit niet heel lang meer duren, de vraag is echter kan een lekkage van koelvloeistof leiden tot lagere/hogere motor temperaturen? Heb de auto nog maar paar maanden en recent het reservoir bijgevuld, ik weet dus niet of ie het echt verbruikt. Hoop van Niet!

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Beetje hetzelfde verhaal als bovenstaande. Bijvullen is dan geen verversen natuurlijk. Ik zou de staat van de radiateur eerst eens gaan inspecteren, en als dat goed is alle koelvloeistof eraf, en verversen. Vaak wordt dit vergeten, maar voorschriften zijn; verversen eens in de 2 jaar...

    Een verstopte radiateur of versleten waterpomp kan op termijn zeker voor een lekke koppakking zorgen....
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    versleten waterpomp
    Deze valt op.
    Daobra heeft 140K op de teller, is de distributie al gedaan ?


  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    helemaal niks aan doen!!!!!!!!

    elke 1.6/1.4 heeft dit, welkom bij het fenomeen TU motor....

    maak je maar druk als hij dik boven de 100 komt en er stop verschijnt :P

    mijn 1.6 deed dit nog nadat het volgende gedaan was:
    temp sensor, thermostaat, koppakking, kleppendeksel pakking, kleppen stellen, nieuwe distributie riem met loop- / spanrollen, waterpomp, bougies, luchtfilter, brandstof filter, oliefilter, olie, koelvloeistof, radiateur dop en o-ring pakking radiateur slang.
    dit alles is in 1 keer vervangen en kort daar voor was de radiateur al eens vervangen (iets te groot steentje op precies de verkeerde plek) en daar werd het bovengenoemde kwaaltje niet anders van.

    dus je kunt veilig zeggen dat dit een motor eigen iets is en geen probleem.
    gewoon rustig doorrijden zo

    ========== Post samengevoegd op 19:29 ========== De vorige post was op 19:12 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door daobra Bekijk Berichten
    Hallo, mijn 1.6 heeft ook last van wisselende temperaturen, erg rustig rijden geeft zo'n 80 graden maar harder rijden, zeg 140 brengt de temp zeker naar 100 graden. De auto heeft 140k op de teller en ik zie dat er heel lichte sporen van koelvloeistof lekkage is bij de koppakking. Waarschijnlijk gaat dit niet heel lang meer duren, de vraag is echter kan een lekkage van koelvloeistof leiden tot lagere/hogere motor temperaturen? Heb de auto nog maar paar maanden en recent het reservoir bijgevuld, ik weet dus niet of ie het echt verbruikt. Hoop van Niet!
    wees gerust is olie, als er kvs door die pakking komt dan had ie bij rustig rijden al dik boven de 100 gezeten en waren alle toeters en bellen wel gaan branden in je cockpit.
    druk verlies kan leiden tot een hogere temperatuur dit omdat je radiateur dan zijn werk niet efficient kan dan. je hebt echt een bepaalde minimum druk nodig.


    ff een post van me gekopieert uit een ander topic:

    de echte problemen gelden overigens alleen voor de tu motoren (1.1/1.4/1.6) maar ook niet voor alle.

    het verschil is dat de "oude" versie een vezel pakking heeft waar de "Nieuwe" versie een stalen pakking heeft.

    het vezel materiaal begint na verloop van tijd te zweten, dit gebeurt veelal links voorin de hoek (distributie zijde) dit komt omdat hier het olie kanaal (aanvoer naar kop) heel dicht langs de rand van de pakking loopt. naar verloop van tijd word de vezel iets poreus en begint deze dus op die plek te zweten.
    na mijn ervaring gebeurt dit ergens tussen de 150.000 en 200.000 km (maar kan hier natuurlijk geen exacte cijfers aan hangen).

    nu is er een simpele manier om te achterhalen welke pakking er in deze motor zit namelijk:
    bij alle "oude" tu motoren is de kleurcode van de auto op het schutbord geschilderd
    bij alle "nieuwe tu motoren staat de kleurcode vermeld op een sticker of plaatje in de deur stijl

    nu is dit zweten niet direct een groot probleem echter gaan olie en distributie riemen niet hand in hand, mocht de lekkage dus dusdanig zijn dat de olie langs de distributie riem zijde van het blok naar beneden loopt dan is actie wel gewenst om verdere problemen voor te zijn.

    ========== Post samengevoegd op 19:33 ========== De vorige post was op 19:29 ==========


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel Bekijk Berichten
    Deze valt op.
    Daobra heeft 140K op de teller, is de distributie al gedaan ?
    moet wel gedaan zijn anders had ie niet meer gereden nu :P

    auto is 13 jaar oud dus kwa leeftijd had de riem allang vervangen moeten zijn.
    140.000 km is al 40.000 km over de geadviseerde km stand.

    ik dacht (ff uit mn hoofd)
    100.000 km of 8 jaar kan er iets naast zitten maar zal nooit veel zijn.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #11
    peuspeter's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2011
    Laatst Online
    24-03-14 om 19:35
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    38
    Berichten
    566
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4R

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Naar mijn weten 90.000/100.000 km's of 3 jaar.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.0.3; nl-nl; HTC/Sensation/3.32.162.11 Build/IML74K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Ik krijg al airmiles bij het cjib.

  13. Naar Boven | #12
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ff beetje zoeken op google en je hebt het.

    120.000 of 5 jaar voor regulier onderhoud
    80.000 of 5 jaar voor verzwaard onderhoud

    zal dus afhangen van de manier van gebruik.

    ========== Post samengevoegd op 23:40 ========== De vorige post was op 23:39 ==========

    deze riem zal in dit geval in 2007 vervangen moeten zijn, kan nooit kwaad om dit eens uit te zoeken.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  14. Naar Boven | #13
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als je met de TU boven de 95 graden komt heb je de kop al krom... Gewoon 90 graden. Komt ie daarboven, dan radiateur & thermostaat wisselen.

    Ik had een 1.4 XSi, en die kwam na een 20 minuten volgas rijden over de A31 NIET boven de 90 graden. Olietemp is dan een ander verhaal .

    Tu in welke auto dan ook moet gewoon netjes 90 graden zijn.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  15. Naar Boven | #14
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    @muschkie, ben het hier in niet helemaal met je eens. mijn meter had al eens ruim 100 graden aan gegeven en echt helemaal geen problemen mee gehad (fan sloeg niet aan in een file).

    zowel mijn 1.4 als 1.6 hadden een temperatuur die erg schommelde tot 100 km/h tussen de 80 en 85 graden en tot 140 km/h 90 graden. bij de 1.6 werd het wel minder na de kvs wissel en bij de 1.4 werd het iets beter nadat de o-ring in de onderste radiateur koppeling vervangen was (hele kleine lekkage) maar hij zat altijd tussen de 80 en 90 graden en ook wel eens iets daar boven.

    kop was perfect en na nieuwe pakking bleef de motor ook echt super droog. kvs was niet vies maar mooi helder en in de olie zat geen afzetting. het is natuurlijk niet goed als de temperatuur dik boven de 100 graden word tijdens normaal gebruik en ik vermoed ook wel dat de koppakking slecht is en ja het kan zijn dat je kop krom is maar je temp sensor kan ook gewoon verrot zijn waardoor hij foutieve waardes naar je meter stuurt.

    stel je start je auto tijdens en niet te warme motor en je geeft wat gas (2500 toeren oid) welke kleur heeft jou uitlaatgas dan???
    mist wit is kvs dat via je koppakking in je cilinders komt
    blauw/grijs of zelf zwart is olie dat via koppakking of kleppen of zuigers in je cilinders komt.
    herhaal dit nog eens met een goed warme motor.

    uitlaat gassen met verbrande kvs of olie ruiken ook echt heel sterk.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  16. Naar Boven | #15
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:33
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.347
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Even een vraagje:

    Kan de soort olie te maken hebben met de temp. van de motor?

    Sinds mijn auto een beurt heeft gehad (waarbij ook de distributieset vervangen is) loopt de temp hoger op. Gisteren sloeg zelfs de fan aan. Dat is pas een keer eerder gebeurd.

    Tijdens de beurt is er 5w40 olie in gedaan... is dat de juiste olie?

    Motor 2.0 8v
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily



 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Benzine/Temperatuur meter
    Door SuperInsect in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 01-02-10, 09:55
  2. temperatuur meter
    Door tico in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 02-02-09, 23:40
  3. Temperatuur meter
    Door simon in forum Electronica
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 08-10-07, 22:09
  4. (wodian) - Temperatuur Meter stuk?
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (tipi306) - klok en temperatuur meter
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.