TopicStarter: cyberdog1000
TopicDatum: Geplaatst: 28 Mei 2008 12:21 am
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cyberdog1000
Hallo allemaal!!! Ik heb me daarnet voorgesteld in het voorstel gedeelte van dit forum en wil jullie hier graag heen verwijzen als je wil weten wie er zo een vreemde gebruikersnaam kiest .

Ik heb een probleempje met mijn 306 1.4 uit 1997 en hoop van harte dat jullie mij kunnen helpen. Geen enkele garage waar ik tot nu toe geweest ben kon mij uitsluitsel geven over waar het probleem vandaan komt.
Bij het optrekken met warme motor geeft mijn motor een irritant tikgeluid welke verdwijnt als de motor op toeren is. Het is echt alleen bij het optrekken en bij lage toerentallen. Ook als de auto stilstaat en je geeft gas op de motor terwijl hij uiteraard in zn vrij staat is het geluid te horen als je langzaam het gas indrukt. Het lijkt van bovenaf de motor (kleppendeksel) te komen, maar als je voelt, voelt je eigenlijk heel de motor een beetje tikken. Met koude motor hoor je overigens helemaal niets.

Ik kan echt nergens vinden wat dit kan zjn en zoals ik al vertelde kan geen enkele garage waar ik tot nu toe geweest ben mij vertellen wat het probleem is, maar het is gewoon een heel irritant en goed hoorbaar geluid.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!!
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 28 Mei 2008 04:01 pm

misschien handig om filmpje van het geluid te maken als dat kan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black pearl
Geplaatst: 29 Mei 2008 11:55 am

tikken in de moter zijn vaak een slecht teken..
vaak het teken van een moter die zijn beste tijd heeft gehad.. hoop het echter niet voor je !

Kan ook zijn dat er iets loshangt? wat ligt te rammelen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cyberdog1000
Geplaatst: 29 Mei 2008 11:25 pm

Alvast bedankt voor de reacties!!! Ik hoop ook niet dat mn motor zn beste tijd heeft gehad.. hoewel ik toch al wel aan een wat zwaardere motor zat te denken. Ik zal binnenkort het geluid eens opnemen. Misschien dat dit inderdaad handig is, het is in ieder geval duidelijk te horen. Het lijkt er niet op dat er iets loshangt, maar binnenkort ga ik mijn koppakking vervangen en dan zal ik er eens beter naar kijken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cyberdog1000
Geplaatst: 01 Aug 2008 01:39 pm

Ik heb de koppakking, distributieriem en waterpomp van mn 1.4 vervangen. Hierna was het tikken van de motor weg. Kan aan heel veel dingen gelegen hebben, maar zelf denk ik aan de waterpomp. Deze bleek al wat gelekt te hebben en kan dus een beetje los gezeten hebben. Misschien dat bij het kantelen dit de bewuste tik opleverde.

Iedereen die gereageerd heeft, bedankt voor de reacties

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 01 Aug 2008 02:09 pm

niet per ongeluk nog een schroevendraaier onder de motorkap laten liggen? hehe dat had een maatje van mij gedaan. Die hoorde ook steeds tikken bij het optrekken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 01 Aug 2008 02:13 pm

Black pearl schreef: tikken in de moter zijn vaak een slecht teken..
vaak het teken van een moter die zijn beste tijd heeft gehad.. hoop het echter niet voor je !


Sorry? Waar haal je deze onzin vandaan? XU blokjes van Peugeot tikken altijd een beetje. Dat hoort gewoon zo. Ik ken 205 en 306 gti blokken die een tik hebben en met deze tik gewoon tientallen duizenden kilometers rijden zonder problemen.

En even voor alle duidelijkheid....als een nieuw blok al 100km erop heeft zitten heeft hij zijn beste tijd al gehad.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306 pug
Geplaatst: 03 Aug 2008 03:26 pm

kan ook zijn zo heb ik ervaren bij min 309 gti motor die in mijn crosswagen ligt dat het de uitlaatcollecteur is (spruitstuk) bij lagen toeren en stilstaande fases tikte het ook (was duidelijk hoorbaar) maar bij hoge toeren verdween gewoon het geluid

het lag aan de dichting die versleten was

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cyberdog1000
Geplaatst: 04 Aug 2008 09:58 pm

Dat kan het idd ook goed geweest zijn 306 pug!. Ik heb namelijk bij het verniewen van de koppakking uiteraard ook de pakkingen van het spruitstuk vervangen. Kan hier dus goed aan hebben gelegen.
Nu heb ik alleen nog wat tikkende kleppen (meer dan normaal). Heb ze nog niet gesteld. Ga ik morgen doen, dan is het 306je eindelijk motortechnisch okee en kan ik aan het uiterlijk beginnen. WHOEHOEW!!!


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black pearl
Geplaatst: 04 Aug 2008 11:09 pm

Citaat: Sorry? Waar haal je deze onzin vandaan? XU blokjes van Peugeot tikken altijd een beetje. Dat hoort gewoon zo. Ik ken 205 en 306 gti blokken die een tik hebben en met deze tik gewoon tientallen duizenden kilometers rijden zonder problemen.



Onzin, miss bij peugeot..

Heb ervaring dat bij verschillende auto`s het blok over en uit was met een tik erin..

Onzin.. Niet echt dus,

En trouwens blaffen doe de voortaan ergens anders, denk alleen mee, ben hier niet om te worden afgesnauwd.. kunde ook normaal vertellen ..

(en nee dit vind ik niet echt normale manier nee..)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ringwuppie
Geplaatst: 12 Aug 2008 08:49 pm

Mijn cylinderkop tikt al sinds de aanschaf van de auto. 7000 circuit kilomters later tikt tie nog steeds , en still going strong!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lenny111
Geplaatst: 13 Aug 2008 07:02 am

al mijn peugjes tikken van mijn 205, 2 maal 106, 306 en 107 die hebben allemaal een tik het hoord gewoon bij peugeot aleen van die laatste kan het komen dat het een 3 cilinder is die maken zowiezo ee heel ander geluid.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Panther
Geplaatst: 13 Aug 2008 07:27 am

En even voor BigY voor de duidelijkheid, een 1.4 is geen XU blok maar een TU3JP dus jouw theorie gaat voor deze auto dan niet op


Ook mijn blok wil nog wel eens tikken. dat is ondermeer de bobine die bij een 2.0 16V bovenop het kleppendeksel geschroefd zit, en daar hoor je gewoon zeer duidelijk de vonkoverbrenging van.

Ik zou de motorsteunen eens controleren (was bij namelijk het geval), kijken of de bougies wel goed vast zitten, behuizing van je distributie, allemaal van die kleine dingen die je zelf kunt controleren en vastzetten.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft