Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 28

Onderwerp: Kloppend/Tikkend geluid

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 09:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic: Kloppend/Tikkend geluid

    Model : 1.6 Hatchback Bouwjaar : 1994

    Sinds enige tijd (iets langer dan 3 maanden) hoor ik een bepaald zacht kloppend/tikkend geluid bij mijn 306. Gezien dit de laatste tijd iets harder begon te worden begon ik mij iets zorgen te maken.

    Na enige inspectie heb ik het volgende kunnen vaststellen:
    • -Het geluid is niet te horen wanneer deze in de auto in zijn vrij staat (ook niet bij het gas geven).
      -Het geluid is zowel te horen bij recht door rijden als in de bochten.
      -Het geluid lijkt iets minder in de bochten, maar kan een illusie zijn.
      -Het geluid is het duidelijkste hoorbaar bij +/- 1900 toeren.
      -Het geluid is kloppend/tikkend hoorbaar wanneer ik de koppeling voorzichtig laat slippen zonder dat de auto vooruit gaat (op het juiste toerental en met enige belasting voor de motor).
      -De frequentie van het getik/klop varieert met de snelheid van de motor en is bij 1900 toeren ongeveer 2x per seconde en zal maximaal zo tegen 3 a 4x per seconde oplopen (niet meer hoorbaar daarna).
      -Het geluid lijkt in hogere versnellingen minder hard te zijn. Dit kan ook een illusie zijn door het omgevingsgeluid dat er is.
      -Het geluid is duidelijker hoorbaar (harder) bij steviger gas geven.
      -Het geklop/tik is zacht terug te voelen in de koppeling en zachter in de versnellingspook.

      -EDIT: 1,5 jaar geleden is de koppeling vervangen bij de peug garage.

    Wat zou dit kunnen zijn?

    Overigens en offtopic: Het motorsteunrubber rechts krijg ik niet verwijderd. Deze zit gewoon erg goed klem en kom er zo niet bij. Hebben jullie nog een tip hoe deze makkelijk te verwijderen? Ik kan de motorsteun makkelijk verwijderen.

    Alvast hartelijk bedankt!

  2. Naar Boven | #2
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    08-07-19 om 23:54
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.703
    Topics
    361
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    druklager misschien op het eind van zijn latijn ?

    Druklager gaat wel vaker naar de klote

  3. Naar Boven | #3
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    25-06-19 om 23:15
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik docht net aan hetzelfde :P

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 09:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Ohja, vergeten te zeggen. Niet meer dan 1,5 jaar geleden is de koppeling vervangen bij de Peug garage. Gelukkig goed prijsje toen...

  6. Naar Boven | #5
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    08-07-19 om 23:54
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.703
    Topics
    361
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    zegt niks, je kan een nieuwe koppeling binnen 4 maanden al naar de klote hebben gereden

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    denk ook de druklager einde latijn al zit er een nieuwe koppeling in. :cry:

    rubber loshalen, klos onder je blok en opkrikkken.

  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 09:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    denk ook de druklager einde latijn al zit er een nieuwe koppeling in. :cry:

    rubber loshalen, klos onder je blok en opkrikkken.
    Over welk rubber heb je het? Ik heb mijzelf tot nu toe nog niet gewaagd aan de bak en de koppeling(s onderdelen).

    Overigens zijn alle bovenstaande klachten alleen te horen wanneer de auto een tijdje heeft gelopen (ik wil niet meteen warme motor zeggen, maar openminded blijven ).

    Maar klinkt als een leuke uitdaging.

  9. Naar Boven | #8
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    denk ook de druklager einde latijn al zit er een nieuwe koppeling in. :cry:
    rubber loshalen, klos onder je blok en opkrikkken.
    Over welk rubber heb je het? Ik heb mijzelf tot nu toe nog niet gewaagd aan de bak en de koppeling(s onderdelen)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gobla
    Overigens en offtopic: Het motorsteunrubber rechts krijg ik niet verwijderd. Deze zit gewoon erg goed klem en kom er zo niet bij. Hebben jullie nog een tip hoe deze makkelijk te verwijderen? Ik kan de motorsteun makkelijk verwijderen.

    Alvast hartelijk bedankt!
    dit rubber waar je om vroeg.
    je blok opkrikken en hij komt los/ is vrij, wel het blok blijven ondersteunen voordat je handen klem komen te zitten = zeer pijnlijk. :?

    *edit*
    ik ga er van uit dat je geen brug tot je beschikking hebt.

  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 09:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Ik heb een tijd geleden het volgende gedaan:
    -Motorblok ondersteund mdv krik + stevige plank.
    -Rechter motorsteun (boven) los gemaakt door de 3 bevestigingsmoeren aan motorzijde los te halen en de bevestigingsmoer boven het rubber los te halen.
    -Voorzichtig motorsteun er af halen.
    -Buffer rubbers van de schroefdraad af gehaald (2 piramides aan metaaltjes)
    -Motorsteun zit alleen nog aan de auto vast. Ik krijg deze met geen mogelijkheid los. Heb geen punt om koppel te leveren of wat dan ook. Hoe vanuit hier verder?

    Voorbeeld van de boosdoener:


    Editje:
    Nee, helaas geen brug ter beschikking.

  11. Naar Boven | #10
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    een paar moeren er opzetten dan blijft je schroefdraad heel, dat rechter gedeelte die aan je chassis zit een blokje hout er op een flinke mep met een hamer geven.

    klinkt onorthodox, zo simpel moet het soms.

    (voor Goliath gaat reageren, pas op dat je niet op je hand mept :? )

  12. Naar Boven | #11
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 09:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    een paar moeren er opzetten dan blijft je schroefdraad heel, dat rechter gedeelte die aan je chassis zit een blokje hout er op een flinke mep met een hamer geven.
    Ik heb een vervangende steun, dus het schroefdraad hoeft niet heel te blijven.
    Echter zit het linker deel aan het chassis en het rechter aan de motorsteun. Nog steeds flinke mep? Zit deze niet vast geschroefd aan het chassis?

  13. Naar Boven | #12
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    oké
    deze is duidelijker
    links (korte schroefdraad) word idd geschroefd in het chassis en later bevestigd aan.

    ik had het al ergens beschreven.
    ferme ruk naar rechts dat het vaster lijkt te gaan( schrikeffect), dan simpel los draaien naar links.

  14. Naar Boven | #13
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 09:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Thnx, ga ik dan zeker doen als het geklop is opgehouden.

    Na betere inspectie lijkt het geluid links uit het blok te komen (dus niet de kant van de versnellingsbak en het koppelingshuis). Nu hoop ik niet dat het een en ander scheefgetrokken is in de motor.
    Geluid is bij alle versnellingen te horen en het maakt niet uit of ik in de vrij zit of de koppeling heb ingetrapt, beide geen geklop.

    Lastig...

  15. Naar Boven | #14
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gobla
    Geluid is bij alle versnellingen te horen en het maakt niet uit of ik in de vrij zit of de koppeling heb ingetrapt, beide geen geklop.
    yups, lagers van de bak zijn op.
    zit er wel olie in ?

  16. Naar Boven | #15
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 09:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gobla
    Geluid is bij alle versnellingen te horen en het maakt niet uit of ik in de vrij zit of de koppeling heb ingetrapt, beide geen geklop.
    yups, lagers van de bak zijn op.
    zit er wel olie in ?
    Morgen dan maar controleren van de bakolie. Net regen hier.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Tikkend geluid
    Door mslik in forum Interieur
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 26-03-12, 12:02
  2. kloppend geluid.
    Door aasgier22 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 31-10-10, 12:42
  3. (tommetje_88) - Dof kloppend geluid rechtsachter..
    Door Team306Tuning in forum Ophanging / Remmen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.