Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 6 van 6

Onderwerp: Kleppen stellen, zeer theoretische vraag.

  1. Naar Boven | #1
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Exclamation Man Gebruiker komt uit: - Topic: Kleppen stellen, zeer theoretische vraag.

    Ik wil dus mijn kleppen stellen.
    Volgens het boekje van meneer haynes, heb je daarin een bepaalde volgorde.
    Nu gaan blijkbaar meer wegen naar Rome, dus ook meer manieren om de kleppen te stellen bij de pug.
    Ik volg voorlopig maar het boekje.

    Enfin, ik krijg dus de volgorde en heb ik dat een beetje zitten doorpuzzelen.
    Ik kom uit, dat cylinder 1 en 4 ''getrouwde'' cylinders zijn en cylinders 2 en 3 ook een stelletje vormen.
    Vraag is of dit klopt en of dit typisch peugeot (frans) is?
    Ik hoorde, dat de oosterburen hun autoos anders bouwen en de combinaties dus zijn 1 met 3 en 2 met 4.

    tja je kan er maar mee zitten, he?





  2. Naar Boven | #2
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    20-02-12 om 16:29
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.552
    Topics
    55
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic: RE: Kleppen stellen, zeer theoretische vraag.

    Wat is je vraag nu precies? Of de Haynes wel klopt?

  3. Naar Boven | #3
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Kleppen stellen, zeer theoretische vraag.

    Je haalt 2 dingen door elkaar.

    De combi´s van 1 en 4, en 2 en 3 zijn zuigerstanden, en dit is bij de meeste 4 cilinder motoren zo.

    Wat jij schrijft mbt de Duitse combi´s kunnen wel eens ontstekingsvolgordes zijn.

    Overigens maakt dit voor het kleppenstellen niets uit. Je moet alleen vanuit de eerste cilinder beginnen, en telkens de "tuimelstand" van elke cilinder opzoeken. Dit staat echter ook wel omschreven in de Haynes.

    Dit kun je gemakkelijk doen door de auto in de 4e versnelling te zetten en dan naar voor en achter te bewegen.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Kleppen stellen, zeer theoretische vraag.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coffeecup
    Wat is je vraag nu precies? Of de Haynes wel klopt?

    Ik kom uit, dat cylinder 1 en 4 ''getrouwde'' cylinders zijn en cylinders 2 en 3 ook een stelletje vormen.
    Vraag is of dit klopt en of dit typisch peugeot (frans) is?



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
    Je haalt 2 dingen door elkaar.

    De combi´s van 1 en 4, en 2 en 3 zijn zuigerstanden, en dit is bij de meeste 4 cilinder motoren zo.
    Mijn vraag gaat inderdaad over de zuigerstanden.

    Wat jij schrijft mbt de Duitse combi´s kunnen wel eens ontstekingsvolgordes zijn.
    Liep bij de hobbyclub iemand die riep, dat duitsers 1&3 en 2&4 met elkaar combineren, maar laat maar lekker gaan. Geen toegevoegde waarde voor mijn project,deze vraag over Duitsers

    Overigens maakt dit voor het kleppenstellen niets uit. Je moet alleen vanuit de eerste cilinder beginnen, en telkens de "tuimelstand" van elke cilinder opzoeken. Dit staat echter ook wel omschreven in de Haynes.
    Door de Haynes volgorde te gebruiken, kwam ik juist op dit onderwerp

    Dit kun je gemakkelijk doen door de auto in de 4e versnelling te zetten en dan naar voor en achter te bewegen.
    Ik heb vraag vraag/onderwerp niet goed gesteld.
    Stel je krijgt een kop binnen, waar de nokkenas eruit is. Je moet de nokkenas terugplaatsen.
    Weet jij dan precies hoe je nokkenas moet staan/terugmonteren, de situatie is dus zoals Muschkie/Haynes aangeeft: Cilinder 1 en 4 staan omhoog en cilinder 2 en 3 staan beneden.
    Of is het aanhouden van blokkeerpunt van de nokkenas-tandwiel voldoende. Dit lijkt me nl. te makkelijk.

  6. Naar Boven | #5
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Kleppen stellen, zeer theoretische vraag.

    Maar zo werkt het wel

    De nokken op de as hebben een vaste volgorde, en de hoogte van de drijfstangen op de krukas ook. Als je 1 cilinder op tijd zet, staat de rest dat ook. Het enigste is om de juiste timing tov elkaar te bepalen. En dat staat in de haynes omschreven

    De krukas op de juiste positie zetten (BDP punt) van cilinder 1 (Bij Peugeot is cilinder 1 vanaf de Versnellingsbak zijde), en hetzelfde doe je met de nokkenas.

    Hou er rekeing mee dat wanneer je het zaakje dan weer monteert, dat je ALTIJD de krukas minimaal 4 slagen ronddraaid. Op die manier weet je of hij in geen enkele fase 1 van de kleppen raakt. Bij een 4-takt motor heb je verschillende slagen van de zuiger. De zuiger komt voor 1 arbeidsslag een paar keer naar boven he . (aanvoer/afvoer)

  7. Naar Boven | #6
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Kleppen stellen, zeer theoretische vraag.

    Nokkenas paar keer rondgedraaid/bestudeerd. Ben der denk ik wel uit.

    Als deze op tijd staat, dan staan de kleppen/tuimelaars van de 1e cilinder precies tussen uitlaatslag en inlaatslag.
    Dit komt dan precies overeen met het borgpunt in nokkenastandwiel.

    Achteraf heel logisch, maar zag verder ook dat de nokken (voor uitlaatkleppen) in een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar staan. Zo ook de inlaatkleppen. Duhhhh !! Kwartje is nu eindelijk gevallen.
    Ik begrijp nu, hoe ik aan de stand van de nok van in- en/of uitlaatklep kan zien, welke slag de krukas maakt.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. kleppen stellen
    Door rob78 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 05-09-10, 18:06
  2. Dat doet zeer!
    Door Gerben in forum De Film Hoek
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 25-03-10, 12:12
  3. kleppen stellen
    Door tun306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 12-04-08, 12:58
  4. Kleppen stellen
    Door BG in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 28-03-07, 18:51
  5. (Brandon) - kleppen stellen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.