Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: verlichting voet ruimte 306 cabrio

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    23-09-11 om 17:28
    Berichten
    120
    Topics
    6

    Topic: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Hi

    ik wil verlichting maken onder het dashboard bij de voet ruimte?
    dus links en rechts
    Ik wil gebruik maken van de interieur verlichting
    Waar kan ik deze het makkelijkst vandaan halen?

    bij de portieren zit een deur schakelaar voor de binnen verlichting
    weet iemand een kleur daar van ????

    lijkt me het makkelijkst om het daarvan af te pakken


    mvgr

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Is dit om bij het instappen wat meer licht te hebben of een constante verlichting ?

  3. Naar Boven | #3
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    23-09-11 om 17:28
    Berichten
    120
    Topics
    6

    Topic Starter Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    wil bij het instappen meer licht en het staat wel mooi
    vind de auto maar erg donker met 1 klein lampje bij de spiegel

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Was ff een vraag voor de duidelijkheid, weet zeker dat je antwoorden zult krijgen die je de goede weg wijzen.
    Als non-elektra figuur denk ik aftappen van de deuren

  6. Naar Boven | #5
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    17-06-19 om 21:23
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Ik zou het aftappen van de verlichting boven, dan gaat je verlichting ook aan als je het lampje aanzet
    Beste is om dat via een relais te schakelen en niet die 2 lampen bij die kleine bekabeling te kwakken

  7. Naar Boven | #6
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    23-09-11 om 17:28
    Berichten
    120
    Topics
    6

    Topic Starter Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    hoe bedoel je met een relais??

  8. Naar Boven | #7
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    17-06-19 om 21:23
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Dan schakel je de spanning van je verlichting niet over het schakelaartje, maar via het relais gelijk naar je lampen. De schakelaar geeft dan alleen een signaal dat je lampjes aan moeten gaan.

  9. Naar Boven | #8
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    Dan schakel je de spanning van je verlichting niet over het schakelaartje, maar via het relais gelijk naar je lampen. De schakelaar geeft dan alleen een signaal dat je lampjes aan moeten gaan.
    nu in het Nederlands graag


  10. Naar Boven | #9
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    17-06-19 om 21:23
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Relais
    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
    Ga naar: navigatie, zoeken
    Relay2.jpg

    Een relais is een door een elektromagneet bediende schakelaar. Het is een eenvoudige doch zeer veelgebruikte component in digitale schakelingen. De laatste decennia hebben elektronische alternatieven zoals de transistor, de thyristor en de triac een grote opmars beleefd. Elektronische relaisschakelingen met deze componenten worden solid state relais genoemd. Relais die gebruikt worden om verbruikers zoals elektromotoren te schakelen worden ook magneetschakelaars of contactoren genoemd. In deze gevallen worden er drie fasen geschakeld en wordt er met één stuursignaal drie contacten voor de drie fasen van de motor tegelijk bediend.


    Een relais bestaat uit een elektromagneet, de spoel met hierin een (U-vormige) kern, het anker, een plaatje "weekijzer" dat aangetrokken wordt door de elektromagneet met hieraan bevestigd één of meerdere contacten, één of meerdere vaste contacten en een veermechanisme. Door een passende spanning op de spoel te zetten gaat er een stroom lopen door de elektromagneet en wordt een magnetisch veld opgewekt, waardoor het ijzeren anker aangetrokken wordt en de contacten bediend worden. Valt de spanning weg, dan verdwijnt het magnetisch veld en zorgt het veermechanisme ervoor dat het ijzeren anker met de contacten terugkeert in de oorspronkelijke stand (de onbekrachtigde of ruststand).

    Voor het aantrekken van het anker is aanzienlijk meer elektrische energie nodig dan voor het naderhand vasthouden van het anker tegen de kern. Dit wordt veroorzaakt door het overwinnen van de magnetische weerstand van de luchtspleet. Sommige elektronische besturingen verlagen de spanning na bekrachtiging om energie te besparen.

    Voor hoge spanningen worden vacuümrelais gebruikt, een spanning van 50 kV heeft dan aan een contactspleet van 1 mm genoeg.

    Een relais wordt toegepast om met behulp van een relatief klein elektrisch vermogen een hoge spanning of een grote stroom te kunnen schakelen. Hierbij kunnen de spoel en de contacten deel van twee verschillende elektrische, onderling gescheiden circuits zijn. Dit wordt galvanische scheiding of potentiaalvrij schakelen genoemd en is in toenemende mate van belang omdat de voor het relais toegepaste besturingselektronica gevoelig kan zijn voor geïntroduceerde "vreemde" spanningen en inductie.
    [bewerken] Schematisch
    Relais.gif

    Door een elektrische spanning op de aansluitingen S1 en S2 van de spoel te zetten, zal er door de spoel een stroom gaan lopen, waardoor de U-vormige kern (lichtblauw) gemagnetiseerd wordt. Nu wordt het anker (donkerblauw) naar de kern toe getrokken. Het anker probeert de magnetische kring te optimaliseren. Het magnetisme loopt liever door weekijzer dan door lucht. Aan het anker is een moedercontact C (van Common, gemeenschappelijk) bevestigd wat in rust het bovenste verbreekcontact NC (van Normally Closed, in rust gesloten) raakt en in bekrachtigde toestand het onderste maakcontact NO (van Normally Open, in rust geopend), zo wordt de elektrische verbinding tussen C en NC omgeschakeld naar die tussen C en NO. Als de spanning van de spoel wordt afgehaald, valt het anker af, en blijft in zijn oorspronkelijke positie, tot de spoel opnieuw wordt bekrachtigd. Het eenvoudigste relais heeft alleen een moedercontact (C) en een maak- (NO) of een verbreek- (NC) contact. De meeste relais hebben tenminste één set van drie contacten (moedercontact, maakcontact en verbreekcontact) en er bestaan relais met wel 12 sets contacten.

    Voor gelijkspanningsspoelen maakt het niet uit welke polariteit de aangelegde spanning heeft. In sommige relais is echter een vrijloopdiode over de spoel geïntegreerd, waardoor de polariteit wel vastligt. Voor wisselspanningsspoelen maakt de polariteit nooit uit.
    [bewerken] Toepassing

    Relais worden bijvoorbeeld toegepast om met een microschakelaar een groot elektrisch apparaat in werking te stellen. De microschakelaar hoeft namelijk alleen de stroom en spanning naar de spoel te dragen, niet de grote stroom voor het geschakelde apparaat. De 'klik' in de elektronische thermostaat (van een centrale verwarming) die te horen is als de verwarming aanslaat of uitschakelt, is het (bistabiele) relais.

    Het startcircuit van een auto is uitgerust met een relais. De stroom door de startmotor is te groot om enkel met het startslot te schakelen. Ook andere lasten in auto's worden meestal via relais geschakeld, hierbij geldt dat spoel en belasting op dezelfde spanning werken, 12 Vdc voor de personenauto en 24 Vdc voor de vrachtauto.

    In bijvoorbeeld buitenlampen met een bewegingsmelder wordt een relais gebruikt dat met een gelijkspanning van 24 V wordt bediend en de netspanning van 230 Vac ten behoeve van de (halogeen) lamp schakelt.

    In de vroege computertechniek, elektromechanische telefooncentrales en besturingstechniek werd ook veel gebruikgemaakt van relais. Deze zijn inmiddels veelal vervangen door transistorschakelaars, meestal in de vorm van geïntegreerde schakelingen. Sommige signalen worden echter nog altijd bij voorkeur met relais geschakeld, zoals in kwaliteits audioapparatuur.

    Relais zijn ook een belangrijk onderdeel in de spoorstroomloop en de signalering van treinen op baanvakken.
    [bewerken] Soorten relais

    De normale uitvoering is een monostabiel relais, een relais dat tijdens de bekrachtiging in één stand wordt gehouden, maar zonder bekrachtiging in de ruststand terugspringt. Er bestaan ook bistabiele relais, die in beide standen blijven staan, ook na het wegvallen van de stuurspanning en tristabiele relais, met een extra middenstand waarin alle contacten open zijn.

    Relais worden vaak voorzien van elektronische schakelingen om er speciale functies aan te geven. Zo bestaan er relais met een inschakelvertraging en met een afvalvertraging. Relais waar beide mogelijkheden instelbaar zijn worden wel tijdrelais genoemd. Vroeger waren deze voorzien van draairegelaars, tegenwoordig worden ze vaak van digitale (drukknop) instellingen voorzien en zijn daarmee veel nauwkeuriger in het gebruik.
    [bewerken] Industriestandaard

    De aansluitingen van industriële relais hebben meestal een standaard codering. De spoelaansluitingen worden met A1 en A2 aangeduid. Bij bistabiele typen kan de tweede spoel met A3 (en eventueel A4) zijn aangeduid. Een stuuringang kan met B1 of B2 worden aangegeven. Het eerste wisselcontact met 11, het bijbehorende rustcontact met 12 en het maakcontact met 14. Alle volgende sets hebben nummers die steeds 4 of 10 hoger liggen, dus 15, 16 resp. 18 en 21, 22 resp. 24 enzovoort. Andere coderingen komen echter ook voor: spoelaansluitingen 13 en 14, wisselcontact 9, 10, 11 resp. 12, rustcontact 1, 2, 3 resp. 4 en maakcontact 5, 6, 7 resp. 8, dit geldt voor relais met maximaal 4 contactsets.

    Het aantal contacten wordt wel met vier tekens aangegeven, S voor single, D voor dual, P voor pole en T voor throw. Het eenvoudigste relais is SPST (soms ook: 1P1T): één moedercontact en een maak- of verbreekcontact. DPDT duidt op twee omschakelcontacten en 4PST op vier maak- of verbreekcontacten. Een andere codering maakt gebruik van dezelfde twee eerste letters, aangevuld met NO, NC of CO (van Change Over, wisselcontact). Zo ontstaan bijvoorbeeld SPNO (één maakcontact), DPNC (twee verbreekcontacten) en 4PCO (vier wisselcontacten).

    De bekrachtigingsspanning is vaak 24 Vdc of 230 Vac. Andere veel voorkomende spanningen zijn: 3, 5, 6, 12, 48 Vdc en 24, 48 en 115 Vac. Aangezien het plotseling onderbreken van de stroom door een spoel hoge spanningspieken en daarmee storende velden kan genereren, moet de spoel voorzien worden van een vrijloopdiode (voor gelijkspanning) of een RC-filter of varistor (voor wisselspanning). Indien deze stroom door een transistor geschakeld wordt, is de vrijloop-diode letterlijk van levensbelang voor die transistor.
    [bewerken] Etymologie

    Het woord relais houdt verband met het Franse relayer, dat aflossen betekent. Een relais was vanouds een plaats waar de postkoets van nieuwe paarden werd voorzien.

    In 1837 werd de telegraaf van Samuel Morse, naar het ontwerp van Joseph Henry uit 1824, aan het publiek gepresenteerd. De daarvoor benodigde infrastructuur bestond uit een draadverbinding met op regelmatige afstanden een toestel om het signaal te versterken. Dit toestel werd ook relais genoemd, en het verschilde niet van het relais dat in dit artikel wordt beschreven.

    Een tankstation wordt in Frankrijk door sommige merken ook relais genoemd. Het verband met de oorspronkelijke betekenis is duidelijk. Een wegrestaurant heet ook wel relais.

    Wordt een radiosignaal ontvangen en opnieuw uitgezonden (om een grotere afstand te overbruggen of bereik in een dal mogelijk te maken) dan spreekt men van relayeren (zie relaiszender)



  11. Naar Boven | #10
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2010
    Laatst Online
    19-11-11 om 18:47
    Leeftijd
    57
    Berichten
    406
    Topics
    12

    Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    de schakelaar in de deur is een massa schakelaar ,zodra de deur open gaat maakt de lamp massa zodoende gaat de lamp branden

  12. Naar Boven | #11
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    23-09-11 om 17:28
    Berichten
    120
    Topics
    6

    Topic Starter Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    dus het beste is om deze te gebruiken met een 12v spanning?

    weet iemand de kleur van de draad van de deur schakelaar??

    die moet al links en rechts zitten

    of is het best toch van de binnen verlichting afhalen??
    weet iemand misschien daar de kleur van?


  13. Naar Boven | #12
    shenkie's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    14-12-17 om 07:52
    Locatie
    Winsum
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3.483
    Topics
    92
    Auto
    Toyota Celica Coupe
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    ik denk dat de draden van de deur dichterbij zijn. ik zou het via daar doen. kleuren weet ik niet.

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    07-06-12 om 15:22
    Berichten
    357
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998

    Man Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    Ik zou het zelf van boven pakken bij het lampje weg, de kabels van de deuren zitten veel te dicht op elkaar om daar mooi een draadje te onderbreken.
    Gewoon vanaf het originele lampje kabel naar beneden trekken. Dan met een relais of fet schakelen zodat het zijn eigen + draad heeft en dus geen stroom trekt door de kabels van het originele lampje die daardoor zwak gaat branden. Gewoon eigen + en - draad geven die geschakeld worden door een relais of fet die open en dicht gestuurd wordt door het originele lampje die bovenin de raamstijl zit

  15. Naar Boven | #14
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2010
    Laatst Online
    19-11-11 om 18:47
    Leeftijd
    57
    Berichten
    406
    Topics
    12

    Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    je kan natuurlijk ook een constante plus pakken vanuit de zekeringkast ,die naar de lampen en de min van de lampen naar een extra deur schakelaar [van de sloop en in de deur gemonteerd]
    of de originele deur schakelaar
    zo kan je ook een verlichting laten koppelen aan je deur
    je kan dan ook een vertragingmodule er tussen zetten zodat de verlichting naa een aantal seconden uit gaat

  16. Naar Boven | #15
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    23-09-11 om 17:28
    Berichten
    120
    Topics
    6

    Topic Starter Topic: RE: verlichting voet ruimte 306 cabrio

    thanks mensen ik weet nu genoeg ,alleen een keer wat droger weer om ze eens in te bouwen


    en Patrick met relais bedoel je dan een extra 12v en de draad van de binnen verlichting daar op aan sluiten??

    zit een beetje te googlen maar dat relais verhaal begrijp ik niet helemaal


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. verlichting valt uit
    Door firejelle in forum Electronica
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 11-09-11, 18:10
  2. verlichting
    Door wegpiraatje 306 in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 21-04-11, 08:02
  3. verlichting aan
    Door SJ DG 51 in forum Electronica
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 01-01-11, 18:56
  4. Ruimte besparende subwoofer
    Door ruyters in forum Audio Installs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26-07-10, 17:26
  5. waar ruimte in schutbord voor 12 volt kabel?
    Door josj in forum Electronica
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 17-07-07, 11:16

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.