Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: nokkenas demonteren

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    17-01-11 om 10:16
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic: nokkenas demonteren

    Hallo mede forummers,

    Van een vroege 306 Cabriolet (1994) wil ik graag de kleppen stellen.

    Wie weet hoe ik de nokkenas moet demonteren?

    Ik loop vast op het losnemen van de lagerkap aan distributiezijde.

    Is het nodig om eerst de verdeler te demonteren?

    Graag een advies!

    Groet van Frank

    (ps de speling heb ik al gemeten en het nokkenastandwiel ligt al los; de laatste lagerkap beweegt een beetje, maar niet veel. Werkplaatshandboek downloaden lukte me niet)

  2. Naar Boven | #2
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2010
    Laatst Online
    19-11-11 om 18:47
    Leeftijd
    57
    Berichten
    406
    Topics
    12

    Topic: RE: nokkenas demonteren

    moet je trouwens wel de nokken as demonteren om de plaatjes er tussen te doen?

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    17-01-11 om 10:16
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic Starter Topic: RE: nokkenas demonteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keesmeerendonk
    moet je trouwens wel de nokken as demonteren om de plaatjes er tussen te doen?
    Nee, je kunt ook de cilinderkop demonteren, de kleppen van onder af wegfrezen en daarna opnieuw ingieten.

    Ik doe het bij voorkeur door de nokkenas te demonteren, mijn vraag is op welke manier dit gaat.

    Een afbeelding (exploded view) uit het onderdelenboek volstaat ook.

    Graag een reactie van iemand met kennis van zaken.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: nokkenas demonteren

    Wat voor motor ligt erin? Aangezien je de xu blokken (1.8 en de 2.0) niet hoeft te stellen.

    Die blokken tikken zoiezo altijd een beetje. Eigenschapje :P

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    17-01-11 om 10:16
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic Starter Topic: RE: nokkenas demonteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    Wat voor motor ligt erin? Aangezien je de xu blokken (1.8 en de 2.0) niet hoeft te stellen.

    Die blokken tikken zoiezo altijd een beetje. Eigenschapje :P
    De speling is bijna een factor twee groter dan zou moeten, bovendien klinkt ze als een Diesel.

    Het zou fijn zijn wanneer iemand me een demontage-advies geeft.

  7. Naar Boven | #6
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: nokkenas demonteren

    Wat voor blok ligt erin? Zonder dat kunnen we je niet helpen

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    17-01-11 om 10:16
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic Starter Topic: RE: nokkenas demonteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    Wat voor blok ligt erin? Zonder dat kunnen we je niet helpen
    Inmiddels heb ik het zelf al gevonden.

    De rechter lagerkap wordt van opzij gefixeerd door een M8 inbusbout, die je pas ziet wanneer je de bobine demonteert.

    Boutje los en je pakt de lagerkap zo weg.

    Is er nou niemand die dat truukje wist en de moeite neemt me dit te vertellen?

    Ik snap ook wel dat er verschillende motoren bestaan, maar in de 306 cabriolet van het eerste type is dit gewoon de standaard motor met klepstelplaatjes onder de stoterbussen (en dus moet de nokkenas eruit).

    Als je een zelfsleutelaar bent en je hebt ooit kleppen gesteld dan weet je onmiddellijk van deze valkuil.

    Ik had verwacht dat deze op dit forum wel zouden zitten.

    Maar niet getreurd, we gaan voor de herkansing:

    Wie weet waar klepstelplaatjes verkrijgbaar zijn?

    Graag een reactie!

    Groet van Frank

  9. Naar Boven | #8
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: nokkenas demonteren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank.04

    Is er nou niemand die dat truukje wist en de moeite neemt me dit te vertellen?

    Graag een reactie!

    Groet van Frank
    niet dus zonder verder info waarom gevraagd werd, daarom is het een forum om ondervindingen te delen
    aan jou de eer.

    klepplaapjes kun je zelf wel vinden met je belerende vinger


  10. Naar Boven | #9
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: nokkenas demonteren

    Dat is het hele punt van dit blok, je bent de eerste op dit forum sinds ik aanwezig bent die kleppen stelt van een xu blok. Over algemeen hoef je dit nooit te doen.
    Ik zou ook eens zoeken naar de oorzaak waarom jouw blok zoveel klepspeling heeft.

    Bij de peugeot dealer kan je klepstelplaatjes krijgen voor 4.78 per stuk.

    Het zou tof zijn als je hier een verslagje van kan bij houden (liefst met wat foto's ) zodat een volgend lid hier iets mee kan doen.

    Ik heb wel dit voor je (staat in het wp-handboek op het forum)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door werkplaatshandboek
    B1EE00K1 - 306N3 INJECTIE XU

    CONTROLE EN AFSTELLING KLEPSPELING

    Minimale afkoeltijd van de motor: 2 uur .

    INJECTIE XU

    Verwijder :

    * de verdelerkap met bougiekabels
    * het kleppendeksel

    1 - CONTROLEMETHODE

    Klepspeling in mm :

    * inlaat-speling: 0,20
    * uitlaat-speling: 0,40
    * tolerantie +/-0,05
    zet volledig open --- controleer----------- controleer
    uitlaat------------------- inlaat------------------uitlaat
    1--------------------------- 3 ---------------------- 4
    3 -------------------------- 4------------------------2
    4--------------------------- 2 -----------------------1
    2----------------------------1-----------------------3

    Noteer de gemeten waarden .

    2 - KLEPSPELING AFSTELLEN


    Verwijder, als de gemeten spelingen (J) niet juist zijn :

    * de nokkenas
    * de stoters (1)
    * de stelplaatjes (2)

    Meet de dikte (E) van de stelplaatjes (2) .

    Bepaal de dikte van de te monteren stelplaatjes (2) aan de hand van het voorbeeld (kolom A of B) .

    LET OP : monteer, na een reparatie aan de cilinderkop (nokkenas, stoters, kleppen vervangen of kleppen slijpen), stelplaatjes (2) met een dikte van E = 42 mm .

    Voor het bepalen van de dikte van de definitieve stelplaatjes (2) wordt verwezen naar het voorbeeld (kolom C) .

    3 - VOORBEELD
    ----------------------------------- A-------- B----------- C
    werkspeling ----------------- 0,20____0,40____0,20
    gemeten speling------------0,10____0,55____0,45
    verschil----------------------/ -0,10___+0,15 ___+0,25
    E-------------------------------2,35_____2,95____2,25
    te monteren stelplaatjes 2,25_____3,10____2,50
    afgestelde speling---------0,20_____0,40____0,20

    Monteer de aldus bepaalde stelplaatjes (2) en vervolgens de stoters (1) .

    INJECTIE XU

    Monteer :

    * de nokkenas
    * het kleppendeksel en zijn pakking
    * de verdelerkap met bougiekabels


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. nokkenas keerring vervangen
    Door jan55 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 28
    Laatste bericht: 28-01-11, 11:23
  2. krukas en nokkenas (distributie) op tijd zetten? 2.0 8v xsi
    Door stylo1984 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 13-09-09, 15:40
  3. distributieriem timing nokkenas.
    Door acidstorm303 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 03-08-09, 15:43
  4. (matheeuwissen) - Nokkenas vervangen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (dree1988) - verschil nokkenas
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.