Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 4 van 4

Onderwerp: [306XSi, 2.0, 1995] Weglekken koelvloeistof

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2010
    Laatst Online
    11-10-11 om 12:51
    Berichten
    4
    Topics
    2

    Topic: [306XSi, 2.0, 1995] Weglekken koelvloeistof

    Hallo,

    Ik heb een hele toer zitten lezen in allerlei topics over ontluchten etc. maar ik heb mijn probleem er nog niet bij gezien. wel het feit dat er koelvloeistof door de overdruk (gerede aanname) word weggedrukt. maar alle randverschijnselen niet. ik zal aangeven wat ik zie, gedaan heb en wat ik niet precies kan vaststellen.

    probleem:
    bij mijn peugeot 306 XSi 2.0 bouwjaar 1995, lekt koelvloeistof weg. dit gaat meestal met enkele theelepels, sommige gevallen een a twee eetlepels. maar meer niet. daarbij gaat dit probleem gepaard met enorm veel lucht in het koelsysteem, ik hoor het duidelijk borrelen door de kachelradiator.

    wat zie ik:
    - zoals gezegd, geringe hoeveelheden koelvloeistof die altijd lekt onder de radiator op de plek waar de overloopslang zit, bij de radiator dop.
    - de temperatuur staat normaal binnen 1/2 km op 90 graden. schommelt wel vaker een paar graden (de naalt hangt of net onder de 90 of net erboven).
    - in een file loopt hij wel wat warm, de temperatuur komt dan aan de 100 of iets erover, dan slaat de fan aan en zakt hij weer naar 90. de fan slaat dan gewoon weer uit.
    - de kachel werkt prima. deze word regelmatig warm en valt niet uit (naar wat ik voelen/merken kan).

    gedrag over tijd:
    - na het ontluchten staat het vaatje halfvol (ongeveer).
    - de lucht is eruit -> ik hoor geen geborrel meer in de kachelradiator.
    - na de eerste paar ritten (soms al de 1ste rit) zie ik toch 'gewoon' weer die kleine hoeveelheid koelvloeistof onder de auto liggen.
    - na een paar ritten (+-/ week of anderhalf) merk ik weer licht geborrel in de kachelradiator.
    - dit geborrel neemt toe over tijd. gedurende deze tijd merk ik ook dat de temperatuurmeter zich anders gaat verhouden. hij word minder snel warm en schommelt wat meer.
    - als ik dan het systeem laat afkoelen en de dop eraf draai, bemerk ik dat het niveau in het vaatje gedaald is. dit blijft dalen totdat het helemaal onderaan de inlaat staat, diep onderin het vaatje.

    toen ik de auto kocht:
    - heb ik na een hoop witte rook op de autoweg (meteen gestopt) de slangen vervangen die lopen tussen het blok en de kachelradiator. aan de kant van de kachel zitten die met persdrukfittingen vast. hiervan was er eentje afgebroken onder het rijden. direct tussen de fitting en het koppelstuk dat op het kachelblok gestoken is. een of andere beunhaas (aso) had dat namelijk ook gezien, maar was zo netjes om het afgebroken stuk met een soortement 2 componenten hars de fitting koud (recht, zonder oversteek) op het koppelstuk te flatsen. dat houd natuurlijk geen jaren zo, vandaar dat hij losschoot. ik ben naar de sloop gereden en heb van een andere overleden XSi dit stuk (2 slangen op het koppelstuk) gekocht in goede staat voor 10 euro. dit geheel vervangen (lastige aansluitingen btw onder het blok) en vastgezet onder het blok met slangenklemmen.
    - er zat initieel water met antivries in. ik heb de garage (peugeot dealer in heerlen) gebeld en deze gaven aan dat het het beste was om er koelvloeistof in te gieten. dat heb ik ook gedaan.
    - verder zag ik initieel dat de thermostaat maar op iets boven de 80 bleef staan, ook als ik al langere stukken gereden had. dit vond ik vreemd, de 207 1.6 16v die ik had, lioep altijd op 90C. ik heb dat nagevraagd en bij de 306 is dat net zo. daarop heb ik de theromostaat gechecked. degene die erin zat was 82 graden (!?). ik heb die vervangen door eentje van 88/89 (kan het me niet precies herinneren wat erop stond, gehaald bij peugeot garage). nu draait hij op 90C.

    wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen (al meerdere malen):
    - de motor laten afkoelen.
    - dop eraf.
    - ontluchtings nippels bij thermo en radiatorkoppelstuk eraf.
    - motor aanzetten en warm laten lopen, 90 graden, thermo springt open.
    - dan vervolgens ontluchten;
    -- wachten tot bij themostaat koelvloeistof op komt zonder bellen, dopje erop.
    -- wachten tot bij kachel koelvloeistof op komt zonder bellen, dopje erop.
    -- level checken van vaatje, indien nodig bijvullen. tot ongeveer halverwege of beter gezegd iets eronder.
    - ontluchten doe ik meestal 2 a 3 keer achter elkaar, verspreid over 2 dagen ofzo en meerdere ritten. tot ik niks meer hoor ik de radiatorkachel qua borrels.

    wie o wie kan mij vertellen wat dit is? ik las al verschillende zaken die dit kunnen zijn
    - lekke koppakking
    - lekke radiator
    - poreuze slangen

    hoe kan ik dit vaststellen?

    tis een lap tekst, maar ik probeer een zo goed mogelijke startpost te maken zodat het duidelijk is

  2. Naar Boven | #2
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: [306XSi, 2.0, 1995] Weglekken koelvloeistof

    Even een simpel testje laten doen bij de garage, die kunne je vloeistof testen op uitlaat gassen.
    Zitten die erin heb je een lekke koppakking, zoniet kan je dat al uitsluiten.

    Lekkage van vloeistof zie je meestal wel terug aan witte/groene aanslag bij de lekkage.

  3. Naar Boven | #3
    shenkie's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    14-12-17 om 07:52
    Locatie
    Winsum
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3.483
    Topics
    92
    Auto
    Toyota Celica Coupe
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: [306XSi, 2.0, 1995] Weglekken koelvloeistof

    als je een lekke koppakking hebt kun je toch ook controleren door ff een vuurtje te houden bij je peilstok. als het olie knetterd dan heb je koelvloeistof in je olie zitten.

    (wel de beunmannier natuurlijk)

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2010
    Laatst Online
    19-11-11 om 18:47
    Leeftijd
    57
    Berichten
    406
    Topics
    12

    Topic: RE: [306XSi, 2.0, 1995] Weglekken koelvloeistof

    je kan eens een blikje wings kopen bij bv halfords dit in je koelsysteem doen ,niet via je expansie vaatje
    dit dicht alle kleine gaatjes ,als hij nu geen lekage meer vertoont dan heb je ergens in het systeem een lek of zoals je zelf dacht poreuse slangen gehad
    in het ergste geval zoals ik gelezen heb van je ,heb je gereden met een kapotte slang
    heb ik ook eens gehad waardoor de moter in korte tijd over verhit is geraakt [3 km na slangbreuk doorgereden naar garage]
    hierdoor was de kop kromgetrokken en een klein scheurtje er in gekomen
    ook een klein beetje koelwater verlies maar was niets te zien in de olie
    de witte kwalm achter je auto duid op vocht wat verbrand is
    je kan natuurlijk ook een compressie test laten doen ,en een druktest op je koel systeem
    als je een druktest op je koelsysteem doet kan je zien waar hij zou kunnen lekken
    zonder dat je moter draait


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Koelvloeistof
    Door 306_306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 18-06-11, 02:54
  2. Koelvloeistof
    Door Rouge-Gti6 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 16-04-10, 21:11
  3. Koelvloeistof
    Door Luikie in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 16-12-09, 17:16
  4. overlopende koelvloeistof
    Door limbotriker in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 04-04-08, 18:24
  5. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.