Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 27

Onderwerp: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

  1. Naar Boven | #1
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    Ok heren en dames,

    daar gaan we weer,
    onlangs op advies van meerdere fora en personen de drijfstanglagers vervangen.
    alles leek goed te gaan tot de eerste start, er zat nog altijd een tik in de motor. ik denkende dat het te maken had met het reinigen van de motor een eind gereden. echter na verloop van tijd werd het getik erger (ik was net weg gereden van het banden op pompen en de motor rustig naar de 4000 toeren gebracht in zn 2) en begon de motor vermogen te verliezen op dat punt besloot ik maar weer naar huis te rijden echter kwam dit besluit te laat.
    onderweg naar huis werd het getik alleen maar erger waarna het getik overging in een behoorlijk geratel. toen ik uiteindelijk wou terug schakelen viel de motor uit, op het moment van koppeling op laten komen kwam de motor gelukkig weer terug en liep ie weer.
    echter was het vermogen nu compleet weg en moest ik het pedaal op de bedom drukken om ook maar vooruit te komen toen ik uiteindelijk weer wou schakelen viel de motor weer uit en kwam niet meer terug met koppeling op laten komen...

    heb me uiteindelijk laten wegslepen, tijdens het slepen nog proberen te starten maar zonder resultaat, motor ging wel mooi rond zonder bij geluiden raar genoeg maar sloeg niet aan.
    heb nog vlug om en onder het blok gekeken maar kon zo niks zien/vinden

    heeft iemand nog een idee wat het kan zijn???
    ben nu ook op de uitkijk voor een andere motor dus mocht ik zo niet verder komen komt er een andere motor in...

  2. Naar Boven | #2
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2008
    Laatst Online
    17-07-13 om 16:14
    Leeftijd
    32
    Berichten
    44
    Topics
    1

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    ik denk dat de krukas beschadigd is en daardoor zijn de lager er weer uitgelopen.
    ik heb het zelfde gehad met mijn mi16. lagers vervangen en na 50 a 60 km weer het zelfde geratel en het geratel is vervolgens alleen maar erger geworden en ja ik had met de nieuwe lager ook de speling niet opgemeten.
    gewoon een ander blok kopen of alles uitelkaar en de krukas gelijk nalaten meten en opnieuw laten slijpen.

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    wat ik wel raar vind is dat alle lagers er opzich nog gewoon in zaten.
    echter was er 1 lager helemaal uitgesleten toen ik de lagers ging vervangen.
    hij was ook niet uitgesleten aan krukas kant maar aan drijfstang kant (het leek er zelfs wel een beetje op dat ie plat/uitelkaar geslagen was dus het lager was breder en platter geworden...

    nouja ik zal je pb ff opvolgen

    maar hoe kan zoiets zomaar spontaan???
    toen ik hem kocht had ie er al dik 10.000 km opzitten na d-riem breuk, toen begon het gekloot bij ongv 12.000 km na d-riem breuk en nu na een km of 15 met nieuwe lagers is het nog 10 keer erger terug.
    ik wil niet zeggen dat je geen gelijk kunt hebben jelle, maar vind het nog wel appart deze situatie...
    had trouwens wel dikkere olie er in gedaan (zat 5w40 full synth in en nu 15w40 mineraal)
    zou dit misschien het getik vertraagt kunnen hebben????


    het getik komt na mijn mening vauit de inlaat kant van het blok (heb nog gekeken en geluisterd toen de motor nog wel draaide)

    als er nog meer mensen zijn met mogelijke tips zijn die altijd welkom...

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    En je weet zeker dat de verkoper 100% eerlijk tegen je was? Al leek het wel als ik me de advertentie herinner

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    ach ja het leek allemaal heel eerlijk idd,
    maar dit had hij denk ik ook niet kunnen overzien.
    de klepstoters en een paar andere kleine dingen waren een feit + nog een aantal onvolkomend heden die hij had verzwegen maar ik wel gezien had en de prijs ook op heb laten zakken..
    dit zit toch dieper in de motor en ja wat is het precies.

    het kan idd best wat jelle zegt dat de krukas verrot is.
    maar jelle en ik hebben ook al even contact over eventuele donor motor opties...

  7. Naar Boven | #6
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2009
    Laatst Online
    26-04-14 om 21:36
    Locatie
    Lelystad
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.549
    Topics
    82

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    Ik las op een alfa forum dat alfa's vaak last hebben van S.H.I.T.

    Mijn 306 heeft wel eens last van de Franse S.H.I.T. Misschien de jouwe ook wel. Hopelijk.

  8. Naar Boven | #7
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    19-04-19 om 22:19
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    39
    Berichten
    4.689
    Topics
    359
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    misschien toch na riembreuk slijpsel bij de krukas gekomen je moet zoiezo nooit zomaar andere olie in een blok gieten.

    15W = dikkere olie, en klepstoters kunnen dit bijv. minder fijn vinden (Smering is compleet niet afgesteld op de motor meer)

    daarom mag je noooit van de fabrikant afwijken

    Ik kom op modeltype als aanrader alleen maar 0W40 of 5W40 tegen van Castrol :

    ..... bij koudere temperaturen blijft deze olie lekker dun, en dan smeert de boel ook goed (In bijv. je lagerschalen zitten oliekanaaltjes) te dikke olie en de smering voldoet niet meer in je motorblok, wat resulteerd in slijtage -> vastlopen.

    info over motorolie :

    De viscositeit van een olie is zeer afhankelijk van de temperatuur.

    Bij lage temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getalmet daarachter de letter W. (De meest gebruikte zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W)

    Bij hoge temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getal ( De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50)

    Doordat de motorolie-viscositeit (meestal) bij lage en hoge viscositeit is vastgelegd worden er combinaties verkregen als: SAE: 5W-30, 10W40, 15W-40, 20W50

    In het algemeen geldt: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.

  9. Naar Boven | #8
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    19-04-19 om 22:19
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    39
    Berichten
    4.689
    Topics
    359
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    PS Lees hier nog even een heel stukje over motorolie,

    http://www.dyane.nl/bladen/tips/2007-02-12%20dunne.htm

    altijd handig om zoiets te weten voordat je weer de verkeerde zooi erin giet

  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    04-07-18 om 17:05
    Leeftijd
    33
    Berichten
    85
    Topics
    7

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    Zo jij hebt wel erg veel pech met je gti, ik denk dat een ruilmotor de enigste optie is als ik zie wat er allemaal al mee is gebeurt.

    Maar ik heb je verhaal ook even doorgelezen en begrijp dat de motor voor het vervangen van de lagerschalen wel goed liep behalve dat er een ratel in zat, en ook dat n lagerschaal verrot was dat deze ratel waarschijnlijk veroorzaakte. Dan vraag ik me af of er bij de montage wel alles goed is gegaan, ook de dikke olie is natuurlijk niet bevoordelijk voor deze motor. En hoe was de oliedruk??

  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    opzich moet de 15w40 geen prbleem geven, in de 97er gti werd in het begin altijd 15w40 gedaan, dus dat moet gewoon goed gaan...
    de eisen van de fabrikant zijn vooral de laatste jaren verandert kwa olie waardes...

    nouja als ik toen was doorgereden met die tik was dit ook het resultaat geweest, dat weet ik zeker, ook mede omdat ik toen ook al een terug name in vermogen heb gevoeld....

    vind het gewoon wel heel raar dat de motor eerst alleen een lichte klep tik (zo dacht ik) had en zomaar vanuit het niks die zelfde ratel op exact dezelfde manier terug was, het bouwde totaal niet op...

    de olie druk was perfect (de smering richting de nokkenassen was ook super) dus naar mijn mening kaqn het prbleem daar niet liggen echter wel weer dat de druk op het laatst weer weg zakte naar een te laag punt als de motor stationair liep...

    nouja blijft wazig en blijft gissen dus idd dat ik ook denk dat de beste keus een ander blok zoeken is....

  12. Naar Boven | #11
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    10-03-19 om 14:51
    Locatie
    Dirksland
    Leeftijd
    39
    Berichten
    427
    Topics
    42
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    Ik zou persoonlijk gaan kijken of je niet een blok uit Engeland kan halen.

    daar gaan ze ongeveer voor de helft weg als hier in Nederland, dan komt er nog wel verzenden bij maar dan is het nog steeds stukken goedkoper.

    En de bedrijven in Nederland zijn ook niet alles, kennis van me heeft er ook 1 bij een bedrijf gekocht (duur) en die liep ook heel snel stuk

    MVG Dennis

  13. Naar Boven | #12
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    vraag hier ff

    http://www.306gti6.com/forum/forum.php

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2010
    Laatst Online
    19-11-11 om 18:47
    Leeftijd
    57
    Berichten
    406
    Topics
    12

    Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    heb je de druk in de cilinder al gemeten[compressie]
    ik heb het eens bij een vw gehad maar toen zaten de kleppen vast,dan heb je ook geen vermogen meer en je hoort harde tikken
    ik weet niet of je hetzelfde probleem als ford krijg met een riem breuk
    dan kunnen de kleppen krom raken of in het ergste geval door je zuigers slaan

  15. Naar Boven | #14
    Rouge-Gti6's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2010
    Laatst Online
    01-08-18 om 17:16
    Berichten
    1.721
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 GTi
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    Wel erg lelijk om te horen, je hebt inderdaad wel heel veel pech met je 306.
    Het is namelijk verder een schitterende gti. Helemaal origineel, zoals het hoort
    Op de kleur na rijd ik precies dezelfde auto.
    Het verhaal met olie doet mij toch een beetje nadenken, ik heb voorheen altijd op 10w40 gereden zonder enig probleem.
    Toen er nieuwe olie inging, hebben ze op advies ik geloof 5w30 volsyntheet erin gegooid.
    Na 2 dagen hoorde ik ook ineens een raar tikkend geluid uit het blok komen.
    Dit is langzamerhand steeds weer minder geworden en uiteindelijk geheel weggegaan, was ook alleen bij koude motor. Misschien dat het blok moest wennen aan de nieuwe olie (??)
    Tot op heden nog steeds de 5w30 in het blok, zonder enig probleem.
    Ik denk dat het aan de olie in ieder geval niet zal liggen!

  16. Naar Boven | #15
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: 306 2.0 16v gti-6, motor overleden: wat nu???

    ?????????????
    na andere olie een tik als hij koud zou zijn en moet "wennen"?
    afstellingen zijn er niet voor niets

    nok nou eens met die goedkope pompen en lidll oplossingen


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 1.8 16V motor plaatsen ex in 1.6 8V motor
    Door TvH in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 06-04-09, 14:29
  2. motor 306 lpg g3 start slecht bij warme motor
    Door reks in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 29-08-08, 20:50
  3. (pindarotsje) - 306je tijdelijk overleden, maar waarom..??
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.