Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 16

Onderwerp: Koelprobleem, urgent!

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    03-11-10 om 16:11
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic: Koelprobleem, urgent!

    Beste mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Ik ben sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Peugeot 306 1.4 uit oktober 2000 kenteken 41-GB-LH. Deze loopt op benzine en gas(g3) prima.

    Hij heeft airco.

    Nu ben ik zaterdag na de koop gelijk 200 kilometer gaan rijden, zonder problemen. Het viel mij op dat de temperatuurmeter in het dashboard niet constant op 90 graden bleef staan maar bij afremmen en langzamer rijden richting de 70 ging en op de snelweg richting de 90.

    Tot zover geen problemen.

    Na een twee uurtjes stil te hebben gestaan wilde ik mij weg weer vervolgen. De auto start altijd op benzine en schakelt dan direct vrijwel naadloos over op gas, na circa 1 kilometer te hebben gereden ging het stoplampje branden vanwege de temperatuur, die was inmiddels 110 graden geworden, direct de motor uitgezet, onder de kap gekeken en het viel mij op dat het koelsysteem onder behoorlijke druk stond. Ik heb de wegenwacht gebeld, die hebben 1 en ander bekeken en kwamen tot de conclusie dat de thermostaat nog dicht stond, achter de thermostaat stond koud water en ook de radiateur was volledig koud. Een logische conclusie was dus dat de thermostaat stuk moest zijn, de monteur heeft de thermostaat open geknipt en we zijn met een veel te goed koelende motor 100 kilometer naar huis gereden, geen probleem.

    Gisteren heb ik een nieuwe thermostaat (88 graden) en koelvloeistof gehaald. Toen ik begon merkte ik dat er nog steeds veel lucht stond onder de radiateurdop, ik dacht; niet goed ontlucht toen we met pech stonden, ik heb de koelvloeistof eruit laten lopen, thermostaat gedemonteerd en de nieuwe erin, heeej, die past niet, de diameter klopte niet terwijl dit was opgezocht op kenteken, vreemd. terug naar de automaterialenwinkel. Hier hebben we op diameter een andere thermostaat gezocht en gevonden, 89 graden (28 EURO!!!!), deze paste wel, gemonteerd, radiateur bijgevuld, motor lopen op 2500 toeren en ontlucht, niks aan de hand. De motor kwam op temperatuur en de thermostaat sprong open, 10 kilometer gereden, prima. Wel viel mij nog steeds op dat de temperatuur alleen 90 graden was op de snelweg, en bij langzamer rijden kouder, de temperatuurmeter schommelt dus behoorlijk, maar altijd tussen de 70 en 90 graden, niet eronder en niet erboven. Na dit ritje de kachelradiateur en radiateur nog een keer ontlucht (veel lucht).

    Vanmorgen moest ik even een klein ritje maken, na krap 1 kilometer na koud wegrijden sprong het stoplichtje weer aan tot mijn verbazing en was de motor weer heet.... Gelijk gestopt, alles nagekeken en weer de conclusie dat de thermostaat niet open stond.....De radiateur was koud en de slang achter de thermostaat ook, wel had ik het idee dat er weer veel druk / lucht op het systeem stond. De fans draaiden beide.

    Na even wachten (1 minuut) was de motor weer wat kouder, door......een opengesprongen thermostaat... :? :? :? Daarna 40 kilometer gereden, geen enkel probleem....

    Toen ik weer heb geparkeerd even de ontluchtingnippel van de radiateur losgedraaid, wederom redelijk wat lucht eruit, kan natuurlijk gebeuren na vullen van koelsysteem...?

    UPDATE(9.53 uur): Auto heeft een uur stilgestaan en weer is er veel druk onder de radiateurdop, koelvloeistof spuit uit de radiateuroverloop als ik de dop losdraai.

    De vraag is nu dus; wat is hier aan de hand??

    Zijn dit bekende klachten bij een 306, is er iemand op het forum met een soortgelijke ervaring?

    Wie heeft tips om nog meer uit te sluiten of de oplossing?

    Ik heb de volgende (voor de hand liggende) scenario's bedacht.

    - Een thermostaat met een verkeerd temperatuurbereik
    - Een lekke koppakking
    - Een defecte temperatuursensor
    - Is er nog iets anders aan ontluchten met een airco??

    Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeŽn.

    Martijn
    Er is voor elk probleem een oplossing.

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik denk eerder dat de waterpomp defect is, er circuleert niets.

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    03-11-10 om 16:11
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    Ik denk eerder dat de waterpomp defect is, er circuleert niets.
    Leuk, een uitleg van 2 A4-tjes en dan uren later een reactie zonder uitleg van 1 regel

    wat bedoel je precies en hoe kan ik de waterpomp uitsluiten? En waarom concludeer je dat er niets circuleert?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Thermostaat was al open geknipt en later vervangen, daar kan het dus niet aan liggen.
    Constant ontluchten duid op verdamping in de radiator.
    Koppakking zal het ook niet zijn anders was je wel een hoop snot tegen gekomen onder de dop.
    De vinnen kunnen wel als een gek draaien, die koelen alleen de radiator af en als de pomp niet goed het koelsysteem laat circuleren koelt de rest eenvoudigweg niet.
    Zo word de sensor ook uitgesloten omdat het systeem wel reageert.
    Kom ik op een kapotte waterpomp uit.
    Verder even de olie nakijken/vervangen, die geven ook een constantere koeling af.

    Excuus dat ik nogal kort door de bocht was :wink:

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    03-11-10 om 16:11
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    Thermostaat was al open geknipt en later vervangen, daar kan het dus niet aan liggen.
    Constant ontluchten duid op verdamping in de radiator.
    Koppakking zal het ook niet zijn anders was je wel een hoop snot tegen gekomen onder de dop.
    De vinnen kunnen wel als een gek draaien, die koelen alleen de radiator af en als de pomp niet goed het koelsysteem laat circuleren koelt de rest eenvoudigweg niet.
    Zo word de sensor ook uitgesloten omdat het systeem wel reageert.
    Kom ik op een kapotte waterpomp uit.
    Verder even de olie nakijken/vervangen, die geven ook een constantere koeling af.

    Excuus dat ik nogal kort door de bocht was :wink:
    Bedankt bengel voor je duidelijke uitleg!

    Olie is glashelder, schijnt te komen doordat het blok op gas loopt?

    Wat denk jij/jullie van de volgende ;

    Ik heb vanmorgen de werkplaats van de peugeot dealer hier vlakbij gesproken en de monteur had nog een tip, naast de slang waar de thermostaat in zit bevind zich nog een messing inbus bout waarmee je voor de thermostaat ontlucht, ik ben dit zelf niet tegengekomen in het werkplaats handboek, ik heb deze bout los gedraaid en daarin bevond zich een enorme hoeveelheid lucht, het lijkt er dus op dat er lucht voor de thermostaat zat waardoor er maar weinig water circuleerde en de thermostaat niet snel genoeg opensprong? Dit is nu nog theorie, ik ga straks weer rijden.

    Wat denk je ervan?

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    03-11-10 om 16:11
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    UPDATE 15:41 UUR: Net 25 kilometer gereden, na 1 kilometer kwam het de temperatuurmeter in het dashboard net iets over de 90 graden heen, toen ging de thermostaat open (denk ik dan) en koelde hij hem netjes terug, 25 kilometer zonder problemen.

    Wat mij nog wel opviel was het volgende:

    1. De radiateur was aan de bovenkant, zo'n 7 a 8 cm niet warm, de rest wel.
    2. Op de snelweg zat de temperatuur tegen de 90 graden aan constant, op de 80 wegen en in de stad constant net iets boven de 70.

    Dit alles op gas!

    Wellicht normaal bij een Peugeot?

  8. Naar Boven | #7
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martijnanne
    Ik heb vanmorgen de werkplaats van de peugeot dealer hier vlakbij gesproken en de monteur had nog een tip, naast de slang waar de thermostaat in zit bevind zich nog een messing inbus bout waarmee je voor de thermostaat ontlucht, ik ben dit zelf niet tegengekomen in het werkplaats handboek, ik heb deze bout los gedraaid en daarin bevond zich een enorme hoeveelheid lucht, het lijkt er dus op dat er lucht voor de thermostaat zat waardoor er maar weinig water circuleerde en de thermostaat niet snel genoeg opensprong? Dit is nu nog theorie, ik ga straks weer rijden.
    Ik ging er van uit dat je juist daar ontlucht had na het plaatsen van de thermostaat.
    Dit kan idd een vacuum veroorzaken dat de boel niet doorstroomt.
    Zie het net als de CV thuis, je kan wel vullen het word er niet warmer van.
    In dit geval niet koeler.

    Wat ik wel interessant vind hoe dat zit als je een airco hebt.
    Volgens mij is dat een apart systeem.
    Wie O Wie ?

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    03-11-10 om 16:11
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    UPDATE 16:54 UUR: Zonet weer met een koude motor weggereden, na 1 kilometer sloeg de wijzer weer door naar 110 graden en ging het stoplampje branden, gestopt, onder de kap gekeken, volgens mij ging de thermostaat net open toen en begon hij te koelen. Na 1 minuut kon ik al weer verder rijden en koelde hij de hele tijd weer prima, nog steeds tegen de 90 graden op de snelweg, 70 graden in het dorp. Bij terugkomst even gekeken, niks bijzonders te zien onder de motorkap, alles draaide goed, geen druk op de slangen en ik kon gewoon de dop van de radiateur losdraaien, geen druk......

    Wie snapt het nog?

  10. Naar Boven | #9
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik denk dat je een lekke koppakking hebt, Aangezien er behoorlijk wat druk achter de thermostaat zit. Ik kan hier trouwens naast zitten, aangezien het ook stoom kan zijn.

    Maar jij hebt de auto gekocht met een kapotte thermostaat. Stel je voor dat de vorige eigenaar wel is doorgereden met een lekke koppakking tot gevolg.

    Je komt hier achter door je koelvloeistof te laten testen op uitlaat gassen.

    suc6

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    03-11-10 om 16:11
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    Ik denk dat je een lekke koppakking hebt, Aangezien er behoorlijk wat druk achter de thermostaat zit. Ik kan hier trouwens naast zitten, aangezien het ook stoom kan zijn.

    Maar jij hebt de auto gekocht met een kapotte thermostaat. Stel je voor dat de vorige eigenaar wel is doorgereden met een lekke koppakking tot gevolg.

    Je komt hier achter door je koelvloeistof te laten testen op uitlaat gassen.

    suc6
    Hoi, de vraag is natuurlijk of ik de auto wel heb gekocht met een lekker thermostaat, ik heb nu na het vervangen van de thermostaat immers hetzelfde probleem....

    Verder heb ik net weer ontlucht en is de messing bout in de kop afgebroken, grrrr...

    Op een ander forum verdenkt iemand de verdamper, iemand daar ervaring mee?

  12. Naar Boven | #11
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zou kunnen zijn dat er toch nog lucht in je systeem zit, kan me voorstellen als dit bij je thermostaat zit je thrmostaat niet warm word in die minuut (omdat er geen kv zit).

    Pak eens een cola fles (liter fles) en snij daar de bodem van weg. Zet deze op zijn kop op je radiator vul opening.
    Nu giet je die vol kv en start je de motor. Als je motor warm is en de thermostaat is open ga je weer ontluchten. Alle 3 de ontluchtings nippels radiateur-thermostaat-ingang van je interieur.

    Wat je nu doet is de vloeistof boven de nippels brengen. Tenminste, zo heb ik leren ontluchten bij de 306.

  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    06-11-10 om 14:20
    Berichten
    7
    Topics
    2

    Beste Martijn,

    Ik heb precies dezelfde verschijnselen gehad in mijn 1.4 306 LPG-G3 (Vialle). Voordurend drukopbouw in het koelsysteem, ook als de auto stil stond. Ik werd er gek van.

    Ik kwam thuis, zette de motor uit, haalde de druk van het koelsysteem door de radiator dop los te draaien, dop weer vast en na een uur waren de koelwaterslangen alweer keihard zonder dat de auto gestart was.

    Om een heel lang zoekverhaal samen te vatten, de oorzaak bleek een intern lek in de G3-verdamper te zijn waardoor het gas in koelsysteem kwam.

    Op een gegeven moment is de diagnose gesteld door de radiator dop eraf te draaien er een vlammetje bij te houden .......

    Dit schijnt een probleem te zijn dat vaker voorkomt.

    Nick

  14. Naar Boven | #13
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    03-11-10 om 16:11
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Happy306
    Beste Jeroen,

    Ik heb precies dezelfde verschijnselen gehad in mijn 1.4 306 LPG-G3 (Vialle). Voordurend drukopbouw in het koelsysteem, ook als de auto stil stond. Ik werd er gek van.

    Ik kwam thuis, zette de motor uit, haalde de druk van het koelsysteem door de radiator dop los te draaien, dop weer vast en na een uur waren de koelwaterslangen alweer keihard zonder dat de auto gestart was.

    Om een heel lang zoekverhaal samen te vatten, de oorzaak bleek een intern lek in de G3-verdamper te zijn waardoor het gas in koelsysteem kwam.

    Op een gegeven moment is de diagnose gesteld door de radiator dop eraf te draaien er een vlammetje bij te houden .......

    Dit schijnt een probleem te zijn dat vaker voorkomt.

    Nick
    Beste Nick,

    Dit is nu een ervaring waar ik blij mee ben om te lezen... Op een ander forum werd door iemand al exact hetzelfde geopperd, ik ga dus morgen eens proberen om alleen op benzine te rijden, als dat geen oververhitting en druk enz oplevert is de conclusie snel getrokken natuurlijk.

    Had jij ook steeds zo'n schommelde temperatuur?

    Ik vraag mij af of ik een vlammetje bij mij radiateur durf te houden met een vermoeden van een gas lekkage

    Groetjes en enorm bedankt voor deze reactie, ik werd al er behoorlijk hopeloos van, zoveel mogelijkheden.

    Groetjes Martijn

  15. Naar Boven | #14
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    06-11-10 om 14:20
    Berichten
    7
    Topics
    2

    Nou Martijn,

    Ik heb net nog een keer jouw verhaal doorgelezen en ik ben er 99% zeker van dat je hetzelfde verdamper probleem hebt.

    Ja ik had precies dezelfde verschijnslen, de motor werd soms heel snel heet na een koude start, zelfs zo snel dat ik eerst de temperatuur sensor heb vervangen omdat ik dacht dat een motor simpelweg niet zo snel zo heet kon worden. Ik heb zeker 2 maanden getobt, net als jij, en van alles vervangen.

    Of de diagnose stellen door het aan te steken altijd veilig is durf ik niet zeggen, bij mij was het maar een klein vlammetje dat vrij lang brandde.

    Ik zou onmiddelijk actie ondernemen en de gasdruk van de verdamper halen. Doordat alles onder druk komt te staan gaat er nog meer kapot, en de koppakking houdt het ook niet lang vol, als die al niet kapot is.

    Als je het niet zelf durft te testen laat dan een diagnose stellen door een LPG specialist.

    Succes!

    Nick

  16. Naar Boven | #15
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Met andere woorden... Gas is om op te koken en niet om op te rijden :P

    Zo leer ik ook eens wat :P Zou tof zijn dat dit het probleem is.


 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.