Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 41

Onderwerp: nokkenassen

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic: nokkenassen

    heej,

    ik heb hier nokkenassen liggen voor een 2.0 16v rfs (167pk)
    ik zelf heb een 2.0 16v rfv (132pk)
    de dealer kon mij alleen vertellen dat het zou passen.
    maar ga ik hier mee een verschil voelen het hoeft niet meteen 20 of 30 pk op gaan leveren maar alle beetjes helpen tog?!?!?!?!
    wie ow wie ken mij hiermee helpen?

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je zal de kleppen opnieuw moeten (laten) afstellen.
    pk winst zal hooguit 5 pk zijn

    ben bang dat je je een hoop zorgen op de hals haalt nu

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic Starter

    waarom moet ik ze opnieuw stellen als ik dat mag vragen??
    (volgens mij heb ik hydraulische kleppenstotters die zich zelf stellen dan)
    ik had net met de dealer gesproken.
    de uitlaatnokkenas is gelijk,
    inlaat is ietsie spitser.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    10-04-19 om 16:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.776
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    deze vraag had je ook al op T306T gevraagt geloof ik met een hele boel antwoorden...

    je zal minimale winst hebben en ik denk zelf nog minder als 5 PK
    zo geweldig radicaal zijn de nokkenassen niet...
    zijn zelf gelijk aan die van een S16 zoals ik al zij en die heeft maar 150 PK

    de extra PK's uit een GTI (167 PK) word gehaald uit een in/uitlaat combinatie met een iets andere geprogrammeerd motormanagment
    dus de spaghetti uitlaat
    grote inlaat (gasklephuis)
    andere feulrail met iets grotere injectoren
    en dus de geherprogrammeerde motormanagment...

    dus ik weet niet of je de nokkenassen gekocht hebt met de hoop op vermogenswint of omdat je nokkenassen kapot waren...
    vermoedelijk reageert hij wel sneller op het gas... en heb je misschien wat meer koppel in het laag toeren gebied...

  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic Starter

    ja de nokkenassen waren niet meer lekker
    vandaar dat ik deze had gekocht.
    en de rfs waren kwa prijzen gelijk dus vandaar dat ik ze dus heb gekocht.
    en vandaar dat ik zei alle pktjes of koppel is mooi meegenomen tog dan!?!.
    mij ging het meer om of het goed te doen is.
    kwa technisch ben ik wel in staat om zoiets te vervangen.
    maar als iemand mij een soort bouwbeschrijving kan vertellen hoe je zoiets monteerd zou dat mooi zijn.

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    dit iets ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    ben bang dat je je een hoop zorgen op de hals haalt nu
    Motor demonteren en monteren
    Getande riem uit- en inbouwen, spannen
    Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

    ? Hefboom 3297 (bij geribde-riemaandrijving zonder spanrol)
    ? Hefboom 3299 (bij geribde-riemaandrijving met spanrol)
    ? Afstelliniaal 2065 A
    ? Pen 2064 (bij inspuitpomptandwiel, bestaande uit één deel)
    ? Blokkeerpen 3359 (bij 2-delig inspuitpomptandwiel)
    ? Tegenhouder 3036
    ? Moerendraaier Matra V159
    ? Momentsleutel V.A.G 1331 (5...50 Nm)


    Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen ? Hefboom 3297


    ? ? Krukas in BDP 1e cilinder zetten.


    ? Nokkenas met afstelliniaal fixeren.
    ? Afstelliniaal als volgt richten:
    Gefixeerde nokkenas zo draaien tot een uiteinde van de afstelliniaal tegen de cilinderkop botst. Aan het andere uiteinde van de afstelliniaal met een voelermaatje de ontstane speling meten. Voelermaatje ter dikte van de helft van de gemeten speling tussen afstelliniaal en cilinderkop schuiven. Nokkenas nu zover draaien tot de afstelliniaal tegen het voelermaatje aanligt. Een tweede voelermaat met dezelfde dikte aan het andere einde tussen liniaal en cilinderkop steken



    ? Inspuitpomptandwiel met pen fixeren.
    ? Spanrol losdraaien.
    ? Trillingsdemper en poelie uitbouwen.
    ? Onderste gedeelte tandriemkap uitbouwen.
    ? Looprichting van getande riem markeren.



    ? Bevestigingsbout voor het nokkenastandwiel 1/2 omwenteling losdraaien. Drevel door boring van achterste gedeelte van tandriemkap steken en nokkenastandwiel met een hamer van de nokkenas-conus tikken.



    ? ? Spanrol met moerendraaier (b.v. Matra V159) rechtsom draaien tot kerf en verhoging -pijlen- tegenover elkaar staan.
    Aanwijzing:

    Als het excentriek te ver wordt gedraaid, moet de spanrol helemaal ontspannen en opnieuw gespannen worden. Het volstaat niet om het excentriek terug te draaien.

    ? Klemmoer op de spanrol vastdraaien.
    Aantrekmoment: 20 Nm
    ? Nogmaals controleren of BDP-markering op vliegwiel en stelmerkteken samenvallen.
    ? Bevestigingsbout voor nokkenastandwiel met
    45 Nm vastdraaien.
    ? Afstelliniaal verwijderen.
    ? Krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor draaien, totdat de krukas weer in BDP van cilinder 1 staat.
    ? Controleren of
    de BDP-markering op het vliegwiel
    de afstelliniaal in de nokkenas
    de pen 2064 in het inspuitpomptandwiel
    de afstelling van de spanrol (kerf/verhoging)
    past.
    ? Staan de kerf en de verhoging niet tegenover elkaar, dan de spanrol naspannen. Hiertoe de spanrol met de moerendraaier Matra V159 vasthouden, de bevestigingsmoer losdraaien, het excentriek rechtsom verder draaien, totdat de kerf en de verhoging tegenover elkaar staan, en de bevestigingsmoer met 20 Nm vastdraaien.
    ? Krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor draaien, totdat de krukas weer in BDP van cilinder 1 staat.
    ? Controle herhalen.

    wat tekeningen hier
    http://imageshack.us/
    ff de searchknop rechtsboven

  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic Starter

    heej,

    ik zal het zo zeggen:

    ik heb een citroen xantia met een 2.0 16v (132pktjes)
    op mijn forum heb ik dus ook dit gevraagt maar hun komen dus niet met speciaal gereedschap.
    bijv boortjes in de poelie doen/ gezien op haynes.
    en hoef volgens hun geen motor eruit bouwen wat mij ook logisch lijkt omdat alles boven werkt en niet aan de onderkant (zou wel grappig zijn:P:P)
    en hun hebben hiermee vele motoren dus vervangen maar ik wil gewoon van iedereen weten hoe je moet beginnen/eindigen:P:P
    vandaar dat ik ook het op jullie forum vraag

  9. Naar Boven | #8
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    wat jij wil

    of alles goed, of beunhaas vervangen en binnen 3 maanden terug op fora

    alles staat in verbinding met elkaar, daar kijken velen over heen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dree1988
    vandaar dat ik ook het op jullie forum vraag
    dit forum is voor iedereen :wink:

  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic Starter

    wat ik bedoel is dat speciale gereedschap ja tuurlijk heb je een momentsleutel nodig ook logisch maar een speciale hefboom???

  11. Naar Boven | #10
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hey dree

    vergeet dat stukje even,
    de afstel liniaal is belangrijker , anders loop je de kans dat de as scheef staat en je kleppen er uit rollen.

    vind het nog steeds gewaagd wat je van plan bent

  12. Naar Boven | #11
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic Starter

    hoe ziet zo'n afstel liniaal er uit dan???
    want ik dacht gewoon nokkenassen der uit en rfs erin op de zelfde manier hoe je de oude der uit haalt

  13. Naar Boven | #12
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een afstel liniaal is een elektronisch apparaat om de juiste hoek en gelijke afstellingen te kunnen meten,
    Deze werkt 1000x zuiverder dan zomaar op het oog.
    Je hebt ze ook nog (de voorloper hier van), dat is een geijkte staaf waar je een paar sets voelermaatjes bij nodig hebt.
    wat ook geldt voor dat de kracht die je zelf per bout/moer zet verschillend is, daar heb je dus weer een momentsleutel voor nodig

    Met deze meet je dat je moet bijstellen.
    Ding is net zo groot als je mobieltje, alleen de prijs ligt ff hoger :?

    Lees het topic van TvH eens dan zie je wat er mis kan gaan bij een verkeerde/niet goede afstelling.

  14. Naar Boven | #13
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic Starter

    maar waar heb ik dan voor nodig??

  15. Naar Boven | #14
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat ik eerder al schreef
    Voor de/een goede afstelling

    De as moet puur overal gelijk liggen.
    De as lijkt onbuigbaar maar is dat zeker niet.

    Niet alles kun je zomaar vervangen.
    Als de as er niet goed in zit gaan eerst je lagers naar de haaien, de kleppen de distributie en ga maar door.
    Komen dus veel problemen van die je niet wilt hebben of zelfs aan wil denken.

    Is er geen tuning garage bij je in de buurt?
    vraag daar eens wat het overzetten gaat kosten, beter € 300 nu neer leggen dan achteraf elke week zorgen aan de auto en aan het eind € 1500 aan reparaties, en auto op de sloop.

  16. Naar Boven | #15
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    09-06-11 om 11:11
    Leeftijd
    30
    Berichten
    51
    Topics
    7

    Topic Starter

    heej bengel sorry dat ik zo kort door de bocht was maar snapte er gewoon geen hout meer van :P:P

    maar woont messchien iemand vlakbij in flevoland/almere die dit zou kunnen of willen doen die dit al gedaan heeft/ of vervangen??
    natuurlijk tegen betaling en koffie:P:P


 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.