Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 14 van 14

Onderwerp: Lekkage versnellingsbak

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    27-07-11 om 21:36
    Leeftijd
    29
    Berichten
    33
    Topics
    3

    Topic: Lekkage versnellingsbak

    Mijn 306 [1.4xr; ph2; 04/1997; 122.000km] lekt (heel langzaam) olie uit de versnellingsbak bij de aandrijfas aan de bestuurderskant. Nu kan ik op internet de tip vinden om de keerring te vervangen, echter dat is al gebeurt, en het heeft niet geholpen.

    Op de foto is te zien waar het lekt:


    Geschiedenis:
    Mei 2009 - aankoop
    Aug 2009 - koppeling vervangen, tevens versnellingsbakolie ververst en keerringen vervangen
    Okt 2009 - valt op dat er wat olie op straat begint te vormen, na telefonisch contact met de garage besloten hier niets aan te doen omdat de motorolie voorheen iets boven de max heeft gestaan en verder de auto niet veel verbruikt, plas lijkt ook niet echt groter te worden (ging dus uit van motorolie)
    April 2010 - Auto naar garage voor beurt, versnellingsbakolie blijkt 0.5l te hebben gelekt (in 8 maanden dus) en de keerring bij de aandrijfas aan de bestuurderszijde is weer(?) vervangen
    Mei/Juni 2010 - Zelfde punt blijkt toch weer nat te worden, na droogmaken is het na een paar dagen toch weer nat. Plasje van ongeveer 2cm doet er 3 dagen over om zich te vormen op de straat.

    Nu heb ik de garage weer eens aan de lijn gehad, die kwamen nu met het idee lagers in de versnellingsbak te gaan vervangen. Dit omdat het wel 'heel toevallig zou zijn als de gemonteerde keerring weer verkeerd blijkt te zijn.'


    Nu heb ik er zelf geen verstand van en vandaar een paar vragen gezien de garage met het proberen te fixen van het probleem altijd zo'n leuk uurloon rekent...
    - Is het mogelijk dat dit probleem komt door een fout met het vervangen van de koppeling vorige keer?
    - Wat kan er allemaal mis zijn en aan wat voor kosten moet ik dan denken?


    Iets wat er verder niet aan gerelateerd is maar ik me ook nog afvraag: als het buiten koud/nat is en de motor is nog koud dan merk ik bij stationair draaien dat hij constant heen en weer gaat tussen de 900-1100 toeren. Als de motor vervolgens warm is (of als het lente/zomer is...) dan gebeurt dit niet.

    Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met een antwoord, bvd.

  2. Naar Boven | #2
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    21-07-19 om 01:14
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    OP de foto lijkt het of dat de vulplug of aftapplug is die lekt, misschien daar eens een nieuw o-ringetje monteren.

    Een second opinion bij een andere garage is nooit verkeerd, misschien hebben die een andere conclusie. Het is idd wel toevallig dat hij lekt sinds de koppeling is vervangen. Misschien hebben ze iets beschadigd tijdens het vervangen van de koppeling.

    En dat hij een beetje danst met de toeren zit hem vaak in de stappenmotor. Die moet enkel gereinigd worden

  3. Naar Boven | #3
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    wat ik er uit op maak van de foto.
    afplugdop vernieuwen.
    wat de lagers er mee te maken hebben snap ik niet echt.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    27-07-11 om 21:36
    Leeftijd
    29
    Berichten
    33
    Topics
    3

    Topic Starter

    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb nog eens gekeken en boven de dop is het ook vettig, echter veel minder en zeker niet zo nat als bij de dop. Misschien dat dat het inderdaad is. Is het mogelijk dat versleten lagers de keerring beschadigen? Dan kan ik snappen dat de garage daar over begon. Verder snap ik die anders ook niet want goed dicht door de keerring is ook dicht lijkt mij.

    Van iemand anders kreeg ik nog de opmerking dat de keerring mogelijk beschadigt is bij montage, maar dat lijkt me wel toevallig 2x achter elkaar.

  6. Naar Boven | #5
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    21-07-19 om 01:14
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Sja.. Op een keerring moet je aan de binnenkant altijd een beetje olie smeren. Doe je dat niet, kan het fout gaan.
    Als de garage dat nou nooit heeft gedaan (gemakszucht?)

    Maar het kan ook nog oude lekkage zijn, ik geloof nooit dat een garage je blok gaat schoonmaken.

    En de plug is een eitje om zelf te doen, kan zijn dat je de olie moet opvangen en opnieuw moet afvullen.

    En de garage zou ik links laten liggen en een ander zoeken

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Sander heeft laatst ook een tip gegeven, bak met remreiniger schoonmaken
    afspuiten enz. dan kun je zien waar de lekkage vandaan komt.

    ben benieuwd .

  8. Naar Boven | #7
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    08-07-19 om 23:54
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.703
    Topics
    361
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vaak worden bij de vulpluggen geen maatregelen genomen om deze correct af te dichten.

    de vulplug zet ik altijd op de schroefdraad vol met vloeibare pakking, en dan draai ik hem terug op ze plek.

    Lekt dan zeker weten niet door de plug, vaak draaien ze zo'n plug terug erin zonder de boel goed af te sluiten, door de warmte kunnen materialen uitzetten en krimpen, en dus evt. gaan lekken.

    zelfde probleem als mensen bijv. bij het aftappen dezelefde koperen ringen gebruikn om de aftapplug weer vast te zetten.

  9. Naar Boven | #8
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    27-07-11 om 21:36
    Leeftijd
    29
    Berichten
    33
    Topics
    3

    Topic Starter

    Schoonmaken zal niet helpen, dat had de garage al gedaan en ik daarna ook nog 2x. Eerder wilde ik nog wel geloven dat het oude olie was (was ook viezer en zwarter) maar na 2 dagen stilstaan hangen er nu 2 goudbruine druppels onder en is het weer nat.

    Het zit trouwens wel echt op dit punt, vooral het stuk bij en om de 2 doppen is nat, daaromheen en daarboven is het een beetje vettig maar niet meer dan dat. Met rijden zal het natuurlijk ook flink heen en weer bewegen en daardoor verspreiden over meer onderdelen maar het valt wel op dat na schoonmaken 2x het telkens weer echt dat stuk rond de doppen is wat nat is.

    Andere garage zoeken lijkt me voor een second opinion geen slecht idee, maar ik heb niet het idee dat hier slordig gewerkt wordt en ze zijn erg vriendelijk. Maar goed als zij dit niet kunnen oplossen en een ander wel dan moet ik toch eens ergens anders gaan kijken...

  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    27-07-11 om 21:36
    Leeftijd
    29
    Berichten
    33
    Topics
    3

    Topic Starter

    Nou heb maar eens met de garage gebeld en de tips die ik hier kreeg doorgegeven. De garagehouder zei dat vorige keer de doppen er nog goed uitzagen, oftewel: hij heeft de oude er terug op gedaan.

    Heb nu een afspraak gemaakt om er samen naar te gaan kijken, en als het aan mij ligt gaan we er eens nieuwe doppen op zetten volgens de methode zoals hier aangehaald. Blijft het probleem dan nog bestaan dan kan altijd alles nog uit elkaar. Maar ik ben blij dat de garagehouder er samen met mij naar wil kijken op deze manier, dan krijg ik geen rekening aan het einde met veel uren die besteed zijn aan iets wat niet het probleem blijkt te zijn.

  11. Naar Boven | #10
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nette oplossing van de garagehouder.

    Succes, hoop dat het probleem daar mee opgelost is.

  12. Naar Boven | #11
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    08-07-19 om 23:54
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.703
    Topics
    361
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    wel zorgen voor vloeibare pakking als ze die nieuwe doppen erin draaien he ( Nieuwe doppen zijn naar mijn mening niet echt nodig maja )


    Je kan het eigenlijk een beetje zien als "Loodgieterswerk" als je een waterkraan in een voetplaat schroeft, dan moet je de schroefdraad afdichten met Teflon Tape omdat anders het water via de schroefdraad weglekt, eigenlijk zelfde met die vuldop enzo. die schroefdraad moet goed afgedicht worden

    Succes ermee !

  13. Naar Boven | #12
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    27-07-11 om 21:36
    Leeftijd
    29
    Berichten
    33
    Topics
    3

    Topic Starter

    Zo net terug van de garage. Lek bleek inderdaad uit een van de doppen te komen, bij de as was alles netjes droog. Was ook geen merkbare hoeveelheid olie uit de bak terwijl er in de tussentijd (1.5 maand) wel 2000km mee is gereden vooral op Duitse bergwegen, autobahn en Antwerpse gatenkaas. Auto veroorzaakte nu ook ongeveer een vlek van 1cm doorsnee per 2 dagen op de straat ipv de 15cm per dag toen de keerring wel lek was.

    Heb er samen met de monteur naar gekeken ook nog leuk gesprek want de man is 17 jaar werkzaam geweest bij Peugeot en mag nu nog steeds graag aan zijn eigen Peugeot sleutelen. Alle tips die hier langskwamen waren dan ook al bekend. Alle doppen zijn nu eens goed vastgedraaid en alles is eens goed schoongespoten met een goedje wat heel wat beter werkt dan de remmenreiniger die ik gebruik. Kosten waren netjes: 0.

    Ik denk dat het probleem is geweest dat hij vorige keer vergeten is de doppen goed aan te draaien. Ik kwam toen namelijk binnen terwijl ze nog niet klaar waren, en na het laten zien waar de nieuwe keerring net was geplaatst ging hij meteen door met ander werk aan de auto...

    Heb het advies gekregen om het in de gaten te houden en mocht het weer gaan lekken met hetzelfde tempo gewoon laten voor wat het is, als er na 2000km niet meer dan een paar ml uitgelekt is, is precies uitzoeken waar dat vandaan komt de tijd en kosten niet waard.


    Nou op naar de volgende punten, stappenmotor en bougies. Hij danst stationair een beetje (constant heen en weer tussen 900-1100) als hij koud is en ondanks de nieuwe accu uit april doet hij er stiekem langzaam aan wat langer over om te starten vooral als het vochtig weer is, startmotor werkt meteen maar de motor zelf neemt een paar sec te tijd om te werken. Beide geen echte problemen maar de bougies zijn waarschijnlijk ook al 2-3 jaar oud volgens de onderhoudshistorie, en als ik voor weinig geld zelf er aan kan prutsen doe ik het graag.

    Nog bedankt voor alle adviezen hier!

  14. Naar Boven | #13
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    21-07-19 om 01:14
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.954
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou idd de bougies eens vervangen, dat is 10 min werk
    Ik weet alleen neit waar de stappenmotor zit bij de 1.4, maar als je weet wat het gaskleppen huis zit, dan zit daar een grote zwarte knop. Die zit waarschijnlijk met 2 torx schroeven vast en je kan hem schoonmaken.

    Netjes trouwens van die garage, daar zou je gewoon met een goed gevoel terug kunnen komen

  15. Naar Boven | #14
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    08-07-19 om 23:54
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.703
    Topics
    361
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    idd netjes opgelost van de garage. het kan dus nog wel bij sommige garages


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. olie lekkage, versnellingsbak??
    Door lady306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 20-06-10, 21:07
  2. Lekkage achterin
    Door revhesj in forum Exterieur
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 08-07-09, 09:46
  3. LEKKAGE
    Door RicardoFayd in forum Exterieur
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 17-06-09, 00:06
  4. Lekkage
    Door Klontje in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 29-12-06, 00:08

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.