Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 16

Onderwerp: Koppelingsplaten vervangen

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    04-08-15 om 13:59
    Locatie
    Hengelo
    Leeftijd
    33
    Berichten
    53
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Koppelingsplaten vervangen

    Hallo allemaal,

    Mijn koppelingsplaten beginnen op te raken(slippen door in de 4/5 met aanhanger er achter bij optrekken) en na het lezen van het topic van Goliath denk ik dat dit mij met enige hulp ook wel zou moeten lukken om deze zelf te vervangen.

    Nu heb ik alleen nog een aantal vragen:

    ik wou de auto aan de voorkant oprikken en op assteunen zetten, waar zet ik die onder?
    De 4 kriksteunpunten weet ik te vinden(2x voor, 2x achter) maar die heb ik nodig om hem op te krikken, hier gelijktijdig een bok onder zetten word wat lastig.

    ik heb gehoord dat als ik toch bezig ben, ik net zo goed de krukaskeerring ook kan vervangen, dit zou dus inhouden dat ik het vliegwiel ook los moet maken?
    Als ik dit gedaan heb, is deze keerring dan te vervangen zonder de krukas uit het blok te halen? Want normaal is een keerring toch niet te vervangen met de as er in gemonteerd.
    Welke keerring moet ik hiervoor hebben, Hbase heeft het over een "Krukas voor" en "Krukas achter".
    Wanneer ik deze pakking vervang, komt de motorolie er dan uit lopen of zit deze lager dan de krukas?

    Welke dop heb ik nodig om de aandrijfas bij het wiel los te maken?
    Moeten bijde aandrijfassen bij de wielen los gemaakt worden of alleen die aan de bestuurderskant?

    Het uitlijnen van de koppelingsplaat, kan dat op gevoel of zijn daar andere methoden voor?
    En moet ik de bouten monteren met loctite, of is op moment aanhalen genoeg?

    Onderstaand staat het lijstje met onderdelen wat ik denk nodig te hebben, mis ik nog dingen?

    koppelingsplaat
    drukgroep
    druklager
    aandrijfaskeerringen 2x
    2 liter versnellingsbakolie
    Dop aandrijfas
    krukaskeerring?
    carterstopring?
    oliefilter?
    5 liter 10W40?

    Als iemand verder nog tips voor mij heeft, die zijn altijd welkom.

  2. Naar Boven | #2
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 14:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    je as steunen kun je onder de assen zetten, vandaar de naam :wink: meestal zit er aan de voorkant in het midden van de motor wel een stevig stuk waar je hem ook onder kan zetten.

    Voor de rest moet je bij Goliath wezen :P
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  3. Naar Boven | #3
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorn
    Hallo allemaal,

    Mijn koppelingsplaten beginnen op te raken(slippen door in de 4/5 met aanhanger er achter bij optrekken) en na het lezen van het topic van Goliath denk ik dat dit mij met enige hulp ook wel zou moeten lukken om deze zelf te vervangen.
    De
    Nu heb ik alleen nog een aantal vragen:

    ik wou de auto aan de voorkant oprikken en op assteunen zetten, waar zet ik die onder?
    De 4 kriksteunpunten weet ik te vinden(2x voor, 2x achter) maar die heb ik nodig om hem op te krikken, hier gelijktijdig een bok onder zetten word wat lastig.

    ik heb gehoord dat als ik toch bezig ben, ik net zo goed de krukaskeerring ook kan vervangen, dit zou dus inhouden dat ik het vliegwiel ook los moet maken?
    Als ik dit gedaan heb, is deze keerring dan te vervangen zonder de krukas uit het blok te halen? Want normaal is een keerring toch niet te vervangen met de as er in gemonteerd. Is wel goed te vervangen, wel een k*tkarwei om hem onbeschadigd te monteren
    Welke keerring moet ik hiervoor hebben, Hbase heeft het over een "Krukas voor" en "Krukas achter".de automaterialen zaak weet dat wel
    Wanneer ik deze pakking vervang, komt de motorolie er dan uit lopen of zit deze lager dan de krukas?deze zit lager

    Welke dop heb ik nodig om de aandrijfas bij het wiel los te maken?
    Moeten bijde aandrijfassen bij de wielen los gemaakt worden of alleen die aan de bestuurderskant?enkel de bestuurders kant, vergeet de keerringen in je bak niet te vervangen. Geheid dat deze gaan lekken na een paar maanden

    Het uitlijnen van de koppelingsplaat, kan dat op gevoel of zijn daar andere methoden voor?als hij niet uitgelijnt is past de bak niet :P Dit kan je best goed zien
    En moet ik de bouten monteren met loctite, of is op moment aanhalen genoeg? op moment is goed genoeg

    Onderstaand staat het lijstje met onderdelen wat ik denk nodig te hebben, mis ik nog dingen?

    koppelingsplaat
    drukgroep
    druklager
    aandrijfaskeerringen 2x
    2 liter versnellingsbakolie
    Dop aandrijfas
    krukaskeerring?


    Als iemand verder nog tips voor mij heeft, die zijn altijd welkom.

    Ohja, koop gewoon een koppelings set, dit is het goedkoopst.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerben
    je as steunen kun je onder de assen zetten, vandaar de naam :wink: meestal zit er aan de voorkant in het midden van de motor wel een stevig stuk waar je hem ook onder kan zetten.P
    Gaat niet lukken, de motor moet een stukje zakken.
    1 aandrijfas-as moet er sowieso uit (links voor) dus geen plek.
    opkrikken bij de punten en alsmaar opvullen ( 5 cm naast de krik, dus opvullen en balk onder de krik enz...) tot je er lekker onder kunt liggen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerben
    Voor de rest moet je bij Goliath wezen :P
    yep, ervaringsdeskundige nu

    btw, probeer die link van Goliath eens... miss heeft die verkoper er meer liggen voor maar 50 Euries :wink:

  6. Naar Boven | #5
    Goliath's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2009
    Laatst Online
    19-08-18 om 17:05
    Locatie
    Leeuwarden
    Leeftijd
    30
    Berichten
    1.274
    Topics
    38
    Auto
    Ford Focus MK1 Fase2
    Motor
    1.6 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / FYDA
    Kleur
    Rood

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    enigste wat ik heb vervangen zijn de drukgroep, druklager en de schijf, en de hevel natuurlijk, maar die hoef je zo te horen niet te vervangen
    Wat ik en nico hebben gedaan is de voorkant omhoog zetten dmv een paar stoeptegels er onder te zetten omdat er een as uit moet, ik neem dan ook aan dat je dezelfde motor als mij hebt?
    Dan is het een kwestie van de accu er uit halen, accuplaat los, kmkabel verwijderen, wat ik vergeten ben :P
    Dan kun je de drukgroep en alles loshalen.
    Dan het nieuwe er onder zetten, centreren is wel even een kut klusje..
    Ik heb het op de volgende manier gecentreerd.

    Koppeling schijf er op, druk groep er op en losjes aandraaien, dat alles niet vast komt te zitten.
    Vervolgens de vinger door de drukgroep en koppelingschijf, daarachter zit weer een gat waardoor je kunt voelen of het goed zit, dan kruislings beetje bij beetje aandraaien en gecentreerd houden natuurlijk, want als je de kanten 1 voor 1 vastdraaid verplaatst de koppeling schijf mee...
    Dan proberen de bak er weer op te krijgen...met een beetje trekken en duwen moet het mogelijk zijn, zo heb ik dat ook gedaan
    dan ook de bal kruislings vastdraaien, anders komt de bak er scheef op te zitten.

    En er kunnen wel eens wat bouten vast zitten, grote tip, je kunt met de hamer op de imbus sleutel rammen, maar doe et niet te hard, want dan sla je je zo op de vingers, of niet dan Bengel.
    Uit ervaring weet ik nu ook dat je rustig te werk moet gaan, ga niet haasten om het in 1 dag af te krijgen, want het is een rot klusje.
    Biertje er bij is ook lekker, lekker op je gemak :P
    Ik geloof dat ik alles wel vertaald heb nu?

    Trouwens, ik ben met mijn koppelingschijf en drukgroep naar een autozaak geweest, die zeggen dat deze gewoon nog goed zijn en nog even mee hadden kunnen gaan, druklager zou nog kunnen, maar beste was die te vervangen, dus tsah...
    Aan een drukgroep en koppelingschif kan ik je wel helpen met een zacht prijse, druklager moet je zelf regelen

  7. Naar Boven | #6
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Heb je voor het vervangen van de krukaskeering geen stempel nodig..?

    Kruipolie is erg handig(niet WD-40 om iets los te krijgen)
    Luchtsleutel (is makkelijk)


    Evt. ook gelijk toevoeging aan voor de bak er in doen.

    En waarom ook niet gelijk:

    Koelvloeistof
    bougies
    luchtfilter
    remvloeistof
    klepdekselpakking(wel kleppen stellen)

    heeft ie gelijk een beurt gehad

  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    04-08-15 om 13:59
    Locatie
    Hengelo
    Leeftijd
    33
    Berichten
    53
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan
    Heb je voor het vervangen van de krukaskeering geen stempel nodig..?

    Kruipolie is erg handig(niet WD-40 om iets los te krijgen)
    Luchtsleutel (is makkelijk)


    Evt. ook gelijk toevoeging aan voor de bak er in doen.

    En waarom ook niet gelijk:

    Koelvloeistof
    bougies
    luchtfilter
    remvloeistof
    klepdekselpakking(wel kleppen stellen)

    heeft ie gelijk een beurt gehad
    Kruipolie heb ik, luchtsleutel niet, wel een goede ratel en een lange momentsleutel.

    Koelvloeistof is nog niet zo lang geleden vervangen, bougies heb ik gisteren gedaan
    Luchtfilter is een goede.
    Remvloeistof weet ik niet of ik dit zelf kan doen, dit vind ik nog wel gevaarlijk ivm luchtbellen enzo, het is ten slotte wel voor de veiligheid.
    Kleppendekselpakking moet inderdaad wel een keer ja, alleen kleppen stellen heb ik ook nog weinig ervaring mee.

  9. Naar Boven | #8
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    04-08-15 om 13:59
    Locatie
    Hengelo
    Leeftijd
    33
    Berichten
    53
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Koppelingsset wou ik nieuw halen, maar nu kom ik er niet uit welke ik moet hebben, mijn auto is van september 1997 en is een fase 2, wanneer ik op carpartsdirect kijk staan er 2 types:

    3000 556 101 Koppelingsset 0

    Vervangen: 3000 556 001
    Tot bj.: 09/1997
    Montagetijd: 3,90 uren, : 180 mm, Aantal tanden: 18, Voor losse onderdelen, zie stuklijst

    En:

    3000 836 701 Koppelingsset 0

    Vanaf bj.: 10/1997
    Montagetijd: 3,90 uren, : 180 mm, Aantal tanden: 18, Voor losse onderdelen, zie stuklijst

    Ook Hbase vind 2 types, 618 1149 00 en 618 3003 00 welke kwa bouwjaren beide geschikt zouden moeten zijn?
    Dit lijkt me toch niet, dat er 2types tegelijk gebruikt zijn?
    Kan iemand me misschien vertellen welke koppelingsset ik moet hebben, wil liever niet de verkeerde bestellen.

  10. Naar Boven | #9
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    3000 556 101 Koppelingsset 0

    Vervangen: 3000 556 001
    Tot bj.: 09/1997
    ...........

    deze moet je hebben , dat tot bj 09/1997 hoort t.m. 09/1997 te zijn :wink:

  11. Naar Boven | #10
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Dus het zit het onderhouden wel goed... remvloeistof is makkelijk te doen met 2 personen.

    Maar heb je niet een stempel oid nodig bij het monteren van de krukas keering?

  12. Naar Boven | #11
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    04-08-15 om 13:59
    Locatie
    Hengelo
    Leeftijd
    33
    Berichten
    53
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik heb hem nu voor het grootste gedeelte los, alleen ik krijg de bak er nog niet af.
    ik heb de startmotor er uit, sensoren losgemaakt, accu en accuplaat er uit, versnellingsbaksteun los, aandrijfas bestuurderskant uit de vers. bak, 4x inbus uit de versnellingsbak gedraait, alleen hij wil nog niet echt los van de motor komen.
    Ben ik nog wat vergeten?

  13. Naar Boven | #12
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vergeet je snelheids kabel niet

    Weet je zeker dat je alle inbussen eruit hebt? Zoja met een kunstof hamer een paar tikken geven om te laten schrikken.

  14. Naar Boven | #13
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    04-08-15 om 13:59
    Locatie
    Hengelo
    Leeftijd
    33
    Berichten
    53
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    Vergeet je snelheids kabel niet

    Weet je zeker dat je alle inbussen eruit hebt? Zoja met een kunstof hamer een paar tikken geven om te laten schrikken.
    Snelheidskabel, kan het ook zijn dat deze elektronisch gaat? heb nl een stekkertje losgemaakt die op de bak boven de rechter aandrijfas zit.

    En de inbussen, heb er nu 4 los, 2 bovenop de bak, 1 waar ook de voorpijp mee vast gehouden word en 1 aan de voorkant.
    Zijn er nog meer?
    Ik kan nl nergens een mooi tekeningetje vinden van hoeveel bouten er in zitten.

  15. Naar Boven | #14
    Goliath's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2009
    Laatst Online
    19-08-18 om 17:05
    Locatie
    Leeuwarden
    Leeftijd
    30
    Berichten
    1.274
    Topics
    38
    Auto
    Ford Focus MK1 Fase2
    Motor
    1.6 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / FYDA
    Kleur
    Rood

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    als het goed is moet er ergens bij de uitlaat ook nog een boutje zitten met imbus, even goed kijken dus, denk dat je de bak los kunt halen

  16. Naar Boven | #15
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    04-08-15 om 13:59
    Locatie
    Hengelo
    Leeftijd
    33
    Berichten
    53
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goliath
    als het goed is moet er ergens bij de uitlaat ook nog een boutje zitten met imbus, even goed kijken dus, denk dat je de bak los kunt halen
    Die heb ik al los, dat is die van de voorpijp toch?, die heb ik met een ratel met inbusdop los moeten maken, en 3 anderen heb ik ookal.
    Zit de bak met 4 of 5 inbus bouten vast?

    Ik krijg er al wel iets beweging in door er aan de bovenkant voorzichtig een schroevendraaier tussen te zetten, maar ik durf ook niet teveel kracht te zetten.
    Aan de onderkant lukt dit helaas nog niet.

    Ook zit de rechter aandrijfas nog in de bak, maar het lijkt mij dat deze toch bij het wegschuiven van de bak vanzelf los komt?
    Het steunlager krijg ik nl nog niet los, anders had ik hem er al wel uit gehaalt.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. versleten koppelingsplaten?
    Door NT in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 18-11-07, 13:41

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.