Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 22

Onderwerp: Welke stappenmotor?

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic: Welke stappenmotor?

    Dag mensen,

    Na onder andere hier op dit gewldige forum topics te hebben gelezen over motoren die niet stationair draaien, slecht starten en onrustig en niet zuinig rijden, heeft mij dit tot de volgende mogelijke conclusies geleid:

    1: Bobine kapot
    2: Lambdasonde geeft slechte output (na uitlezen ECU blijkt hij niet kapot te zijn)
    3: ECU (beschadigd door piekspanning van bobine, ergens op internet gelezen)
    4: Stappenmotor kapot
    5: Kabelbreuk

    Nu is er een al een nieuwe bobine opgezet, maar ik weet nog niet of dit heeft geholpen, ik heb hem namelijk zelf niet in reparatie. Een nieuwe stappenmotor kan ook zowieso nooit kwaad maar nu heb ik hier een vraag over. Het type dat ik door heb gekregen van de reparateur is: Magneti Marelli B32/00 A0159.
    Het meest daarop lijkende type dat ik kan vinden is een B32/00 A97115.
    Deze zou volgens de beschrijvingen geschikt moeten zijn voor mijn type auto.

    Weet iemand hier nog iets meer van? En eventueel nog voor de andere opties die ik heb genoemd...
    Brun bn kanmam verekkn, maaj sjpek moek hebbn!

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    23-04-19 om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    staat helaas geen op H-base...
    maar ik wist niet eens dat er verschillende types waren..

    er gaan 2 luchtslangen heen en een kabel met geloof ik 2 draden en hij zit onder je inlaat...

    handels benaming: stationaire regelklep

    heeft die persoon de klem op de versnellingsbak tbv je massa kabels al vervangen???

    begin eerst daar mee 99% van de sensor storingen op een 306 worden daar door veroorzaakt omdat de massa van de motor slecht is..

    denk er ook om dat een stappenmotor 200 euro excl btw en montage kost (nieuw) dus kan ook altijd later nog, zulke bedragen zou ik niet onnodig uitgeven....

    wat voor waarde geeft de labda stationair en als je pulsend gas geeft???
    als hij stuk is geeft hij namelijk 1 waarde uit die de ecu niet hoeft te zien als storing en met het uitlezen word dat wel eens over het hoofd gezien....

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    Hij heeft de massa denk ik nog niet gecheckt maar ik ga zometeen even bellen. Waar zit die ongeveer en is dat zo'n dikke kabel zoals naar een versterker toe? Ik weet dus ook niet de waardes van de lambdasensor maar zal daar eveneens naar vragen.

    Trouwens er zijn al nieuwe stappenmotors te krijgen voor dit type vanaf 45,- dus dat valt opzich nog wel mee. Excl. montage maarja dat zijn maar 2 schroeven :wink:

    Tnx en ik houd je op de hoogte!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    19-04-19 om 22:19
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    39
    Berichten
    4.689
    Topics
    359
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    vaak zit er op de bak de massakabel aan de startmotorbouten bevestigd, deze krijgen wel es last van corrosie.... slechte massa dus en leuke storingen voor de auto.

    IK had precies het zelfde met de audi, 7 storingen in de ECU aanwezig, van injectoren tot aan de benzinepomp aan toe.

    even de massapunten gecontroleerd, hey vol corrosie. even losmaken, schoonmaken en opschuren. opnieuw vastmaken en op 1 storing na was alles weg..... die gebleven is, was dus echt een probleem

  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    Kijk dan gaan we dat sowieso proberen! Heb trouwens bericht dat de vervangen bobine het probleem niet heeft opgelost, maar dat had ik eigenlijk aan verwacht. Ik krijg zondag de auto terug en hetgeen dat er nog niet aan gedaan is probeer ik zelf te verhelpen.

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    Nou ik heb inmiddels de Massapunten helemaal schoon geschuurd en de kabels gecontroleerd, ook de vacumslangetjes genspecteerd maar die leken me OK..... conclusie... HELAAS. Geen verandering. Volgende stappen zijn volgende week de stappenmotor vervangen en de sensoren controleren. Als dat allemaal niet helpt, dan denk ik dat gewoon de ECU aan gort is en er een nieuwe in moet komen.

    De massakabels die ik zag liepen van de -pool van de accu naar de versnellingsbak en van daaruit naar het chassis. Voor de rest zag ik niet echt veel massakabels lopen. Dit zijn dan toch wel de goeie h? Of heb ik de desbetreffende kabel over het hoofd gezien?
    Brun bn kanmam verekkn, maaj sjpek moek hebbn!

  8. Naar Boven | #7
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ik mis de kabel naar je blok/startmotor, degeen die Sander al aangaf.

    *edit*
    er zijn er 3
    1 > accu > versnellingsbak
    2 > accu > chassis
    3 > accu > blok

    dus niet zoals je omschrijft versnellingsbak > chassis, het moeten aparte kabels zijn.

  9. Naar Boven | #8
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    Waar zit die dan? Achteraan tegen het schutbord?

  10. Naar Boven | #9
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    oeps, tussenpost gehad

    nee, die zit aan de startmotor vast,
    dus een kabel op je blok (niet de stekker van de startmotor) maar de bout waar mee deze bevestigd is

  11. Naar Boven | #10
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    Ik zal even een foto maken van de kabels die ik wel al heb gehad, maar het klinkt stom, ik kan de startmotor niet zien:-s

    Zit ie aan de poulie kant of ergens anders?
    Brun bn kanmam verekkn, maaj sjpek moek hebbn!

  12. Naar Boven | #11
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is ook moeilijk te zien :?
    hoe leg ik dit uit ????????
    op je blok zit je luchtfilter dan naar beneden kijken.
    dan niet onder je blok maar aan de zijkant zit je startmotor met 3 bouten vast, 1 van deze heeft een aarde-kabel.

    volg ff de dikke rode kabel daar, dan moet er een -kabel volgen

  13. Naar Boven | #12
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    ik zie em.. Ga ff aan de slag. Ontzettend bedankt iig

  14. Naar Boven | #13
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    Gevonden, schoon gemaakt, niets veranderd

  15. Naar Boven | #14
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Moet een K*t dingetje zijn.
    Ik denk ff door :?

    massa op je verdeler goed ?

  16. Naar Boven | #15
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    29-11-11 om 19:57
    Berichten
    59
    Topics
    4

    Topic Starter

    Ik heb geen idee. Ik denk niet dat het een massaprobleem is. Ik heb gister met de stappenmotor uitgetrokken gereden en de problemen waren nagenoeg weg. En hij bleef waarempel ook nog gewoon stationair rijden?!?!? Enige dat nu nog is, is dat de motor nog heel zachtjes m keer "stoekt" als de toeren op de 1750 komen, maar die zakken dan wel gewoon terug. Mt stappen motor trekt hij bij de 1750 weer op naar de 2000 en dan weer terug. Een soort jojo effect. Ga straks naar Breda een andere stappenmotor testen. Ben er ook achter gekomen dat de uitlaat lek is net voor de middenpot, dus die ga ik volgende week maken of vervangen. Ook maakt de motor een tikkend/ratelend geluid als die normaal draait. Lijkt wel of de kleppenafstand niet goed is?


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. stappenmotor gedemonteerd...
    Door jwhoutepen in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 15-09-10, 20:02
  2. stappenmotor
    Door riva renardus in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 12-12-09, 10:49
  3. (Dav-E) - Luchtfilter & stappenmotor
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.