Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 17

Onderwerp: Gezoem/gepiep versnellingsbak

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2009
    Laatst Online
    27-05-10 om 22:02
    Berichten
    51
    Topics
    5

    Topic: Gezoem/gepiep versnellingsbak

    Goeiiedag allemaal,

    Ik heb volgens mij een groot probleem. Wanneer ik de auto start zowel warm als koud en ik zet hem in zen vrij met de koppeling ingetrapt geen probleem.
    Nu komt het: wanneer ik mijn koppeling laat opkomen komt er een zoemend,piepend soort van schuurend geluid onder de auto vandaan. Wanneer ik de koppeling weer intrap is het weg.

    Ook is valt het me soms op onder het rijden dat ik dat zelfde geluidje weer hoor maar dan meer knarsend. En dat is vaak van de 1e naar de 2e versnelling (met het optrekken zeg maar)

    Een kamaraad van mij zei dat het de drukgroep was..

    Ik weet het niet, wat kan dit zijn?


    Edit: Ook als de motor nog koud is vind ik dat het schakelen moeilijk gaat.. heeft dit er iets mee te maken?

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je kameraad heeft gelijk, is je drukgroep :cry:


  3. Naar Boven | #3
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Zwaar schakelen bij koud weer is bij deze auto's normaal.Wel kan je eens de versnellingsbakolie verversen en er evt een toevoeging bij doen..
    Ik heb me wel eens laten vertellen dat versnellingbakken die koud stroef en zwaar schakelen het langst mee gaan.

    Voor de rest zou ik een nieuwe koppelingsset monteren dan is ie weer voor elkaar dit zou ik dus wel binnenkort doen voordat je stil komt te staan maar misschien is dit iets overdreven

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2009
    Laatst Online
    27-05-10 om 22:02
    Berichten
    51
    Topics
    5

    Topic Starter

    Hé verdorie, kan ik weer aan het sleutelen... De verwarming in mijn schuur doet het niet meer :P

    Is zoiets duur? en hoe moeilijk/makkelijk is het om zoiets te fixen..

  6. Naar Boven | #5
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Op h-base.nl kan je kijken wat een koppelingsset kost.

    Bij een 1.4 is een koppeling vervangen een eitje als je een beetje technisch bent.
    Ik heb zelf ervaring met een 1.8, maar dat was een pestwerk :P 2motorsteunen los en dan die zware bak terug manoeuvreren waar je geen ruimte hebt...

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2009
    Laatst Online
    27-05-10 om 22:02
    Berichten
    51
    Topics
    5

    Topic Starter

    oke, dan gaan we heb maar ff proberen. hoorde vanmorgen toevallig nog iemand met een compleet gereviseerde bak voor niet veel geld.. dus ff kijken dan maar.

  8. Naar Boven | #7
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Weet je wel zeker dat de bak niet goed is?
    En voor je sleutel ervaring kan je ehm ook zelf eens uitelkaar halen.....

    Maar zou het niet een koppelingsprobleem zijn?
    Met vervangen een beetje vet op de goede plaats kan geen kwaad.(hefboom)

    en voor de bak zoals ik al zei bakolie vervangen en een additief erin lijkt me niks mis mee...

    Je herkent de auto niet meer terug qua schakelen met nieuwe koppeling en bakolie

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    23-04-19 om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    mn bak van de 1.6 schakeld altijd wel stroef met dit weer, maar is nog altijd super strak, de gti schakeld super soepel maar vertoond licht speling op de schakel stangen...

    je drukgroep moet je altijd horen zodra je je koppeling in trapt.
    je start, trapt de koppeling is dan zoemt in erg, zet hem in zn 1 en laat de koppeling opkomen zodra je rijd hoor je niks, zodra je overschakeld hoor je hem weer.

    je drukgroep hoor je niet zonder dat je je koppeling in trapt....
    tenminste de drukgroep van mijn 1.4 hoorde ik alleen bij ingedrukte koppeling, en die was echt aan stront...

  10. Naar Boven | #9
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je druk lager hoor je als je bv gas geeft, zonder dat jeje pedaal intrekt

  11. Naar Boven | #10
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2009
    Laatst Online
    27-05-10 om 22:02
    Berichten
    51
    Topics
    5

    Topic Starter

    ik ben erachter wat het is, het is idd mijn drukgroep lager..

    het was niet erg zei mijn monteur, omdat het een vrij lichte motor was. als het nog erger word dan kwam hij wel een keer langs om me te helpen met het vervangen

  12. Naar Boven | #11
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 14:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ach ja, je trapt je lager vanzelf een keer door de drukgroep heen :wink:
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  13. Naar Boven | #12
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    23-04-19 om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    en dan lach je niet meer.'
    je drukgroep mag nu nog blijven zitten (tis nu alleen koppeling en druklager) maar als het fout gaat word het ook drukgroep...

    sorry volgens mij doelde ik met mijn post ook op de drukgroep (mijn 1.4 had daar problemen mee, bij indrukken koppeling kwam er een heel verrot geluid bij mn koppeling weg [constant geratel/geknars) was wat met koppeling en drukgroep....

  14. Naar Boven | #13
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2009
    Laatst Online
    27-05-10 om 22:02
    Berichten
    51
    Topics
    5

    Topic Starter

    nou ik vind het nogal raar, want soms maakt hij dit geluidje wel en soms niet. Alleen als de motor goed warm is dan hoor je dat geluidje, en zodra ik de koppeling intrap is het weg.

    maar goed hij heeft mij de garantie gegeven dat ik hier nog minstens 1 jaar mee door kan rijden. gaat het stuk dan fixt hij hem voor me dus maakt mij niet zo heel veel uit..

    ik wil toch eens naar een andere monteur toe en vragen wat hij ervan vind want als ik dit zo lees komen er alleen maar ergere dingen van

  15. Naar Boven | #14
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:30
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.212
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hmmm... als het echt de koppeling betreft dan is het raadzaam om die op tijd te vervangen. Ik heb er een jaar mee door gereden en toen deze twee weken geleden vervangen werd, werd mij gezegd dat ik echt geen 100 km meer had kunnen rijden. Had ik dat wel gedaan, dan had ik alles in de soep gereden en was m'n auto total loss...

    Maar nog even doorrijden moet zeker nog kunnen.

  16. Naar Boven | #15
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 14:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    nog 100 km? das veel :P bij mij zeiden ze toen nog geen 10 km.. toen ze het druklager uit de auto hadden sprong ie vanzelf uit elkaar :P

    Dus op tijd vervangen is wel aan te raden...
    en meestal als je lager herrie maakt, vreet ie ook in op de drukgroep, en dan moet ie ook vervagen worden.

    Dacht dat het meestal drukgroep + lager was? niet apart..
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Gezoem ookwel resonerend geluid afkomstig van voorwiel(en)?
    Door Jerreld in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 04-10-10, 21:45
  2. Versnellingsbak
    Door H.Hoevers in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 23-11-09, 16:37
  3. gepiep
    Door dommel in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 18-08-08, 18:29
  4. (Angus) - Gezoem openen en sluiten?
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.