Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 11 van 11

Onderwerp: vraagbaak 306 2.0HDI

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2010
    Laatst Online
    03-08-10 om 09:19
    Berichten
    9
    Topics
    6

    Topic: vraagbaak 306 2.0HDI

    hallo allemaal

    ik ben op zoek naar een vraagbaak voor ijn peugeot 306 Hdi Break

    kan hem niet vinden. wie weet waar deze motor nog meer inlicht. ook in een citroen toch of zit die ook nog in een andere type peugeot??

    wie o wie kan mij helpen.

    het gaat mij vooral om de ditributie riem.

    gr Henk

  2. Naar Boven | #2
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je hebt alleen het heynes werkboek, op internet bied iemand op marktplaats werkplaats handboeken aan op cdrom.

    Dit komt van de cdrom: Misschien kan je er wat mee


    B1EG1HK1 - 306N5 MOTOR DW10TD

    UITBOUWEN - INBOUWEN DISTRIBUTIERIEM

    1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP


    1]Riemspanningsmeter SEEM C.TRONIC (Type 105.5M) .

    [2]Blokkeerpen afstelstand krukas (-).0188-Y .

    [3]Blokkeerpen nokkenas (-).0188-M .

    [4] Klemveer voor riem (-).0188-K .

    [5] blokkeergereedschap vliegwiel (-).0188-F .

    [6] Sleutel voor ronddraaien krukas (-).0117-EZ .

    [7]Hijsbalk (-).0102-D .

    [8] Ketting (-).0102-M .

    [9] Spanhefboom (-).0188-J2 .

    [10] poelietrekker (-).0188-P .



    [11] Set afdichtpluggen (-).0188-T .

    2 - UITBOUWEN

    Maak de uitlaatpijp los van de turbocompressor .

    Verwijder :

    * het rechter voorwiel

    Verwijder de spatplaat rechtsvoor .

    Verwijder :

    * de aandrijfriem van de accessoires
    * de afsluitplaat van het koppelingscarter

    Blokkeer het vliegwiel m.b.v. het gereedschap [5] .

    Verwijder de bout van de aandrijfpoelie van de accessoires .

    Breng de bout aan zonder de ring .

    Verwijder : Poelie voor de aandrijving van de accessoires (Met behulp van gereedschap [10]) .

    Verwijder het gereedschap [5] .

    Verwijder : De onderste reactiegaffel .

    Verdraai de krukas m.b.v. het gereedschap [6] .

    Blokkeer het vliegwiel met behulp van de pen [2] .


    Maak de accukabel los .

    Verwijder de sierkap .

    Maak het expansievat los en leg het opzij .

    Verwijder :

    * de plaat (1)
    * de brandstofslangen (2)

    Maak los en leg terzijde : Het geheel (3) .

    VOORSCHRIFT : dicht de openingen af met gereedschap [11] .

    Hang de motor op met een takel in het hijsoog of zet een krik onder de motor (Met behulp van de gereedschappen [7] en [8]) .

    Bescherm het koelblok van de radiateur met een stevig stuk karton dat op de maten van de radiateur is afgesneden .

    Verwijder de rechter motorsteun (4) .

    Verwijder :

    * de distributiedeksels (5)
    * de onderste distributiekap



    Blokkeer het nokkenastandwiel m.b.v. gereedschap [3] .

    Draai de bevestiging (6) van de spanrol los .

    Zet de bevestiging vast in de stand maximaal ontspannen (Aantrekkoppel: 0.1 daN.m) .

    Verwijder de distributieriem .

    3 - INBOUWEN


    VOORSCHRIFT : controleer of de rollen (6), (7) en de koelvloeistofpomp (8) vrij kunnen draaien (geen speling en zware punten), controleer eveneens of de spanrollen geluid veroorzaken en/of vetsporen vertonen .

    Bij vervanging, Aantrekkoppel(s) : Rol (7) met 4.3 daN.m .

    Draai de bouten (9) los .

    Controleer of het tandwiel (10) vrij op de naaf kan draaien .

    Zet de bouten (9) handvast .

    Draai de bouten (9) 1/6 omwenteling los .

    Draai het tandwiel (10) rechtsom tot aan het eind van de sleufgaten .


    Monteer de distributieriem, riem goed gespannen in onderstaande volgorde :

    * krukas (blokkeer de riem met het gereedschap [4])
    * geleiderol (7)

    Houd de distributieriem op het tandwiel (11) gedrukt .

    Draai het nokkenastandwiel langzaam in de omgekeerde draairichting van de motor om de riem op het tandwiel aan te brengen .

    LET OP : de verdraaiingshoek (?) van het tandwiel ten opzichte van de riem mag niet groter zijn dan de breedte van een tand .

    Leg de riem op de spanrol (6) en op het koelvloeistofpomptandwiel (8) .

    Breng de spanrol (6) in contact met de riem .

    Span de bevestigingsbout van de spanrol voor met 0.1 daN.m .

    Verwijder het gereedschap [4] .

    4 - VOORSPANNEN VAN DE DISTRIBUTIERIEM

    Breng het gereedschap [1] aan .

    N.B. : controleer of het gereedschap geen omringende delen raakt .

    Draai de spanrol (6) linksom (Met behulp van gereedschap [9]) .

    Stel in op 98 ± 2 eenheden SEEM .

    Zet de bout (12) vast met 2.3 daN.m (Zonder de stand van de spanrol te wijzigen) .

    Verwijder het gereedschap [1] .

    VOORSCHRIFT : controleer door één van de bouten (9) van het tandwiel (10) te verwijderen, of de bouten (9) zich niet aan het eind van de sleufgaten bevinden; als dit wel het geval is, moet de distributieriem opnieuw worden gemonteerd .

    Draai de bouten (9) aan tot ze de poelies raken .

    Zet de bout(en) (9) vast met 2 daN.m .

    Verwijder de blokkeerpennen .

    Draai de motor 8 omwentelingen in de normale draairichting .

    VOORSCHRIFT : draai de krukas niet tegen de draairichting in .

    5 - SPANNEN VAN DE DISTRIBUTIERIEM


    Breng de pennen [2] - [3] aan .

    Draai los : De bouten (9) .

    Zet de bouten (9) handvast .

    Draai de bouten (9) 1/6 omwenteling los .

    Draai de bout (12) los .

    Breng het gereedschap [1] op het gedeelte (A) aan .

    Draai de spanrol linksom (Met behulp van gereedschap [9]) .

    Stel in op 54 ± 2 eenheden SEEM .

    Zet de bout (12) vast met 2.3 daN.m (Zonder de stand van de spanrol te wijzigen) .

    Zet de bout(en) (9) vast met 2 daN.m .

    Verwijder het gereedschap [1] om de inwendige spanningen op te heffen .

    Breng het gereedschap [1] (weer) aan .

    De riemspanning moet liggen tussen 51 en 57 eenheden SEEM .

    VOORSCHRIFT : als de afgelezen waarde buiten de toleranties valt: ontspan de riem en herhaal de afstelling .

    Verwijder :

    * het apparaat [1]
    * de blokkeerpennen [2] - [3]

    6 - CONTROLE AFSTELLING DISTRIBUTIE

    Draai de krukas 2 omwentelingen in de draairichting van de motor zonder hem terug te draaien .

    Breng de blokkeerpen [2] aan .

    VOORSCHRIFT : controleer visueel of het verschil tussen het gat in de naaf van de nokkenas en de afstelopening niet meer is dan 1 mm .

    Verwijder de pen [2] .

    7 - INBOUWEN (VERVOLG)

    Monteer :

    * de onderste distributiekap
    * de delen (5) van het distributiedeksel
    * de motorsteun (4)
    * de 3 bouten (13) : aantrekkoppel 6.1 daN.m
    * de moer (14) : aantrekkoppel 4.5 daN.m
    * de aanslag (15) : aantrekkoppel 2.0 daN.m
    * de plaat (1)
    * de bouten (16) : aantrekkoppel 2.15 daN.m

    Monteer :

    * gereedschap [5]

    Breng de gaffel (17) aan .

    Zet vast :

    * de bout (18) met 4.5 daN.m
    * de bout (19) met 5 daN.m

    Breng de poelie voor de aandrijving van de accessoires aan .

    Maak de schroefdraad in de krukas voor de krukaspoeliebout schoon met een draadtap M16 X 150 .

    Borstel de schroefdraad van de bout schoon .

    Zet de bout vast met 4 daN.m + LOCTITE FRENETANCH .

    Voltooi het aantrekken met een hoekverdraaiing van 51° (Met behulp van gereedschap dat overeenkomt met FACOM D360) .

    Controleer het aantrekkoppel : 19.5 daN.m .

    monteer de aandrijfriem accessoires .

    Verwijder het gereedschap [5] .

    Breng de afsluitplaat aan : Aantrekkoppel 1.8 daN.m .

    VOORSCHRIFT : vervang altijd de klem van de uitlaat .

    Monteer :

    * de uitlaat

    Zet de wielbouten vast met 9 daN.m .

    Breng de diverse onderdelen weer aan en ga hierbij te werk in de omgekeerde volgorde van uitbouwen .

    Initialiseer de verschillende elektronische eenheden .

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2010
    Laatst Online
    03-08-10 om 09:19
    Berichten
    9
    Topics
    6

    Topic Starter

    jeroen

    he supper bedankt voor deze info.

    hier kan ik mee uit de voeten.

    maar is voor dit motor blok type geen vraagbaak van citroen??
    ik dacht dat ik dat een keer gehoord had.

    gr Henk

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    kijk hier eens
    http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Peugeotrep12.html

    veel over 2.0 hdi van peugeot en citroen (even verder zoeken daar geeft meer gerichte info)

    @Jeroen
    Super je uitleg met beschrijving/tekeningen


  6. Naar Boven | #5
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkb
    jeroen

    he supper bedankt voor deze info.

    hier kan ik mee uit de voeten.

    maar is voor dit motor blok type geen vraagbaak van citroen??
    ik dacht dat ik dat een keer gehoord had.

    gr Henk
    Ik neem aan dat dit je motorcode is: DW10TD
    Zo niet zet je motorcode online, dan doe ik de boel uploaden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel

    @Jeroen
    Super je uitleg met beschrijving/tekeningen
    Graag gedaan, het is enkel knip en plakwerk, maar het verdomd handig

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    Graag gedaan, het is enkel knip en plakwerk, maar het verdomd handig
    maakt niet uit, dat waarderen we hier op het forum , niet iedereen is zo handig


  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    23-04-19 om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    Graag gedaan, het is enkel knip en plakwerk, maar het verdomd handig
    maakt niet uit, dat waarderen we hier op het forum , niet iedereen is zo handig
    niet iedereen heeft een heynes :P

  9. Naar Boven | #8
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb de werkplaats handboek geupload in de how-to sectie.

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2010
    Laatst Online
    03-08-10 om 09:19
    Berichten
    9
    Topics
    6

    Topic Starter

    dit is inderdaad mijn moter type. DW10TD.

    he bedankt nogmaals.

    gebruiken jullie allemaal z'n spanningsmeter??? of kun je dit ook op gevoel doen??
    hebben jullie tips. over wat de juiste spanning is voor de riem.

    dat apparaat kost ongeveer 400 euro tja das nou net het probleem!!!

    gr Henk

  11. Naar Boven | #10
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    26-02-19 om 19:43
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.953
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De meeste dealers hebben een meter, misschien dat je hem na kan laten meten bij iemand die dat wil.
    Je moet een paar mm speling hebben op het langste vrije stuk. NOOIT de riem een kwartslag draaien, dit beschadigd je riem zeker te weten!!

    Maarre de meeste ervaren monteurs zullen nooit een riemspanner pakken, die hebben het gevoel daarvoor.

    Eerlijk gezegd zou ik zeggen: Maak even een berekening op mijngarage.nl en overweeg dan even of je het risico wilt lopen als je zelf een fout maakt. Een 8v blok of een 16v blok is echt een wereld van verschil, bij mijn cabrio 2.0 8v stelde het niet zoveel voor, maar een 16v is toch een heel stuk pittiger

  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    23-04-19 om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    kan ook op gevoel :P, hanteer de volgende regel als je op de langste kant van de riem (het deel wat van poulie tot poulie de grootste lengte heeft) bij het indrukken hem met enige kracht makkelijk 2cm weg druk is hij te slap, kun je hem bij lange na geen 2 cm weg drukken is hij te strak.
    ongv tussen de 1,5 a 2 cm moet je hem vanuit rust 1 kant op kunnen drukken...


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Vraagbaak/werkplaatsboek gezocht
    Door frisby in forum Algemene Discussie
    Reacties: 30
    Laatste bericht: 17-12-10, 20:32
  2. vraagbaak modjes
    Door Bengel in forum Huiskamer
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 01-07-10, 10:36

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.