Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 13 van 13

Onderwerp: Motor wordt te warm en koelven maakt raar geluid.

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    11-01-11 om 09:31
    Berichten
    8
    Topics
    3

    Topic: Motor wordt te warm en koelven maakt raar geluid.

    Hallo allemaal,

    Zit met een probleem.

    Heb zelf een 306 S16 bj. 94.

    Mijn koelven maakt een raar geluid.

    Het lijkt of die aanloopt.

    Heb er een nieuwe opgezet en nog maakt die eem raar geluid.

    Nu geeft mijn temperatuurmeter ook steeds aan dat die warm wordt en dan gaat het STOP lampje ook branden.

    Kan het zo zijn dat er een sensor of zoiets kapot is?

    Ben ten einde raad.

    De automonteur kon het niet vinden en zelf vind ik het maar vervelend dat die steeds dat geluid maakt.

    Iemand er al ervaring mee gehad?

    Gr. Magicsoul

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    waterpomp/thermostaat defect ?
    overtoeren/het constant draaien van je vin icm niet afkoelen duidt hier op


  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    11-01-11 om 09:31
    Berichten
    8
    Topics
    3

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    waterpomp/thermostaat defect ?
    overtoeren/het constant draaien van je vin icm niet afkoelen duidt hier op
    Dan denk ik zelf de thermostaat kapot.

    Heb zelfs de distributieriem vervangen en de waterpomp was nog goed.

    Overtoeren maakt de ven niet en ja constant draait die ook niet.

    Hij slaat wel vaak naderhand nog 1 keer aan als mijn auto stil staat.

    Maar in iedere geval bedankt alvast.

    Kost dat veel werk om de thermostaat te vervangen???

    Gr. Magicsoul

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    meeste tijd kost het om te halen/kopen, vervangen is 10 minuutjes werk

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    11-01-11 om 09:31
    Berichten
    8
    Topics
    3

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    meeste tijd kost het om te halen/kopen, vervangen is 10 minuutjes werk
    Ow oke ja dat maakt niet veel uit.

    Maar hoe kan dat dan dat de koelven zo'n raar geluid daarbij maakt als de motor te warm wordt??

    Gr.Magicsoul

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:42
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.826
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    het kan best zijn dat het de ventilator niet eens is (als die al nieuw is lijkt me dat ook gehoorlijk sterk, tenzij er een bevestiging los zit)
    en als je stop lampje gaat branden als het gevolg van een tehoge temp dat zou ik toch echt gaan zeggen dat of je thermostaat verrot is of idd de waterpomp niet goed meer is inwendig (kan wel eens een keer gebeuren dat ie nog prima draai van het inwendige gebeuren vol zit door vieze aanslag e.d. dat hij niet veel water meer rond pompt)

    maargoed thermostaat kost iets van een 10tje ofzo en zit er binnen 10 minuten op (incl systeem ontluchten)

    heb je trouwens wel eens geprobeerd op je koelsysteem te ontluchten kan natuurlijk zijn dat om de 1 of andere vage reden er lucht in zit, dan gaat het op een gegeven moment koken van binnen en krijg je ook er te hoge temp en een vaag geluid uit de omgeving van je radiateur..

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    11-01-11 om 09:31
    Berichten
    8
    Topics
    3

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    het kan best zijn dat het de ventilator niet eens is (als die al nieuw is lijkt me dat ook gehoorlijk sterk, tenzij er een bevestiging los zit)
    en als je stop lampje gaat branden als het gevolg van een tehoge temp dat zou ik toch echt gaan zeggen dat of je thermostaat verrot is of idd de waterpomp niet goed meer is inwendig (kan wel eens een keer gebeuren dat ie nog prima draai van het inwendige gebeuren vol zit door vieze aanslag e.d. dat hij niet veel water meer rond pompt)

    maargoed thermostaat kost iets van een 10tje ofzo en zit er binnen 10 minuten op (incl systeem ontluchten)

    heb je trouwens wel eens geprobeerd op je koelsysteem te ontluchten kan natuurlijk zijn dat om de 1 of andere vage reden er lucht in zit, dan gaat het op een gegeven moment koken van binnen en krijg je ook er te hoge temp en een vaag geluid uit de omgeving van je radiateur..
    Ja dat kan ook ja.

    Bedoel dat met helemaal ontluchten.

    Maar van tevoren deed die het ook al zo en toen was alles nog in orde.

    Stond nog niet zo lang geleden stil en zag dat het tussenslang/stuk van de radiateur naar de motor loszat.

    Heb toen meteen mijn automonteur gebeld en die is me toen met de auto komen halen.

    Daar bij zijn bedrijf aangekomen heeft hij die koppelstuk weer vastgemaakt.

    Nu bleek het dus zo te zijn dat mijn reservoir van de radiateur helemaal leeg was dus heeft hij die toen weer aangevuld met nieuwe koelvloeistof en alles meteen laten ontluchten.

    Had ook al met en peugeot dealer gebeld of ja althans de werkplaats en had die man het probleem ook voorgelegd.

    Nu zei hij dus ook dat het niet aan de waterpomp of de thermostaat kon liggen want zoals hij het zei kon dat niet zo zijn omdat het STOP lampje constant moest of zou branden maar dat is in dit geval niet zo.

    Had er net nog in gereden en kwam tot de conclusie dat het niet mijn koelven was maar dat we het geluid die af en toe terugkomt daar ergens vandaan komt.

    Als het zo zou zijn dat het aan de koelven zou liggen dan zou die het continue moeten doen althans daar bedoel ik mee het geluid maken maar dat doet hij niet.

    Het geluid komt pas als ik een beetje meer toeren maak als de motor warm is maar de koelven doet het gewoon zoals die het zo normaal gesproken zou moeten doen.

    Over het algemeen heb ik zo nu al een paar goede tips gehad vanwaar ik ze allemaal samen met mijn automonteer al heb geprobeerd.

    Als het niet de koelven is en ook niet de thermostaat en of waterpomp is wat zou het dan kunnen zijn dat het zo'n raar geluid maakt?

    Ik kan wel eens proberen om mijn motor en electrische dingen daaraan vast via een computer te laten analiseren of het misschien een technische fout is.

    Het kan heh?!

    Ben in iedere geval blij dat ik heel veel tips en adviezen krijg van iedereen die ook zo peugeot gek zijn.

    Bijdeze hartstikke bedankt voor jouw advies en tijd.

    Groetjes Magicsoul

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:42
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.826
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    dan heb ik nog ff de vraag hoe kan in vredesnaam je koelslang los gaan???
    had je toen je stoplampje ging branden na verloop van tijd ook je koelwater gechecked?
    en hoe warm is te warm volgens jou? loopt de meter op zijn eind?

    technisch gezien kan het gewoon niet iets anders zijn dan de meeteenheid voor je koelwater temp/ thermostaat (willen wel eens op dicht gaan staan en blijven als ze stuk zijn) en je waterpomp..

    tenzij natuurlijk om de 1 of andere vagen reden het systeem niet voldoende druk kan opbouwenn wat zou duiden op een lekkagge van bijv. radiateur of kachelradiateur of erger inwendig in de motor...

    nu kan het natuurlijk ook nog dat dat geratel/geschuur helemaal niks hier mee te maken heeft en het gewoon een lager oid is...

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    11-01-11 om 09:31
    Berichten
    8
    Topics
    3

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    dan heb ik nog ff de vraag hoe kan in vredesnaam je koelslang los gaan???
    had je toen je stoplampje ging branden na verloop van tijd ook je koelwater gechecked?
    en hoe warm is te warm volgens jou? loopt de meter op zijn eind?

    technisch gezien kan het gewoon niet iets anders zijn dan de meeteenheid voor je koelwater temp/ thermostaat (willen wel eens op dicht gaan staan en blijven als ze stuk zijn) en je waterpomp..

    tenzij natuurlijk om de 1 of andere vagen reden het systeem niet voldoende druk kan opbouwenn wat zou duiden op een lekkagge van bijv. radiateur of kachelradiateur of erger inwendig in de motor...

    nu kan het natuurlijk ook nog dat dat geratel/geschuur helemaal niks hier mee te maken heeft en het gewoon een lager oid is...
    Ja hoe die los heeft kunnen gaan snap ik nog steeds niet.

    Het stoplampje brandde daarvoor ookal.
    Daarna ook.

    De koelvloeistofpeil was tot aan de nok gevuld dus ja normaal vol.

    Wat bedoel je eigenlijk met : (willen wel eens op dicht gaan staan en blijven als ze stuk zijn)

    Een kraantje ofzo??

    Ja hoe warm wordtie...normaal is het toch zo'n 90 graden heh?

    Daar blijftie of staan alleen de rode lampje gaat dan branden plus het stoplampje.

    Het is in iedere geval geen geratel je kan het geluid vergelijken met een v-snaar die aanloopt alleen dan wat zwaarder.

    Het kan wel eens kloppen met wat je zegt dat het een lager ofzo is maar ja vind het maar vaag dat het geluid er maar af en toe is.

    Bel morgen even naar een specialist die gespecialiseerd zijn in het meten van automotorblokken en dergelijke.

    Kijken wat het resultaat zal zijn.

    Hoop dat het niet een inwendig iets is want dan ben ik verder van huis.

    I'll keep you updated

  11. Naar Boven | #10
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    dan denk ik toch je waterpomp die verstopt zit (misschien ooit een dichtings middel gebruikt omdat er iets lekte ?)
    reden, je reservoir geeft vol aan, zie het als een gootsteen die verstopt zit die heeft ook geen doorstroming.

  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:42
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.826
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    de temp van de motor ligt tussen de 80 en de 90 graden afhankelijk van je thermostaat..
    je thermostaat is een klep die naarmate het koelwater warmer word verder open gaat om tot de juiste circulatie te komen zodat de temp op de zelfde waarde komt als waar de thermostaat voor ontworpen is..

    de thermostaat word dicht gedruk door een veer, naarmate de temp toeneemt neemt de veer druk af en gaat je thermostaat door de waterdruk open..
    nu kan de warmte doorgever stuk gaan waardoor de veer niet afzwakt en je thermostaat dus dicht blijft staan, nu kan dieveer stuk gaan danblijft je thermostaat dus open (tenminste ik dacht dat de werking zo zat maar kan ook zijn dat ik nu net verkeerd om denk...

  13. Naar Boven | #12
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die veer kan beide kanten op, of hij blokkeert of hij blijft open,
    dus wat is verkeerd om denken ?
    kost een peulenschil in tijd en geld om te vervangen dus waarom verder zoeken naar een oorzaak ?

  14. Naar Boven | #13
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:42
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.826
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    het kan zijn dat de veer aan de binnenkant zit (dus hem open trekt)


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Raar geluid vanuit de motor(306 1.4)?
    Door R.jansen in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 14-02-11, 11:36
  2. Peugeot 306 (1994) slaat af als motor warm wordt
    Door gittan123 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 13-04-10, 22:33
  3. 306: HELLLPPP!!!! maakt raar geluid en stotterd
    Door peugot306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 30-12-07, 15:35
  4. (jorg306) - motor gaat stotteren als die warm wordt
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (JP2006) - Erg raar geluid bij (afremmen op) motor:S
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.