Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 14 van 14

Onderwerp: [Exterieur] Stabilisator stang vervangen

  1. Naar Boven | #1
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2009
    Laatst Online
    01-12-14 om 10:51
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    405
    Topics
    22

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: [Exterieur] Stabilisator stang vervangen

    Hallo iedereen,

    Ik heb hier een HowTo gemaakt over het vervangen van een stabilisator stang.
    misschien dat mensen hier in de toekomst nog iets aan hebben.

    Tips.
    zorg dat je je wiel vrij kan draaien (als hij op een brug staat)
    optioneel een lucht tol is allemaal net even makkelijker.

    Tijdsduur. 15/20 min.

    Benodigd heden.

    Kruis sleutel + eventueel slot bout
    ratel/lucht tol met dop 17.
    en natuurlijk de nieuwe stabilisator stang

    Stap 1: Maak het wiel los.



    Stap 2: Maak de oude stab stang los. deze heb ik los gemaakt met
    een lucht tol. (er zat zodanig veel roest op, wil je deze los maken met
    ratel, raad ik aan gebruik te maken van een waterpomp tang zodat je
    de bout kan vast klemmen)



    Stap 3: De oude stang er uit en de nieuwe stab stang er tussen zetten en vast maken.
    deze kan je makkelijk vast zetten zonder tol. (oude bouten kan je gewoon
    nog gebruiken)



    Klaar met vervangen. oude plastic stabilisator stang er uit en de nieuwe
    aluminium er in.



    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie er wat aan zullen hebben

    Groetjes Erik
    Yamaha Aerox 15 pk (exit)
    Peugeot 306 Xsi 121 pk (exit)

  2. Naar Boven | #2
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2013
    Laatst Online
    23-09-15 om 01:25
    Leeftijd
    31
    Berichten
    2
    Topics
    0
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Belgie

    Leuke DIY. Zeer duidelijk en inderdaad goed zelf te doen. Thx Eric-XSi!

  3. Naar Boven | #3
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    01-10-18 om 14:15
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.036
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik mis alleen: "9 van de 10 keer draaien de kogels mee en is een slijptol de enige oplossing."

    En ik mis dat je met een inbussleutel enigzins de kogel enigizins kunt voorkomen dat de boel meedraait. Vooral bij het monteren.
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    09-12-18 om 19:46
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    106
    Topics
    15
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat is beter voor het comfort; een kunststof of metalen stabilisator stang?

  6. Naar Boven | #5
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 17:53
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    603
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Voor comfort maakt het volgens mij weinig uit, ik merk geen verschil iig.
    de plastic stangen zijn wel wat steviger (in de zin van kwaliteit en levensduur) dan de metalen

  7. Naar Boven | #6
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 20:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    6.981
    Topics
    234
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat ik een keer gelezen heb:

    Auto op normale hoogte: stalen droplinks.

    Auto verlaagd: plastic.

    Reden: plastic kan beter klappen opvangen. Stalen buigen bij verlaagde auto bij klap.

    Of het waar is weet ik niet. S16 heeft iig beiden

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.1.1; E5823) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/70.0.3538.80 Mobile Safari/537.36
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    09-12-18 om 19:46
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    106
    Topics
    15
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Thanks voor de reacties.
    De 306 is normale hoogte, wat ik begrepen heb is de metalen stang oke.

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 09:06
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.676
    Topics
    122
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk Berichten
    Wat ik een keer gelezen heb:

    Auto op normale hoogte: stalen droplinks.

    Auto verlaagd: plastic.

    Reden: plastic kan beter klappen opvangen. Stalen buigen bij verlaagde auto bij klap.

    Of het waar is weet ik niet. S16 heeft iig beiden

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.1.1; E5823) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/70.0.3538.80 Mobile Safari/537.36
    Maakt ook niks uit.

    Origineel zijn ze van kunstof echter zijn die minder eenvoudig na te maken.
    De stalen zijn gewoon goedkopere imitaties.

    Als je hem verlaagd heb je eigenlijk verstelbare nodig .

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  10. Naar Boven | #9
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 20:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    6.981
    Topics
    234
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hoe bepaal je de juiste lengte van de droplinks bij verlagen?

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 12_0 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) CriOS/70.0.3538.75 Mobile/15E148 Safari/605.1
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 09:06
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.676
    Topics
    122
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De armen van de stabilisatorstang moeten parallel aan het subframe staan met wielen op de grond.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #11
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 20:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    6.981
    Topics
    234
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Haaks dan toch. Subframe is horizontaal nl.

    ========== Post samengevoegd op 11:48 ========== De vorige post was op 11:47 ==========

    Wacht. Er worden hier wat termen door elkaar gehaald:

    De stabi stang is de stang die onder de auto door loopt. De reactiestangen (droplinks) zijn de delen de de stabi stang verbindt met de schokbreker.

    Nu snap ik jouw post, Theo!
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  13. Naar Boven | #12
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    10-12-18 om 12:52
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.552
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard19632011 Bekijk Berichten
    Thanks voor de reacties.
    De 306 is normale hoogte, wat ik begrepen heb is de metalen stang oke.
    Zolang er geen speling op de kogels zit, is alles goed genoeg.
    Even iets anders:
    uit je berichten begrijp ik dat je last had van dreungeluiden.
    Kan heel goed komen van ruimte op de rubberbussen van de stabilisatorstang, deze zitten achter de draagarmen aan het subframe (1 bout dient ook voor de bevestiging van het achterste draagarmrubber)
    Zijn die al eens vervangen? Ruimte is vrij makkelijk vast te stellen door de stang op en neer te drukken.

  14. Naar Boven | #13
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 09:06
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.676
    Topics
    122
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk Berichten
    Haaks dan toch. Subframe is horizontaal nl.

    ========== Post samengevoegd op 11:48 ========== De vorige post was op 11:47 ==========

    Wacht. Er worden hier wat termen door elkaar gehaald:

    De stabi stang is de stang die onder de auto door loopt. De reactiestangen (droplinks) zijn de delen de de stabi stang verbindt met de schokbreker.

    Nu snap ik jouw post, Theo!
    Heel simpel gezegd: verlaag je de auto 3cm dan moet de reactiestang 3cm langer worden om de stabilisatorstang weer in de juiste hoek te krijgen. Het punt waarop je de reactiestang bevestigd komt immers 3cm hoger te liggen op de schokbreker.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  15. Naar Boven | #14
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    09-12-18 om 19:46
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    106
    Topics
    15
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keezx Bekijk Berichten
    Zolang er geen speling op de kogels zit, is alles goed genoeg.
    Even iets anders:
    uit je berichten begrijp ik dat je last had van dreungeluiden.
    Kan heel goed komen van ruimte op de rubberbussen van de stabilisatorstang, deze zitten achter de draagarmen aan het subframe (1 bout dient ook voor de bevestiging van het achterste draagarmrubber)
    Zijn die al eens vervangen? Ruimte is vrij makkelijk vast te stellen door de stang op en neer te drukken.
    Dat klopt, last van trillen/ dreunen gehad, nu niet meer:
    Het onderstel is toen op speling bij de rubbers gecontroleerd (met een breekijzer) en er was geen ruimte bij de draagarmrubbers. Wel speling op de Fuseekogel die daarop vervangen is, wat het trillen verminderde.

    Over stabilisatorstang:
    Recentelijk hoorde is bij het afrijden van een drempel een knal, alsof er iets brak, dat is (achteraf ) het schroefdraad van een van de stabilisatorstangen geweest.
    Deze zijn nu vervangen door stabilisatorstangen van metaal. (Het gerammel onder de motorkap bij rijden op klinkers is weg)


    Dit bovenop eerdere verbeteringen tegen het trillen / dreunen/ geluidsbelasting waaronder:
    Rond 2008 As Re voor (bleek RV verbogen)
    In 2017 achteras (bleek fors scheef/ RA verbogen)
    2018 kniegewricht stuuras
    extra bitumen etc isolatie in portieren / schutbord/ motorkap aangebracht om te ontdreunen.
    extra rubber isolatietape bij portieren

    Geen duidelijk trillen en dreunen meer.
    Geluid van motor is redelijk met max 68 Db bij 80 km/ uur en max 73 Db bij 120 km /uur gemeten op zitting van de bijrijderstoel.
    En de 306 1.9D 1997 met 512d km tuft weer een stukje confortabeler door, mede dankzij de forum tips!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. soft top stang kapot
    Door corvandepol in forum Cabrio
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 04-07-11, 21:02
  2. Versnelingspook/stang
    Door grimminck in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 31-07-09, 19:44
  3. [Exterieur] Mistlamp kapjes verwijderen
    Door erik306 in forum Exterieur
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 27-03-07, 21:21
  4. [Exterieur] Polyetster werken
    Door erik306 in forum Exterieur
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 05-03-07, 11:12
  5. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2018 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.