Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 6 van 6

Onderwerp: Kapotte druklager, nieuwe koppelingsplaat?

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2009
    Laatst Online
    25-08-09 om 02:23
    Berichten
    2
    Topics
    1

    Topic: Kapotte druklager, nieuwe koppelingsplaat?

    hallo,

    Vorige week op vakantie gaf mijn koppelingspedaal ineens aan het einde een soort tik, later werd dit een verzwaring (knik) op 3/4 ingedrukt. Weer even later maakte de koppeling herrie bij het schakelen, al rijdend een soort sissend geluid.

    Teruggekomen ben ik met het probleem bij de garage geweest en werd mij verteld dat de druklager kapot is. Hierbij werd mij ook verteld dat dit betekent dat er een nieuwe koppelplaat in moet.
    Echter heb ik een beetje rondgekeken op internet en zie dat er ook druklagers los te koop zijn, en dus schijnbaar los te vervangen. Mijn vraag is dan waarom de hele koppelplaat eruit moet, als schijnbaar ook het defecte onderdeel los te vervangen is. Dit is mij niet duidelijk.

    vervanging van de koppelplaat zou volgens de garage rond de 450euro gaan kosten, dus vandaar ook dat ik zelf wat rondkijk. Ik heb een koppelingsplaat te koop gezien voor 70eu, dus ook vraag ik me af of de arbeidskosten dan echt op 380eu gaan liggen?? In mijn ogen is dat wel erg veel aangezien de man sprak over een nieuwe plaat en een beetje arbeid. Mocht iemand een adres weten in de buurt van noordwijk/katwijk/leiden waar dit een stuk goedkoper kan dan zou ik daar blij mee zijn, anders valt het nog te bezien of het de reparatie waard is of inruil een betere optie is.

    ik hoop dat iemand mij in deze kwestie kan helpen

    vrgrt Patrick

  2. Naar Boven | #2
    Grietje's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    16-10-15 om 10:45
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    445
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1996
    Kleur
    geel

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Hallo!!

    Druklager en koppelingsplaat worden inderdaad meestal tegelijk vervangen

    Het is namelijk een HEL van een karwei en als je dat allemaal doet en 2 weken later houd je koppelingsplaat er mee op... Mag je weer opnieuw

    Daarbij bij een verot druklager wil de plaat ook wel aanlopen en dan is hij ook zo versleten.


    WB arbeids loon

    Het is een gigantische klus, rot klus ook in mijn ogen.
    De versnellingsbak moet los, dus daarmee moet eerst de halve voorwielophanging gedemonteerd worden om de aandrijfassen te kunnen verwijderen.
    Dan moet alles rond de vbak losgehaald worden (ECU, stekkers, leidingen e.d.)
    Het blok verder moet ondersteunt worden, en dan motorsteunen los

    Dan kan je de vbak laten zakken, wat een garage neem ik aan met een takel doet. Wij zelf kregen de vbak vervolgens niet eens langs het subframe.
    De platen vervolgens zelf vervangen (en het druklager) valt mee, dat is zo gebeurd

    Maar dan moet die hele bende er weer op, en de koppeling moet uitgelijnd worden. De spieas moet in de vbak, dus iemand moethem tillen (of takelen) en hij moet perfect recht ervoor. Die spie asprikken kan je geluk mee hebben of niet, dus of hij valt in de vertanding, of niet, en dan moet je klooooten

    Dan moet alles weer terug gebouwd worden. Ik heb er met hulp anderhalve dag over gedaan.

    Als je dat alles doet voor je druklager en daarna geeft je koppelingsplaat t op, tja, dat is lullig :P En daarbij zijn die setjes relatief goedkoop....

  3. Naar Boven | #3
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik sluit me bij Grietje aan,
    qua arbeidskosten vallen die 380 in het niet als je weet hoeveel werk dit is (als je al het goede gereedschap hebt)
    Ik zou zeggen, "laten" doen dan heb je ook nog garantie, en voor die 70 extra zou ik zeker geen risico nemen om 2x dat bedrag op te hoesten.
    Ben je toch zuinig en handig, vervang drukgroep en platen tegelijk :wink:

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    06-11-10 om 11:26
    Berichten
    533
    Topics
    7

    je wilt idd geen 2 keer arbeitsloon betalen voor zo`n klus.
    vaak is het geval ook dat je kopeling zelf ook al slechter word als je druklager het begeeft.

    laat dus gewoon de hele set vernieuwen,
    druklager, koppelingsplaat en drukgroep.
    dit word vaak ook als 1 set verkocht.

  6. Naar Boven | #5
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is eigenlijk een beetje het verhaal van distribitiesnaar/spanrol enzzzz
    alles slijt op elkaar in, vervang je het ene neem dan de andere ook mee , scheelt kosten en tijd. (en ergernis achteraf)

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2009
    Laatst Online
    25-08-09 om 02:23
    Berichten
    2
    Topics
    1

    Topic Starter

    Bedankt allemaal voor de info, het is mij nu een stuk duidelijker hoe een dergelijke handeling in elkaar zit en hoe de kostenverdeling ongeveer is!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. kapotte aanjager
    Door wegpiraatje 306 in forum Interieur
    Reacties: 31
    Laatste bericht: 29-11-12, 09:46
  2. koppelingsplaat
    Door brummax in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 21-09-11, 23:35
  3. Kapotte voorveer
    Door Pauletto in forum Onderstel
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 24-06-11, 09:48
  4. koppeling druklager (bute) vervangen door newbi (how to)
    Door Nilramg in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 18-01-11, 22:40

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.