Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 30

Onderwerp: ***** Klepgeleiders versleten *****

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    17-07-09 om 09:49
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic: ***** Klepgeleiders versleten *****

    Hallo allemaal,

    Ik heb een probleem, mijn klepgeleiders zijn versleten (althans dat zegt de garage). Wanneer de auto warm wordt, dan begint hij slecht te lopen en te roken (olie in de verbrandingskamers). De uitleg van de garage is, de olie wordt dunner, en loopt via de versleten klepgeleiders in de verbrandingskamers

    De garage schat dat wanneer ik deze daar zou laten repareren ongeveer 1500 euro gaat kosten, en dat zou eigenlijk de moeite niet waard zijn voor een 306 uit 98 met 130.000 km op de teller. Een andere suggestie die er werd gedaan is om er een tweedehands blok in te zetten. Maar ja, je weet dan natuurlijk nooit helemaal wat je koopt.

    Ik zat zelf te denken om de reparatie uit te voeren, maar ik weet niet of dat een erg lastige klus wordt. Misschien door een andere cilinderkop erop te zetten, of zelf de geleiders te vervangen (ik heb al gelezen dat dat lastig is).

    Als ik 'm zou wegbrengen naar de sloop dan geven ze er maar 200 euro voor, en dat vind ik zonde. Als het probleem verholpen zou zijn, is de auto gewoon goed, en is deze veel meer waard natuurlijk.

    Hebben jullie misschien ideƫen/suggesties voor reparatie o.i.d?
    Bedankt alvast!

  2. Naar Boven | #2
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 14:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    kijk eens bij andere garages..

    Zou het wel laten doen, is de auto wel waard, zeker met 130.000 op de teller
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-08-10 om 21:23
    Berichten
    56
    Topics
    1

    Een mogelijkheid is:
    Zelf de kop demonteren, door revisiebedrijf nieuwe geleiders laten monteren, zelf weer monteren, eventueel ook meteen distributie vernieuwen, is niet zo moeilijk bij een TU blokje.
    Ben je klaar voor veel minderdan 1500ā‚¬

    Overigens vind ik 130000 km wel heel vroeg om zulke problemen te krijgen.
    Wordt de kwaliteit slechter?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ben de reacties eens, wat is je locatie?
    kan veel goedkoper

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    17-07-09 om 09:49
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic Starter

    Bedankt voor jullie advies tot dusver, erg behulpzaam.

    Lijkt me inderdaad geen gek idee om zelf de kop te demonteren, en die dan weg te brengen naar een revisiebedrijf voor nieuwe geleiders. Wat is trouwens een TU blok? Ik vind het ook vreemd om bij 130.000 km al tegen dit soort problemen aan te lopen, geen idee hoe dat komt. In ga altijd zorgvuldig om met mijn auto, en hou altijd netjes het oliepijl bij. Verder wordt de auto altijd netjes onderhouden door een vertrouwde garage.

    Ik woon in Den Haag, weten jullie misschien een goed revisiebedrijf daar in de buurt?

    Bedankt weer!

  7. Naar Boven | #6
    Grietje's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    16-10-15 om 10:45
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    445
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1996
    Kleur
    geel

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij een TU is het inderdaad heel erg simpel, zou ik gewoon zelf doen.

    Maar ik heb zon vermoedde dat een 98'er niet uitgerust is met een TUtje? Maar XU?

    Daarbij gok ik bij een TU niet op de klepgeleiders maar op de klepseals. Als de klepgeleiders versleten zijn zit je aan nieuwe kleppen, maar dat is het niet hoor.
    TUtjes hebben altijd (veel) problemen met de klepseals en dan roken ze idd behoorlijk met warme motor.

  8. Naar Boven | #7
    Grietje's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    16-10-15 om 10:45
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    445
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1996
    Kleur
    geel

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    btw, prijs raming (uitgaande TU, bij XU zou ik het laten doen)
    D riem 50
    spanrol 20
    kopbouten 30
    waterpomp 70
    koppakking 50
    klepseals 10


    aan materiaal dus zon 200 euro (hangt beetje af waar je t besteld)
    Als je doorwerkt en niet alles perfect bling wilt hebben is het in 1 dagje te doen (incl pauzes).
    Aan speciaal gereedschap heb je een klepveertang en een momentsleutel nodig.

  9. Naar Boven | #8
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 14:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    volgens mij hebben de 98-ers idd een xu..

    De mijne wel..
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    nee hoor is een TU. de 1.4 en 1.6 zijn ongeacht het bouwjaar allemaal TU ze hebben deze blokken zelfs nog doorgevoerd in de 206 en 307..
    vanaf 1.8 word het XU..

    zijn niet je geleiders (dat zou niet best zijn met je huidige km-stand) maar de keeringen die rot zijn, veel voorkomend probleem bij de TU motoren deze worden na verloop van tijd droog vooral als hij een langere periode stil staat (zeg 2 a 3 maand in een showroom), vervolgens loopt de olie door de keeringen de ontbrandingsruimte in en gaat hij olie stoken, zij geven het ontwoord namelijk zelf al want als je geleiders gaar zouden zijn zouden ze speling hebben op de keering en zou zowel warm als kopud de olie er door kunnen. bij droge keeringen (poreus) loopt de olie er warm makelijk door heen maar zal hij koud niet veel doorlaten) kost nog geen 400 euro.

    maar een kop revisie ben je natuurlijk wel helemaal direct klaar, zelf demonteren, en weg brengen, uiteraard na die tijd distributie set en waterpomp vervangen en je bant klaar...

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    06-06-10 om 12:16
    Berichten
    26
    Topics
    5

    ik zou me ergens anders gaan informeren naar de kosten voor de reperatie.
    ik heb zelf ook het probleem versleten kleppen seals, hij verbruikt meer olie dan normaal is. 130 k km is erg weinig en nu al de seals versleten, ik heb nu 280 k op de teller.

    via een ander 306 forum heb ik vernomen dat het nieuw laten plaatsen van de kleppen seals een 500euro kost bij de peugeot dealer. (of dit klopt weet ik niet zeker). maar ik zou me eens ellender naar de kosten informeren.

    mvg Roger

  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    kop er zelf afhalen (moet zowiezo toch gebeuren anders kan er zooi in je blok vallen) f langs de delftechniek (als die bij jou in de buurt bestaat) kop in revisie gooien kost max 300 euro en je kop is als nieuw.
    nieuwe d-riem set en waterpomp en koppakking en eventueel koppakking en kop bouten en je bent klaar ben je miss iets meer als 500 kwijt (miss 600) maar dan heb je het direct wel perfect..

  13. Naar Boven | #12
    Grietje's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    16-10-15 om 10:45
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    445
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1996
    Kleur
    geel

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Opzich is 130dz KM niet 'gek'. Ok het had eigenlijk niet moeten mogen, maar juist weinig KM's met oude(re) auto hebben last van dat soort kwalen. Rubber droogt juist uit bij weinig gebruik....

    Zou t bij de dealer ook niet zon 600 euro zijn, all in? Koppaking is toch iets van 500 euro? Of zit ik er grandioos naast :P Kom niet zo vaak voor reparaties bij de dealer, alhoewel die verrukte koppeling doe ik niet nog een keer.

    Maar hoe dan ook, klepseals zijn heel goed zelf te doen.
    Als je de kop kaal hebt kan je ook altijd hem nog ff naar revisie bedrijf wegbrengen en alleen even laten vlakken, is dat ook meteen geen probleem meer. Wel beter daarna dikkere koppakking terug zetten

    Klepseals is met juiste gereedschap (klepveer tang) echt een klusje van niets!

  14. Naar Boven | #13
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    17-07-09 om 09:49
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic Starter

    Bedankt voor al jullie reacties mensen. Ik weet ongeveer wat me te doen staat. Ik heb net met de Haagse Motoren Revisie gebeld, en ga daar zo even langs voor een indicatie van de kosten, en een plan van aanpak. Ik zal hier straks posten wat het gaat worden.

  15. Naar Boven | #14
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    valve seals schijnene zelfs van de buitenkant (zonder kop demonteren) te kunnen..

    maar goed bezig, zal zelf wel demontage doen, scheelt ook al heel wat (blok weer op tijd zetten is geen dikke klus)

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    17-07-09 om 09:49
    Berichten
    4
    Topics
    1

    Topic Starter

    Ik heb zojuist een andere optie bedacht;
    Ik kan een geheel motorblok krijgen voor 350 euro (uit 2001, met 97.000 km op de teller). Uiteindelijk denk ik dat dit al met al een goedkopere oplossing is, en gemakkelijker is om erin te sleutelen dan wanneer ik zelf het oude motorblok open ga werken (klepgeleiders, distributieriem, pakkingen, waterpomp etc vervangen).
    Wat denken jullie? Hebben jullie ervaring hiermee? Loop ik nog tegen struikelblokken/lastige situaties aan als ik dit ga doen?


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Versleten stuur airbag te vervangen?
    Door Rouge-Gti6 in forum Interieur
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 20-10-10, 19:22
  2. as versleten?
    Door Stickie in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 31-10-08, 23:00
  3. versleten koppelingsplaten?
    Door NT in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 18-11-07, 13:41

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.